Corydoras livredd for sommerfuglciklide?!

Jeg har noen kobbermaller i karanten hvor jeg i dag satt i fem bolivianske sommerfuglciklider. Hver gang en av sommerfuglciklidene kommer nær får coryene helt panikk og svømmer rett inn i røtter og steiner og det som er.

Coryene har gått i karet med mange forskjellige arter, men aldri reagert sånn som mot disse. Det virker også som spesielt den minste og blekeste av sommerfuglciklidene er den som er mest skremmende. De to største reagerer de nesten ikke på.

Er det noen her som vet noe om at det skulle være galt å ha disse sammen? Jeg kommer nok til å la de gå sammen i noen dager for å se om det bedrer seg, så jeg lurer på om noen her vet bedre og har noen innvendinger mot det?
Det kan være at coryene ved en eller annen anledning har gått sammen med aggressive ciklider og fått en traumatisk opplevelse som fremdeles sitter i.

Har hatt coryer sammen med vanlige sommerfugler og selv om coryene får bank når ciklidene leker så går det ikke fullt så voldsomt for seg som hos en del andre ciklider. Det lønner seg å ha stort bunnareal om man skal holde coryer og ciklider sammen slik at coryene har anledning til å slappe av ihvertfall i deler av karet. Det forhindrer ikke at de likevel surrer seg bort til ciklidenes område, men da har de ihvertfall et fristed å rømme til om de skulle bli jaget.

Jeg vil fraråde å holde coryer sammen med mer territorielle ciklider som for eksempel paletter, sebraciklider osv. Da holder det ikke med stort kar engang og coryene kan bli skadet.
Takk for svar. Karet de gikk i er egentlig et karantene kar og jeg endte med å flytte dem etter to dager uten at coryene roet seg. Dessverre er de ganske stresset enda selv om det bare er de og noen otoer der nå.

De ciklidene har gjort noe med mallene da de enda, nesten en uke senere, fortsatt er sky. De pleide å være helt trygge, men nå gjemmer de seg bare noen går forbi karet.

Det jeg synes var merkelig var at de nesten bare reagerte på de to minste som var ca 2,5 cm. De to største var på rundt 3,5 cm. Etter at de kom i 720 litern har bare en blitt territoriell enda, en er litt einstøing og tre svømmer gladlig sammen. Disse er fra to forskjellige "batcher" og jeg er ganske sikker på at jeg har klart det usannsynlige å få fem hunner! Det blir i hvertfall ikke vanskelig å finne partnere til disse, men det blir litt fler en jeg hadde regnet med så jeg får vente med å finne partnere til disse til jeg får 240 litern på plass.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap