Weitzmani yngel som ikke spiser.

Har nå for første gang fått egg og klekkede yngel på weitzmaniene mine.
De klekket den 15 juni og fikk nyklekket artemia for første gang på lørdag. Ingen fikk orange mager, så jeg tenkte det var for tidlig. Prøvde igjen igår og igjen idag, uten bedre resultat. De ligger stort sett stille og enser ikke maten som svinser forbi.

Jeg har microorm og liqui fry, men tenkte at artemia var det beste til å begynne med.
Fikk et tips om å slenge oppi en eplesnegle som kunne produsere infusorier, vil det gå bra? eller vil den kunne spise opp yngelen.

Har ni yngel og ingen frafall så langt. De får ny boks med rent temperert og luftet vann to ganger om dagen og jeg skrubber boksene godt i glovarmt vann etter bruk.

Gratulerer med flotte yngel!

Holder artemiene seg på bunn?

Jeg har hatt dette skje to ganger så vidt jeg husker, og fant ut at to ting løste problemet.

For det første, artemiaene kan hoppe oppover i vannet, slik at yngelen ikke får tak i de. De er avhengige av at artemiaen er helt på bunn om de skal spise.

For å løse den saken, legger jeg et lys (lommelykt er helt greit) i det ene hjørnet, slik at artemiaen samler seg der. Ser det ut til å bli skarpt lys inn i plasttanken, stikker jeg et hvitt ark mellom lyset og tanken, slik at det dempes litt. funker som gull! Og luftesteinen må være avslått så klart.

Jeg mistet noen yngel helt uforklarlig også, og når jeg begynte å skylle artemiaene bedre, sluttet disse dødsfallene. Ikke mye salt de tåler i den alderen vil jeg tro, så pass på det også

Jeg lar gjerne lyset være på og luftesteinen av en god time, kanskje halvannen også etter fôring. Enkelte er litt trege i matfatet i begynnelsen.

får håpe du får de til å spise! Artemia fra dag 1 på weitzmaniyngel burde ikke være noe problem i det hele tatt
Takker for svar Elin.

Joda, skyller artemiaen godt jeg også. Lærte det etter det første kullet med aeneus..

Luftesteinen er utenfor karet mens de får mat, ca 1/2-1t etter hva jeg har tid til (og husker..)
Bruker lys i ene enden av boksen også, svak lommelykt og håndkle over.

Yngelen ligger veldig rolig i boksen, de er ikke like aktive som aeneusene var.

Her er bilde av tre av de.

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap