Corydoras aenus.

Hei.

Jeg har 6 Corydoras aenus albino i mitt 112 liter akvarium, i samme akvarium har jeg også

1 Kampfisk
5 Kuhlii åler
Diverse snegler
Ancistrus sp

De er aktive av og til og graver rundt i sanden og leter etter mat. Men ganske ofte bare ligger de på bunnen. Jeg har ikke hatt corydoras før så jeg vet ikke hvor aktive de er, men jeg er litt bekymret for at kanskje jeg har for lite oksygen i vannet. Etter jeg fikk Kampfisken har jeg endret retningen på utblåsningen slik at det er bare lette krusninger i vannet. Kan dette være en årsak til at de er litt slappe? at de rett å slett bare ligger der og gisper?
En annen ting jeg har lagt merke til, er at fiskene av og til svømmer rett opp til toppen av vannet så rett ned igjen. Er dette vanlig oppførsel? Jeg er litt bekymret for at det er mangel på oksygen i vannet, fordi jeg har endret utblåsningen på pumpen for kampfisken min.
Yngve
En annen ting jeg har lagt merke til, er at fiskene av og til svømmer rett opp til toppen av vannet så rett ned igjen. Er dette vanlig oppførsel? Jeg er litt bekymret for at det er mangel på oksygen i vannet, fordi jeg har endret utblåsningen på pumpen for kampfisken min.



Hei Yngve
Har selv en del forskjellige coryer og har litt erfaring, men ingen mester av den grunn. Det første du bør gjøre om dine coryer er ofte oppe i vannflata er å måle nitritt. Om du ikke har nitrittmåler er det en fordel å kjøpe det. Anbefaler dråpe test og ikke strips. Stripsene sies det om at de ikke er helt nøyaktige og til å stole på. Det er også normalt at coryer ligger rolig å kun slapper av til tider. De maser ikke bestandig rundt med tryne langt nede i sanden. Har selv en albino leiksgruppe og de kan være noen rolige herlige vesner, men farte rundt med turbo, spesielt under leik. Ønsker deg lykke til med vannmålingene.

LOFFA
Jeg har nå målt nitritt og det var mindre en 0.3 mg, så det er godkjent ifølge Tetra testen. Men Coryene fortsetter å svømme opp til vannoverflaten ganske ofte.

Noen som vet hva det kan være?
Har du skikkelig bevegelse i vannoverflaten? Filteret må stå slik at det skaper litt bølger på overflaten, siden dette hjelper med oksygenopptaket.

Er det lite oksygen i vannet, vil coryene svømme opp og hente luft, siden de har mulighet til å ta opp luft gjennom tarmene. Du ser at de gulper i seg luft i overflaten, og slipper ut igjen luften på veg ned igjen.

Litt snapping av luft er helt normalt, men gjør de det ofte, kan det være et tegn på lavt oksygennivå eller dårlig vannkvalitet.
Jeg har nesten ingen bevegelse i vannoverflaten fordi jeg har kampfisk. = / En løsning kan jo være at jeg kjøper meg en luftpumpe. Disse brukes ofte til dekorasjoner som skal lage bobler. Kunne det vært en løsning?
Vi har 20+ albino aenus i en 300 liter med veldig god oksygentilførsel og de fyker opp og ned i vannoverflaten, av og til smeller de også inn i topplokket. De andre corydorasartene jeg har i samme kar gjør ikke dette- de er kun seriøse arbeidere som ikke liker å ha det gøy tydeligvis.

Våres albino aenus jobber hardt i bunnen noen timer så er det tid for å ha det gøy, da står de i kø for å svømme inn i vannstrømmen for å bli "skutt" bortover, fyke opp i overflaten osv i flere timer... Tror dette er deres form for morro....

En difusor på vannutløpet er jo også en mulighet, da slipper du støy fra lumftpumpe og det fungerer jos ikkert fint med kampfisken. Man "ødelegger" jo ikke hele overflaten med en difusor.
Jeg skiftet utblåsningen på pumpen litt mer oppover mot overflaten, slik at det ble litt mer bevegelse i vannet. Ikke allverdens men håper det blir bedre for coryene. Får se om Kampfiskene ikke blir påvirket av det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap