Cory og lek i selvskapskar?

Får man (lett) Corydoras i lek i selvskapskar med fredlige fisk som f.eks guppy/ancistrus/sommerfuglciklide?
Nja...lett og lett. Det skjer jo at Corydoras leker og legger egg i selskapskar også. Men det er MYE lettere i arts-kar. De fiskene du nevner er ikke spesielt "vennlige" når det kommer til eggspising heller. Spesielt Ancistrus er helt rå på eggspising. De gnager i seg egg fra Corydoras (og alle andre fisk) i rekordfart.
Guppy spiser også egg, spiser til de nesten sprekker. Har selv hatt Corydoras i lek (Corydoras aeneus) i selskapskar, og guppyene tygde egg så kinnene bulte ut på dem. Corydoras aeneus legger jo så mange egg, så det ble stor fest i karet da gitt. Ingen fisk sier i grunnen neitakk til egg. Sommerfuglciklider kan hende er fredelige, men de sier ikke neitakk til et næringsrikt måltid med egg.

Er det sånn at de spiser egga på noen få minutter liksom?
Kanskje putte de oppi yngelkar for lek er bedre da?
Truls Lund
Er det sånn at de spiser egga på noen få minutter liksom?

Ikke godt å si. Jeg vet ikke hvor sultne fiskene dine er, eller hvor kjappe de er fremme når de lukter egg.

Det er jo ikke sikkert du er hjemme og ser at de leker og legger egg heller. Eller kanskje du sover. De legger jo egg til alle tider på døgnet, så man vet aldri - i blant vet man ikke engang at de har lekt fordi eggene blir borte før man ser dem.

Truls Lund
Kanskje putte de oppi yngelkar for lek er bedre da?

Hva mener du med "yngelkar"? Hva slags yngelkar tenker du på da?

Et kar med f.eks guppy yngel i?
Det var først og frem størrelsen på karet jeg tenkte på.

Men jeg ville ikke gjort det. Guppy-yngel er grådige de også.
Men ikke minst; hvor har du tenkt å ha Corydoras yngelen egentlig, mens de vokser opp?? Synes det høres ut som du har veldig dårlig med plass (og akvarier) til å sysle med noe særlig Corydoras-oppdrett?
Dette er fremtidsspørsmål
Har 70, å tenkte på et 54.
Kan jo la levendefødeyngel leve naturens gang med noe flyteplanter,
og bruke en av karene til artskar, blir vel en del levendefødeyngel som vokser opp med litt gjemmeplass uansett ...?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap