Behandling uten filtermatriale?

Babisen min som nå er begynt å bli stor, har fått en stygg flekk over ryggfinnen(aeneus), hadde en for en stund siden med dette, men han ble fin igjen? Denne flekken, betennelse eller hva d er ser ikke mye bra ut, ser ut som deler av ryggen råtner. Jeg orker ikke gå å se på dette lenger og vil prøve behandle med et middel mot hvitprikksyke og andre infeksjoner. ikke be meg forklare hva d heter, har prøvd d før og dere ble ikke klokere av d. Jeg har brukt d på andre fisker før, som da hadde et bra resultat, selv om jeg nå ser jeg ikke fulgte instrukjonene slik jeg skulle.
Jeg har funnet en svensk forklaring,d som får meg til å stusse er at jeg skal kjøre akvariet uten filtermatriale? kan jeg gjøre d, ta ut filtret og kjøre slik i flere dager???(fluval)
Behandlingen går over 7 dager, d står ingenting om at jeg skal bytte ut noe vann, men at jeg skal starte filtret 3 dag,og for som normalt(de skal ikke ha mat de første dagene)
men kanskje jeg bare kan kjøre luftpumpen disse dagene d ikke skal være filtermatriale i...? vet dette er forvirrende, beklager d, er dessuten redd for at coryene mine ikke skal klare behandlingen, men noe må jeg gjøre- først flutte sneglene som visstnok ikke tåler dette middlet...
Det høres ut som middelet du har er skadelig for filterbakteriene, og at produsenten dermed anbefaler å ta ut filtermateriale.
Ja
cara79
Det høres ut som middelet du har er skadelig for filterbakteriene, og at produsenten dermed anbefaler å ta ut filtermateriale.


d kan jeg på en måte skjønne, men spørsmålet mitt er vel om jeg kan kjøre filtret uten filtermatrialet over dager? for da kan jeg vel i grunnen bare bruke en luftpumpe uten filtrering,å la filtret gå eventuelt i et annet kar for å ta vare på bakteriene.
men jeg gjør kanskje også lurt å skifte ut litt vann kanskje både før, og under veis i behandlingen?
jeg vil nødig miste de små "skattene" mine, som forøvrig er blitt nokså store og flotte tross at jeg har slitt med grumsete vann osv.
Hvis du får tak i esha exit/2000, så ødelegger ikke disse filterbakteriene, og disse to kan brukes samtidig.

Eller vil jeg gjort dette:
Ta ut filteret og la det gå i et annet kar, evt bøtte. Et vannbytte på 40-50 % med slamsuging før medisinering. Daglige vannbytter på 20 -30 % til kuren er over og et stort vannbytte før filteret kan settes i igjen. Det er mulig du må medisinere etter vannbytter for å opprettholde nivået, slik at kuren ikke blir uttynnet.

Vet ikke om det holder med vannbytter for å holde ammoniakk og nitrittnivået nede uten filter, men hvis du vil bruke dette middelet som dreper filterbaktieriene er vel det eneste mulighet. Kanskje noen andre har et bedre forslag?
Det enkleste er å lage en karantene. Deersom du ikke har et ekstra akvarium går det fint med en bøtte e.l. Du burde ha minst fem liter vann (ca halvparten fra akvariet) uten noe annet i en fisken og en liten luftestein for sirkulasjon. Ikke for fisken mens behandligen pågår. Etter 3 dager skifter vann. Begynn med 10-15% og øk til ca 50% den 7 dagen. Den 8 dagen setter du fisken tilbake i akvariet.

Ikke kjør medisinering i hovedkaret dersom det ikke er helt nødvendig.

Grunnen til at det står at du skal fjerne filtermaterialet er at medisinen antagelig blir nøytralisert for fort. Det gjelder spesielt hvis du bruker Karbonfiltrering. Det can også væe som cara79 sier at medisinen ødelegger filterbakteriene, men jeg tviler på det om det ikke står spesielt nevnt.
Hmm
d får i grunnen bare stå til- så til min store forskrekkelse at d andre karet mitt(selskapskaret) tydelig var noe på gang som kunne misstenkes som hvitprikk syke, jeg mistet en seilhalemolly her om dagen, kunne ikke se noe på den, men i dag så jeg tydelig at en sverddrager var hvitprikkete og trasig- i alle fall så endte jeg opp å behandle begge karene- i heling.
vurderte å flytte sammen osv. men av hensyn til coryene valgte jeg å holde fiskene adskilt, orket ikke stresse de opp med masse fremmed fisk i tilegg til medisinering.
Jeg måtte da gjøre således.
Satte fluvalen til coryene i ei stor bøtte med vann og puttet alle sneglene fra begge karene oppi.
Coryene fikk et godt bytte vann og luftestein før medisinering- d jeg i utgangspungtet lurte på, var om d gikk bra med bare "luftepumpe" luftestein i et pr dager.
Det andre karet fjernet jeg filtermatrialene i og la i en bøtte vann for å bevare de, der lar jeg selve filtret gå, da det ikke kan settes av en side.
D at jeg brukte dette middlet, er fordi jeg hadde d for hånden, og har hatt et godt resultat med d før. Nå har neppe coryene mine hvitprikksyke,men jeg forsto d slik at d kunne hjelpe mot andre infeksjoner.
Enda har jeg ikke sett noen uheldig reaksjon,så lever de til i morgen så bytter jeg ut noe vann igjen og medisinerer som anbefalt. Men jeg starter neppe å puste igjen før filtret er på plass dag 3 igjen...
takk for svar foressten
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap