Pestsnegler og overforing

Nå har jeg ikke bekymret meg så veldig for disse pestsneglene før, men nå har jeg rene invasjonen, å så leste jeg i en annen tråd på snegleforum at oppblomstring av pestsnegler har forbindelse med overforing.
Synes d er fryktelig vanskelig med foring av coryer, iom at d er tabletter, jeg prøver å følge en oppskrift fra en annen her inne som hadde gode råd ang hvor mye, i forhold til de forskjellige fortypene og antall fisk, de får variert tab. for, mygglarver, microorm- for eks, i et måltid gir jeg 3 tab, tabmin, en annen type bare 2 da de er større og var beregnet bare en kvart på hver, da er jeg forsiktig synes jeg da jeg har 6 velvoksne aeneuser, en litt liten yngel + noen micro, som begynner ligne små coryer nå... snegleinvasjonen begynner å gå meg på nervene, men synes ikke jeg overforer, kanskje for lite? er d en sammenheng å stole på?
Pestsnegler er jo avhengige av mat som andre levende dyr, og antallet pestsnegler kommer an på tilgangen til mat, naturlig nok

Jo mer mat de får tak på, jo flere pestsnegler kan overleve. Blir det lite mat, vil noen dø av matmangel, til det er igjen bare nok snegler til å klare seg på den "nye mengden mat".

Sånn sett kan overfôring føre til en pestsnegleinvasjon, siden mer mat kan fø på flere pestsnegler.

Når det gjelder oss med corydoras og andre tablettspisende fisk føler jeg at situasjonen er litt annerledes. Vi trenger kanskje egentlig ikke å overfôre for at det skal bli igjen nok mat til å fôre en hel bataljon snegler.

Tablettene støver nemlig, og selv om kanskje ikke coryene finner hvert eneste støvkorn med mat, finner sneglene dem.

Jeg merker tydelig forskjell på antall pestsnegler i perioder hvor jeg gir mye tabletter i forhold til perioder hvor jeg gir mye mygglarver. Mygglarvene støver ikke, og coryene spiser rubbel og bit, mens tablettene sørger for støv (mat) til sneglene.

Hos oss som fôrer med tabletter vil vi likevel merke enda større mengde pestsnegler om vi gir for mange, men tablettene i seg selv virker altså å ha en årsak selv om vi ikke overfôrer.

Jeg synes ikke det høres ut som om du mater for mye, synes egentlig det høres passe ut, omtrent som jeg mater selv.

Jeg bryr meg ikke stort om pestsneglene siden de egentlig ikke gjør noe galt - de er bare ikke spesielt dekorative. Innimellom skviser/plukker jeg de jeg ser, vel vitende om at det er fler igjen. Bare sånn for å kontrollere bestanden litt i hvert fall Men i bunn og grunn er de jo nyttige, siden de gumler både alger og tar matrester så de ikke ligger og forsurer vannet.

Det skader jo ikke p bli helt kvitt dem heller, så om du vil er det jo bare å fjerne så mange du kan daglig i en periode, så vil de i det minste bli mindre synlige i karet, selv om det er vrient å få de vekk 100%
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap