Corydoras albino i forskjellige farger

Jeg har 4 corydoras aeneus albino som er gule med mørkerøde øyne. Igår kjøpte jeg 4 til , men disse er hvite og øynene er lyserøde. Hva kommer denne forksjellen av. Jeg trudde alle albino var lik i fargen?
Har du bilde av dem? De gule altså?

Det er kritthvite med lyserøde øyne som er vanlig albino. Albinisme kommer av total mangel på farge-pigmenter i kroppen. Hverken hud eller øyne har farge. Røde øyne hos albinoer kommer av at iris og pupill i øyet mangler farge, og vi ser derfor gjenskinn av dyrets blodomløp (og derfor ser øynene røde ut hos albinoer, det gjelder alle dyr).

Om dine er gule, virkelig gule altså, og har mørkerøde øyne, så begynner jeg å lure litt... Skulle vært interessant å se.

Jeg vet ikke om albino-Corydoras kanskje mørkner med alderen, ettersom jeg aldri har hatt akkurat disse Coryene. Kanskje andre kan svare på det, men jeg har aldri sett noe bilder av gule albinoer med mørkerøde øyne iallefall.
mona o
Har du bilde av dem? De gule altså? Det er kritthvite med lyserøde øyne som er vanlig albino. Albinisme kommer av [I]total mangel [/I]på farge-pigmenter i kroppen. Hverken hud eller øyne har farge. Røde øyne hos albinoer kommer av at iris og pupill i øyet mangler farge, og vi ser derfor gjenskinn av dyrets blodomløp (og derfor ser øynene røde ut hos albinoer, det gjelder alle dyr). Om dine er gule, virkelig gule altså, og har mørkerøde øyne, så begynner jeg å lure litt... Skulle vært interessant å se. Jeg vet ikke om albino-Corydoras kanskje mørkner med alderen, ettersom jeg aldri har hatt akkurat disse Coryene. Kanskje andre kan svare på det, men jeg har aldri sett noe bilder av gule albinoer med mørkerøde øyne iallefall.



Skal ta bilder - de er ikke knallgule, men gule . Skal ta bilder av de ved siden av de hvite så ser du den forksjellen.. Merkant!
Her er bildene - forskjellen i fargen er stor synes jeg. De hvete er halvparten så store som de gule. Så kanskje de vokser seg mer gul . jeg vet ikke.
Det du har fra før, er ikke Corydoras aeneus. Det ser jeg med en gang. Jeg er usikker på hvilken art (alle normale kjennetegn mangler jo, hehe). Men noe som er verdt å nevne, er at den senere tiden har arter som Corydoras panda og Corydoras sterbai blitt avlet frem i "hvit" form. Dvs uten sine vanlige flekker og fargetegninger på kroppen. Forskjellen er at f.eks. C. panda ikke er albinoer, de har sorte øyne til tross for hvit kropp. De har altså pigment (gulaktig farge og svart pupill), og er derfor ikke albinoer.

Har du noen bedre bilder av dem? Det var ganske rødlig bilde?

[External Image]
mona o
Det du har fra før, er ikke Corydoras aeneus. Det ser jeg med en gang. Jeg er usikker på hvilken art (alle normale kjennetegn mangler jo, hehe). Men noe som er verdt å nevne, er at den senere tiden har arter som Corydoras panda og Corydoras sterbai blitt avlet frem i hvit form. Forskjellen er at f.eks. C. panda [I]ikke er albinoer[/I], de har sorte øyne til tross for hvit kropp. De har altså pigment (gulaktig farge og svart pupill), og er derfor ikke albinoer. Har du noen bedre bilder av dem? Det var ganske rødlig bilde? [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/21418_090905161026_1.jpg[/IMG]


Det er rart, bilde av denne sammen fisken ble anntatt her i basen som aeneus hight fin variety.

fikk et bilde til, den gjemte nesa men du ser kropen godt.



Var det en av de gule du la ut bilde av der? Da er det albino iallefall, røde øyne har den.

Den kan egentlig minne mer om albinovarianten av Corydoras paleatus. Dette er en art som er veldig enkel å oppdrette, og de drettes kommersielt i tusentall. Sannsynligheten for at det er C. paleatus er derfor stor, og kroppsform/finneform/hodeform ligner på dem. Men som sagt; identifisering blir vrient når alle normale tegninger og kjennetegn er borte
C. paleatus er som sagt drettet kommersielt, og det finnes også en variant med lange og slørete finner, eller høye finner. Din albino har tendens til akkurat dette ser jeg.


[External Image]
Da vil det si at hvis dette ikke er en aeneus ligger det feil fisk i basen her. Skal jeg kontakte koordinatoren?


så i basen nå og jeg synes at den ligner veldig på paleatus . Så dumt, jeg kjøpte 4 aeneus igår for å gjøre denne gruppen større.

takk for hjelpen Mona
Da jeg så det siste bildet tenkte jeg med en gang at kroppsfasongen på denne er akkurat lik mine paleatus, så mye mulig det er det disse er,ja.
turnips
Da jeg så det siste bildet tenkte jeg med en gang at kroppsfasongen på denne er akkurat lik mine paleatus, så mye mulig det er det disse er,ja.



ja, jeg så i basen nå og tror også det er en paleatus. Det er så dumt, da må leg levere de aeneusene jeg kjøpte igår tilbake.
Martina
Da vil det si at hvis dette ikke er en aeneus ligger det feil fisk i basen her. Skal jeg kontakte koordinatoren?


Ja, send dem en email via kontaktskjemaet (helt nederst på denne siden) og be dem flytte ditt bilde til profilen for C. paleatus istedet Bildet var bra det, så det bør vi ha der
mona o
[QUOTE=Martina]Da vil det si at hvis dette ikke er en aeneus ligger det feil fisk i basen her. Skal jeg kontakte koordinatoren?


Ja, send dem en email via kontaktskjemaet (helt nederst på denne siden) og be dem flytte ditt bilde til profilen for C. paleatus istedet Bildet var bra det, så det bør vi ha der


har sendt mail - takk for hjelpen, moro å oppklare mysterier som dette!
Martina
Det er rart, bilde av denne sammen fisken ble anntatt her i basen som aeneus hight fin variety. fikk et bilde til, den gjemte nesa men du ser kropen godt.


Det er ikke så rart, fordi bildejuryen kan jo ikke identifisere 100% av alle verdens akvariefisk De må egentlig bare gå ut fra at den som sender inn bildet vet hva de driver med, og faktisk sender inn bilde av riktig fisk

De i bildejuryen er vel som akvarister flest. Og de fleste akvarister har sine spesielle felt der de er gode, og ekstra dyktige på identifisering. Man kanskje er god på f.eks. diskus, eller L-maller, eller Corydoras (som jeg er veldig interessert i), eller Apistogramma, eller afrikanske ciklider osv osv.
mona o
[QUOTE=Martina]Det er rart, bilde av denne sammen fisken ble anntatt her i basen som aeneus hight fin variety. fikk et bilde til, den gjemte nesa men du ser kropen godt.


Det er ikke så rart, fordi bildejuryen kan jo ikke identifisere 100% av alle verdens akvariefisk De må egentlig bare gå ut fra at den som sender inn bildet vet hva de driver med, og faktisk sender inn bilde av riktig fisk

De i bildejuryen er vel som akvarister flest. Og de fleste akvarister har sine spesielle felt der de er gode, og ekstra dyktige på identifisering. Man kanskje er god på f.eks. diskus, eller L-maller, eller Corydoras (som jeg er veldig interessert i), eller Apistogramma, eller afrikanske ciklider osv osv.

ja, jeg forstår det
Akavari
har c.paleatus high fin albino med røde øyne det er litt forskjellig gul\hvit farge på dem
malla100
har c.paleatus high fin albino med røde øyne det er litt forskjellig gul\hvit farge på dem



er den sånn?
Akavari
eg ska legga nye bilder av di på min personlige tråd .. så kan du se bilder av de...om ca 10 min
malla100
eg ska legga nye bilder av di på min personlige tråd .. så kan du se bilder av de...om ca 10 min


flott! tusen takk
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap