Corydoras metae i lek?

Jeg har en gjeng på 6 corydoras metae , i sted da jeg satt og glodde inn i akvariet ( som jeg gjør noen timer om dagen) begynte disse 6 corydoraser å gjøre noe morsomt. De svømmer etter hverandre på rekke og rad, langs bakre veggen i akvariet og de svømmer liksom i bølger, som om de var på berg og dalbane, frem og tilbake for så å slutte med det, og begynne igjen.
Hva gjør dem ? Er de i lek?
Det dere gør mine corydoraser og hele tiden.. Ser nesten ut som de løper 60 meteren over fjelltopper Rett så det er legger de seg på bunnen som om ikke noe har skjedd. hva det betyr vet jeg ikke, men mine har ikke kommet med noen egg enda så vitt jeg vet..
Ok, kanskje er de bare glade fisk
Spørr mona o.
Hun vet det helt sikkert
Artikkelsamlinga her på akvaforum er ikek så dum - der finnes det en artikkel som heter Lek og egglegging hos corydoras. Anbefalt lesning!
Den har jeg lest, men jeg husker ikke noe av det.
Da leser man en gang til
Martina
Hva gjør dem ? Er de i lek?

Det kan være opptakten til lek iallefall Ikke selve leken, men forspillet om jeg kan si det sånn.

Første hint om at lek er på gang hos Corydoras er ofte hyperaktivitet, og vill svømming opp og ned og langsmed glasset.
Men... noen ganger skyldes hyperaktiviteten andre ting, eller det som nå trigget dem forsvinner og de slutter. Selve leken blir aldri noe av.

Men som sagt; det er ofte et signal på at noe er i gang.
Er Corydorasene dine gamle nok til å være kjønnsmodne, kan det hende noe mere skjer.
Hvor lenge har du hatt denne gruppen med Metae?
mona o
[QUOTE=Martina]Hva gjør dem ? Er de i lek?

Det kan være opptakten til lek iallefall Ikke selve leken, men forspillet om jeg kan si det sånn.

Første hint om at lek er på gang hos Corydoras er ofte hyperaktivitet, og vill svømming opp og ned og langsmed glasset.
Men... noen ganger skyldes hyperaktiviteten andre ting, eller det som nå trigget dem forsvinner og de slutter. Selve leken blir aldri noe av.

Men som sagt; det er ofte et signal på at noe er i gang.
Er Corydorasene dine gamle nok til å være kjønnsmodne, kan det hende noe mere skjer.
Hvor lenge har du hatt denne gruppen med Metae?

Denne gjengen har jeg hatt siden april. Men om de er kjønnsmodne vet jeg ikke. Det er denne gjengen der 2 stk er ganske små mens resten er nesten fullvoksne, jeg vet ikke om du husker Mona at du nevnte at metae kan være sene i vekst.
Ok. Hvis du ikke vet alder på dem, så er det jo uvisst hva de driver med nå.

Men dersom de er gamle nok til at de kan være for "ten-åringer" å regne, så kan det de driver med nå være fordi de kjenner at hormonene begynner å bruse i blodet Regn ikke med alvor enda da, men om denne oppførselen fortsetter kan det hende ting i løpet av et par mnd.

Corydoras blir stort sett kjønnsmodne rundt omkring ett års alder, pluss minus et par mnd begge veier. De tidligste jeg har hatt, er noen Corydoras panda. De klekket jeg selv, så jeg visste jo nøyaktig alder på dem, og de la egg i en alder av bare 8½ mnd. Det var tidlig. Andre arter jeg har oppdrettet bruker å bli kjønnsmodne rundt 10-13 mnd alder.

Så spennende jeg håper jeg klarer å tilrettelegge for dem slik at de vil legge egg og få småttinger. Idag fikk jeg den nye utvendige pumpen Eheim pro 2224 og dermed blir filtreringen bedre og jeg har flyttet en del fisk til et annet akvarium. Håper dette vil gjøre livet bedre for dem. Jeg la merke til denne oppførselen etter at jeg flyttet en del fisk og kanskje gjorde jeg noe riktig der.
Du kan jo trigge de til å leke ved å bytte vann ofte med kaldere vann.
Martina
Jeg la merke til denne oppførselen etter at jeg flyttet en del fisk og kanskje gjorde jeg noe riktig der.

Det gjorde du faktisk Det er velkjent at Corydoras "blir i bedre lekshumør" når de f.eks. flyttes på eller får være alene i arts-kar. Mye lettere å få dem i gang med lek og egglegging da, ofte er det alt som skal til.

Corydoras metae er ingen vrien fisk å få i lek, og yngelen er greie å ha med å gjøre. Spiser det de blir tilbudt har jeg inntrykk av. Men C. metae yngel er de mest tregtvoksende Corydoras-yngel jeg har vært borti! :p De vokser bare halvparten så fort som andre arter. Helt rart å se på, når yngel og ungfisk av den arten deler akvarium med yngel av andre Corydoras-arter som er YNGRE enn Metaene, og så er de andre artene likevel dobbelt så store som Metaene!
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap