Noen som kan identifisere denne corydorasen?

Var innom dyrebutikken her om dagen, og fikk med på kjøpet en liten kar som gikk sammen med en stim pygme-coryer. Var bare denne ene her av sitt slag, og jeg ble så nysgjerrig på hva denne lille saken egentlig er, at jeg tok den med hjem.

Går nå i karantenekar sammen med de andre fiskene jeg kjøpte. Er ca på størrelse med en voksen pygme-hunn. Ellers har den ganske høy ryggfinne, som er sort på den første finnestrålen og i en trekant øverst, mens nederste delen mot ryggen er gjennomsiktig. Den lille ryggfinnen (vet ikke navnet på denne?) er også litt sort på tuppen. Fisken har litt antydning til rødlig-brun farge på kroppen.

Nå har den bare vært hjemme hos meg et par døgn, og går av coyer kun sammen med en enslig adolfoi som også er i karantenekaret -så det er jo mye mulig den er litt strsset og blek enda... Den er litt tynn, men er aktiv og spiser godt, ikke spesielt sky.

Et eller annet er galt med kameraet mitt, så jeg får ikke zoomet når jeg tar nærbilder, så disse var dessverre det beste jeg fikk til...

Har bladd meg gjennom masse bilder av coryer, men ikke funnet noe jeg synes stemmer. Hadde vært så morro å funnet ut hva navnet på denne er!
Har vært inne på corydorasworld og sett gjennom alle corybildene der, uten å finne en god match. Nå er fisken min enda blek på bildene, men mener at den har en sort "maske" over øynene -(som pandaene for eksempel).

Den likner litt på noen bilder jeg har funnet av c.elegans, andre bilder av elegansen likner den ikke på.

Fisken min har to helt tydelige rette mørke bånd langs siden, og helt sort tupp på ryggfinnen. Noen eleganser jeg har sett bilder av har liknet dette, mens de fleste har et mye mer urolig mønster på siden av kroppen, og striper på ryggfinnen.

Hadde jeg klart å identifisere den hadde det kanskje vært mulig å få tak i en hel gruppe av disse. Ellers havner den foreløpig sammen med gruppen min med pygmaeus når den er ferdig med karantenen, det var pygmaeus den gikk med i butikken.

Nå trodde jeg et sekund at det kanskje kunne være et axelrodi-yngel, men ser at på axelrodien er det den øverste stripen på siden av kroppen som ender midt i haleroten, mens på min er det den nederste...

Jaja, jakten fortsetter, jeg gir ikke opp! Krysser fingrene for at coryekspertene på forumet etter hvert dumper over denne tråden
Jeg ville gjettet på Corydoras elegans. Det er forskjell i mønster på hunn og hann (noe som kan være svært forvirrende når man ser på bilder), og for å øke forvirringen ytterligere så kan mønsteret være ganske variabelt på denne arten.
Det finnes flere lignende arter i denne såkalte elegans-gruppen.

Likevel heller min mistanke mest mot C. elegans. Hvis du ser på det aller siste bildet her i fiskebasen av den arten, så ser du et bilde hvor den ligner veldig på din.
Men sikker er jeg ikke - jeg er alltid usikker når det gjelder id i denne elegans-gruppen :p Arter jeg kommer på i gruppen er:
C. elegans, C. bilineatus, C. napoensis, C. nanus and C. pestai og C. undulatus.

PS!
Det er nok enklere når fisken din har roet seg mer ned og farget ut bedre. Uten fullt mønster og tegninger er jo id ganske umulig egentlig.
Takk Mona! De to bildene du linket til gjorde at jeg også ser likheten bedre. Jammen store variasjoner i tegningene på disse elegansene!

Vet ikke så mye om elegansene, men er det andre coryer som er så like at det er vanskelig å skille disse og eleganser? Nå var jeg litt for kjapp til å spørre her, sjekket hva som sto i fiskebasen, og kikket på bildene av bilineatus og nanus. Holder allikevel en knapp på elegans, men ryggfinnen på min er helt lik til ryggfinnen til nanusen til høyre på bilde 3 her:



Har egentlig ikke hatt så veldig sansen for disse (elegansene), de jeg har sett før har vært rødlige i grunnfargen og med et veldig rotete mønster (liker litt orden i fargene, jeg ) -Men den på det siste bildet i bildebasen du linket til var jo nydelig!

Får håpe den slapper litt mer av etterhvert så fargene kommer frem. Er sikkert ikke så morro å være plassert i karantenekar, uten sand og kompiser å rote rundt med...
I dag fikk coryen endelig flytte inn i 160-literen, og det var tydelig at den syntes det var ok å stime litt med pygmecoryene.

Her er noen nye bilder av luringen med foreløpig uklar identitet.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap