Må jeg bytte til sandbunn?

I vårt nystartede akvarium har jeg grus. Har siden lest at corydoras vil ha sandbunn. Bør jeg bytte sanden jeg har da? HVordan gjør jeg eventuelt det? Jeg må vel da tømme hele akvariet for vann? Har ikke noe akvarium å ha fisken i. Da måtte jeg vel hatt dem i bøttene vi bruker når vi bytter vann.. Eventuelt i poser.
Akvariet er på 216liter.
mokki
I vårt nystartede akvarium har jeg grus. Har siden lest at corydoras vil ha sandbunn. Bør jeg bytte sanden jeg har da? HVordan gjør jeg eventuelt det? Jeg må vel da tømme hele akvariet for vann? Har ikke noe akvarium å ha fisken i. Da måtte jeg vel hatt dem i bøttene vi bruker når vi bytter vann.. Eventuelt i poser. Akvariet er på 216liter.


Du bør skifte ut grusen med sand, og den eneste måten å få den ut på er at du må spa ut grusen, ja. Kjøp deg en billig lekespade for barn på Nille eller noe De er fin-fine å spa ut bunnlag fra akvarier med.

Det beste er å ha fiskene i et par bøtter så lenge (kjøp et par ekstra om du trenger det), men husk å dekke over bøttene! Legg et håndkle eller noe over så ikke fisk hopper ut. Det skjer fortere enn du aner, så ikke slurv med tildekkingen Eventuelt kan du kjøpe en sånn oppbevaringskasse med plastlokk, men velg en som ikke har hjul ettersom de med hjul ikke tåler så mye vann oppi.

Du vil ikke angre for at du skifter til sand Det er mye penere Og Corydorasene vil takke deg!

Hvilken størrelse på sanden liker Corydorasene best? den "største" biltemasanden som er til akvariebruk?
ja, den med str 0.2-1.0mm er perfekt, den bruker jeg. Den andre blir for liten str på, så jeg synes det blir for kompakt.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap