Vf corydoras- lurt med avlusningskur eller lignende?

8.oktober anskaffet vi oss en gruppe med 6 stykk Corydoras Adolfoi som var viltfanget. Dette er første gang vi kjøpte VF direkte fra butikk så vi lurer på om man bør ha en avlusningskur eller lignende da jeg har lest at de kan ha med seg bakterier og parasitter? Har aldri vært borti "avlusningskur" så aner rett og slett ikke hva det betyr. Takk på forhånd.
har ikke butikken hatt de i en ukes karantene da?
Hehe, jeg kjøpte også en stim med 6 VF Coryodoras Adolfoi, bare at jeg kjøpte de den 5. oktober

De lever alle sammen, har ingen tegn til sykdom, parasitter eller lignende. Den ene hadde ett eller anna på den ene barten sin da jeg kjøpte den, men det gikk over og den er borte nå..
Jo, de har vært i karantene i butikken (Du nevner en uke, det er alt for lite. Fisk bør de være i karantene i 4 uker, helst mer), men sykdommer på VF fisk trenger ikke slå ut før om flere uker, eller måneder.
skjønner skjønner! på min lokale butikk når jeg kjøpte vf panda cory sa de at den hadde vært i karantene i en uke og at det var nok.

Mona O blir vel pålogget snart. hun kan nok svare på dette!
Det er dessverre ikke nok. Sykdommer kan slå ut. Men er det noen som vet om det er lurt å ha avlusningskur eller lignende på c-maller?
Jeg kjører alltid avlusningskur på VF fisk, også coryer. Det gjelder også VF fisk som har gått i butikken lenge. Selv om fiskene er fine og friske, har de som regel en last med parasitter med seg fra naturen. Så lenge de har det bra, greier de å holde parasittene under kontroll selv. Men blir de utsatte for stress, kan parasittene ta overhånd, og fiskene blir syke. Derfor stoler jeg aldri på VF fisk, uansett hvor friske og fine de ser ut.
Inger Anne
Jeg kjører alltid avlusningskur på VF fisk, også coryer. Det gjelder også VF fisk som har gått i butikken lenge. Selv om fiskene er fine og friske, har de som regel en last med parasitter med seg fra naturen. Så lenge de har det bra, greier de å holde parasittene under kontroll selv. Men blir de utsatte for stress, kan parasittene ta overhånd, og fiskene blir syke. Derfor stoler jeg aldri på VF fisk, uansett hvor friske og fine de ser ut.


Hva betyr det at man tar en avlusningkur, er det medisin eller? Har aldri vært borti dette, Inger Anne.
Ja det er medisin. En eller to varianter av antiparasitt-medisin. F.eks. Prazipro eller annen medisin som inneholder praziquantel.

Merk at det kun er et eksempel på medisin man kan bruke!

Det er så mange medisiner på markedet at det er umulig å si noe som virker på alt, for det er det ingen som gjør. Man må vurdere hvilken kur og type som er best å bruke i de enkelte tilfellene. Ytre, indre- og gjelleparasitter kan kreve ulike former for medisin.

Jeg holder akkurat på med en avlusningskur på mine nyinnkjøpte viltfangede Corydoras. De hadde synlige parasitter på kroppen. Men det er ikke alltid man kan SE parasittene, de kan være så små at man ikke ser dem eller de kan være innvendige. Uansett er det så godt som garantert at viltfanget fisk har parasitter - også om fisken er akvarieoppdrettet men har gått i samme kar som ubehandlede, viltfangede fisk.

Når det gjelder den såkalte "karanteneperioden" enkelte butikker har, så er det snakk om kanskje et par dager eller en uke. Det er nesten det samme som ingenting. Det er ingen karantene.
Det er snakk om minst 4 - 6 uker i karantene, med avlusningskur både en og to ganger i disse ukene, før man kan begynne og tenke på de vf fiskene som trygge og avluset.

Som med dine nye C. adolfoi - de ville jeg gitt en antiparasittkur, garantert. Hold dem i streng karantene og bland dem ikke sammen med dine andre fisk. Har du allerede gjort det, må du medisinere alle.
Sera er å få kjøpt i Norge, og de har kommet med en serie nye medisiner som skal være veldig bra. Dette er en serie medisiner jeg har sikret meg og kjøpt inn til å ha liggende i beredskap i fiske-apoteket mitt. Anbefaler alle som har akvariefisk, iallefall hvis man har en del akvarier, å anskaffe seg et slikt fiskeapotek og ha medisinkurer mot de vanligste eller alvorligste fiskesykdommene liggende.

Et par av medisinene er Sera Nematol og Sera Flagellol mot innvollsparasitter. Det finnes også Sera Protazol mot single-celled parasites, som f.eks hvitprikk og costia. Mot fiskelus finnes Sera Argulol, men det er egentlig sjelden man ser på akvariefisk. Men det forekommer, spesielt på viltfanget fisk, men egentlig mest vanlig på koi og gullfisk. Medisinen Argulol virker også på ankerorm, og det ser man i blant på akvariefisk.
Så... Nøyaktig hvilken kur bør vi bruke da?
Det kan jeg ikke svare deg på siden jeg ikke har sett fiskene det er snakk om med egne øyne.

Men generelt og utifra egen erfaring med Corydoras, kan det se ut som de er mest tilbøyelige til å rammes av ytre parasitter. Corydoras har veldig spesielle innvoller, og ser ikke ut til å være så ofte rammet av innvendige parasitter som en del andre fisk. I ditt tilfelle ville jeg derfor foretatt en beregning utifra sannsynlighet, og antatt at først en kur mot ytre parasitter var nyttig, og så en kur mot indre parasitter til slutt.

Dette er bare ment som et generelt råd, men jeg kan jo ikke garantere noe siden jeg ikke kan si noe sikkert ang. fisk jeg ikke engang har sett (og selv ikke da ville jeg garantert noe)
Kan kombinasjonen av esha exit og 2000 være en alternativ "avlusningskur" til VF corydoras?
Forøvrig; hvis man kjøper VF coryer gjennom Imazo, er det grunn til å tro at de allerede har gjennomgått en antiparasittkur?
Takk for innholdsrike svar, Mona. Kan ikke se noen sykdom på dem her og nå, men ønsker ikke å ta noen sjanser. Hvilken antiparasittkur anbefaler du (både mot utvendig oginnvendig)? Helst en som ikke tar livet av filterbakteriene (hvis det finnes vel og merke) Vil gjerne ta en slik "avlusningskur" da jeg har andre VF Fisk i samme karet.
ladeklof
Kan kombinasjonen av esha exit og 2000 være en alternativ "avlusningskur" til VF corydoras?


Nei, det er veldig milde medisiner og ikke noe jeg ville brukt til avlusningskur. De er såpass svake at jeg ikke ville stolt på at de tar knekken på særlig mye. De virker ikke mot "ordentlige" parasitter, for å si det slik.

Eller, for å si det slik; jeg ville ikke brukt Esha-medisinene med mindre Coryene faktisk viste symptomer for noe som disse spesifikt virker mot. Frynsete finnekanter f.eks. Det med frynsete og tydelig angrepet finnekant har jeg hatt et par ganger på vf Corydoras, og da har Esha tatt seg av problemet.
ladeklof
Forøvrig; hvis man kjøper VF coryer gjennom Imazo, er det grunn til å tro at de allerede har gjennomgått en antiparasittkur?

Det er ingen grunn til å tro at de allerede har gjennomgått en avlusningskur. Såvidt jeg vet, er det ikke vanlig at leverandører gjør dette. Heller ikke dyrebutikker, med mindre fiskene viser tydelige tegn på å være syke.
Vi har f.eks JBL Furanol stående. Kan dette brukes som en avlusningskur? Jeg regner med det er sterke medsiner som må til, dvs de som kan ta livet av filterbakteriene. Hvor lenge bør vi i så fall medisinere?
Furanol ville jeg ha unngått å bruke annet enn i nødstilfeller, da det tar grundig livet av filterbakteriene. Det er en god medisin å ha på lur, om du skulle oppleve noen hardnakkede bakterier (jeg har den selv i skapet), men jeg ville ikke brukt den som en medisin i rutinebruk.

Selv bruker jeg Flubenol (som dessverre ikke er mulig å få tak i lenger) eller etterfølgeren, som jeg ikke husker navnet på akkurat nå - jeg poster det på nytt når jeg husker det. Den er forøvrig ikke å få tak i i Norge, men må bestilles fra utlandet. Begge disse er til bruk mot parasitter. Når det gjelder hvilke medisiner mot parasitter du kan få tak i i Norge, ville jeg hørt mer på Mona enn på meg. Jeg har ikke helt oversikten over det.

I tillegg bruker jeg ofte enten Esha Hexamita eller Esha 2000. Jeg har gått mer og mer over til å bruke Esha Hexamita i stedet for Esha 2000. Jeg opplever at 2000 er mer bredspektret på bakterier (Hexamita skal også kunne ta bakterier og sopp, selv om den annonseres ut som en medisin mot hull-i-hodet-syke). Grunnen til at jeg ofte bruker Hexamita er at den skal kunne ta flagellater. Men det er litt opp og ned om jeg bruker den eller ikke, litt ut fra hva slags fisk jeg får i huset. Jeg må innrømme at det går litt på magefølelsen.

Beklager å ikke kunne gi et litt mer konkret svar.
Oppfølgeren til Flubenol heter Kusuri Wormer Plus. Den har mindre av virkestoffet (Flubendazole) enn Flubenol, så det trengs ofte en litt lengre kur for å oppnå effekt. Men det er en utmerket Dewormer. I tillegg er Praziquantel bra å bruke, da dette også tar knekken på bendelorm. Noe Flubendazole ikke gjør. Furanol er imot bakterier så det bør kun brukes dersom man har mistanke om, eller vil safe seg imot, sekundære infeksjoner. Problemet med Furanol er at den tar knekken på filteret (i motsetning til andre vel så effektive antibiotika, som ikke gjør dette). Men antibiotika bør kun brukes ved behov og ikke preventivt, etter min oppfatning.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap