- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- corydoras eques
corydoras eques
Postet 02.07.09 kl 23:01
Det ble på Oklungen diskutert disse coryene.Ian og Hans hadde kommet frem til at det var flere arter som ble solgt som Eques.Men det var bare den fra Brasil,nærmere bestemt, Rio Amazonas ved Codajs ,som var den ekte.
Det er funnet to andre arter som ofte selges som Eques, CW 041 fra Madre de Dios som er noe mindre og ligner mer på C.Venezuelanus, og CW 043 fra Peru.
CW nummerne har disse fått nå helt nylig.
Den ekte C.Eques er oransj bak/rundt ansiktet slik som CW 043 er også,men C.Eques har en tydelig stripe over ryggen ned til hale finnen i samme oransj.
Dette har ikke CW 043.
Dersom du har boken til Ian og Hans, Identifying Corydoradinae Cathfish, er det faktisk bilde av en CW 043 og ikke Eques, mens Monas bilder het på AF er de ekte C.Eques. Det er også de på avataren min.
Mine er bekreftet ekte av Ian.
Det er med andre ord viktig å vite fangst stedet før man evt. bestiller usett.
Det er funnet to andre arter som ofte selges som Eques, CW 041 fra Madre de Dios som er noe mindre og ligner mer på C.Venezuelanus, og CW 043 fra Peru.
CW nummerne har disse fått nå helt nylig.
Den ekte C.Eques er oransj bak/rundt ansiktet slik som CW 043 er også,men C.Eques har en tydelig stripe over ryggen ned til hale finnen i samme oransj.
Dette har ikke CW 043.
Dersom du har boken til Ian og Hans, Identifying Corydoradinae Cathfish, er det faktisk bilde av en CW 043 og ikke Eques, mens Monas bilder het på AF er de ekte C.Eques. Det er også de på avataren min.
Mine er bekreftet ekte av Ian.
Det er med andre ord viktig å vite fangst stedet før man evt. bestiller usett.
Postet 02.07.09 kl 23:53
Postet 03.07.09 kl 08:40
Se på kinnene til Eques'en Lett å huske. De skal være oransje i kinnene også, ikke bare en flekk høyere opp på hodet. Den eques-varianten som ikke har store, oransje "kinn" (men ellers lik) er vel blitt erklært CW043 nylig tror jeg. Ihvertfall inntil man vitenskaplig får sortert disse og sjekket om de er variasjoner av samme art, eller to (eller flere) ulike arter.
Men Sølvi, når man ser Eques, så er man ikke i tvil. Du ser det med en gang. Det er ingen sånn "njaaa, kanskje..." følelse, du ser straks på de skarpe, klare fargene at det er "the real thing". Ikke en av disse C. schultzei, eller C. aeneus variantene som prakkes på markedet under falskt navn. Jeg fikk C. schultzei fra Dahls Dyrerike i Moss engang, da jeg forsøkte å bestille der.
Men heldigvis har jeg fått kloa i de ekte senere!
(PS! Jeg lover at jeg skal forsøke et seriøst oppdrettsforsøk på dem til høsten, har ikke fått somlet meg til det enda. Nå er det ikke sesong, så jeg venter til høsten. De er vel verdt å kjøre til østlandet for? )
Men Sølvi, når man ser Eques, så er man ikke i tvil. Du ser det med en gang. Det er ingen sånn "njaaa, kanskje..." følelse, du ser straks på de skarpe, klare fargene at det er "the real thing". Ikke en av disse C. schultzei, eller C. aeneus variantene som prakkes på markedet under falskt navn. Jeg fikk C. schultzei fra Dahls Dyrerike i Moss engang, da jeg forsøkte å bestille der.
Men heldigvis har jeg fått kloa i de ekte senere!
(PS! Jeg lover at jeg skal forsøke et seriøst oppdrettsforsøk på dem til høsten, har ikke fått somlet meg til det enda. Nå er det ikke sesong, så jeg venter til høsten. De er vel verdt å kjøre til østlandet for? )
Postet 03.07.09 kl 17:26
Endret: 03.07.09 kl 17:28
Postet 03.07.09 kl 17:34