C. adolfoi mistet finnene

Inaktiv bruker
Eg har ei gruppe på 4 C. Adolfoi som går ilag med C. Aeneus og to L066. To av C. Adolfoi 'ene har mistet finnene. Både den på ryggen, dei på sidene og den bak. Alle dei andre er heilt fine. Er det nåke eg kan gjer som kan få dei til å vokse ut igjen? Ellers så virker fiskene friske og raske, og eter og støvsuger sanden på vanleg måte. Fine og sterke frager.
Dette er mest sannsynlig sykdom, forårsaket av bakterier. Jeg kan ikke se at noen av fiskene du har dem i sammen med, skulle kunne forårsake finnetapet på den måten og da er sykdom den eneste alternative årsaken.

Det er mulig det er finneråte, og du bør behandle det med riktig medisin. Du kan prøve [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3219&HKatID=]Esha-2000[/URL] først, men det er en ganske svak medisin.
Inaktiv bruker
Ja, kan vere finneråte. Men det er merklig at det bare er to som er smittet. det er sikkert 20 C. Aeneus der også, men har ikkje sett tegn til nåke. Får prøve å kurere dei med måten som er beskreve i ein artikkel her inne.
Tusen takk for svar !
Ja, det er slik med finneråte. Det kan smitte, men det er ikke voldsomt smittsomt. Noen individer får det, andre ikke. I blant er det enkelte individer som har svakere immunforsvar, kanskje, enn andre i samme kar.
Man ser ofte at kun en fisk får det, f.eks. en kampfisk, mens de øvrige beboerne i samme kar ikke rammes.

Dersom du vil prøve sterkere medisin enn Esha 2000, kan du ta ut de to rammede fiskene og medisinere dem i et eget, mindre kar. F.eks. et 20 liters [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=303&produktid=2342&Navn=11. Nano akvarier&HKatID=2]plast-kar [/URL]med en luftestein. Du må bytte vannet hver dag og erstatte medisindosen, dersom du skal mate dem der, hvis ikke kan du nøye deg med å bytte halvparten av vannet.
Siden finneråte er såpass lite smittsomt, er dette en mulig måte å gjøre det på, slik at man kan bruke kraftigere "anti-skyts" i form av sterkere medisiner enn Esha. De fleste andre medisiner mot bakterielle sykdommer tar nemlig kål på det meste av bakterier i samme slengen, ikke bare sykdomsbakteriene, de tar også viktige ting som filterbakterier. Det er absolutt ikke noe man ønsker i hovedakvariet, for da får man et alvorlig problem med nitritt-forgiftning etterpå.

Hvis du har muligheten, ville jeg gått for dette alternativet med kraftigere medisin og eget kar til behandlingen. Dette pga beskrivelsen din av de to rammede fiskene, når så mange finner er helt borte pga sykdommen.
Jeg er litt usikker på hvilke medisiner som er å anbefale mot finneråte, siden jeg aldri har hatt det på noen fisk selv, men kanskje [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=31&produktid=1319&Navn=03. ZMF&HKatID=23]JBL furanol [/URL]er bra. Har sett andre anbefale den stadig vekk her på forumet.
Inaktiv bruker
Ja, no har eg allerede sett dei i eit seperat kar, med litt salt u/jod oppi. Samme behandlig som redda min vampyrpleco. Vist det ikkje kommer seg, skal eg gå til innkjøp av medisiner. Fekk også råd om å skaffe medisiner til vampyren med ein gang, men eg valgte å vente, å sjå ann litt. Etter ca. 3 - 4 veke med salt i 14liter's plaskkar så var soppinfeksjonen i såret vekke, og såret hadde fått hud over seg igjen. Mulig det ikkje er ein like arvorleg situvasjon dette, men velger å sjå ann. Igjen, tusen takk for svar No veit eg kva medisin eg kan kjøpe inn, om det ikkje skulle bli bedre.
Mulig jeg er på jordet nå, men tåler ikke corydoras salt veldig dårlig? :S Jeg ville heller brukt vanlige medisiner...
Inaktiv bruker
Takk for advarselen
Skal vere ops. Å det er veldig lite salt eg bruker.
Igjen takk for advarselen og takk for svar !
Inaktiv bruker
Vill bare sei att no, allerede er finnene på vei tilbake Alle finnene har vokst litt, og dei beveger seg meir aktivt rundt no Ser ut til at saltløysinga skal redde meg igjen!

Igjen, takk for alle råd =)

Mvh.
Odd Arne Hella
Inaktiv bruker
No er fiskene på god vei til å bli bra. Skal eg då ta dei oppi hovudkaret igjen, eller fortsette "kuren" ?
Finnene har vokst med 3-4mm (minst) Og fiskene er litt meir aktive no
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap