Corydoraser får panikkanfall.

Har de siste dagene merket at når eg går forbi 240literen får corydorasene mine panikk, de svømmer rundt i akvariet og smeller i veggene på akvariet. Er det noen som har hørt om noe lignende før? Bilder av akvariet kan sees på min profil. Synes synd på de søte små, så er det noen ideer om hva eg kan gjere for at de ikke skal få denne panikken?

Takker så mye for svar.
Er det den du har bilde av på profilen din? Samme innredning?

Coryer trenger sårt noe å gjemme seg under for å føle seg trygge. Noen er skyere enn andre, og hvis det er få/ingen gjemmeplasser, kan de bli skremt og stikke avgårde i vill fart, uten å egentlig ha et trygt sted å stikke innunder. I et akvarium er det begrenset plass, og da kan de smelle inn i sidene på karet.

Jeg synes kanskje karet så noe nakent ut på bunnen. En rot lagt slik at den skaper en skyggefull plass under, er tingen for coryene. det bør helst ikke være for høyt "oppunder taket" heller, for da mister den litt av trygghetsfølelsen

Kan hende det vil hjelpe å gi de mer gjemmeplasser. Ellers er det ikke så mye annet å gjøre med skvetne cory enn å nærme seg litt sakte og være obs på det, egentlig.
Takker så mye, kan prøve å legge de to røttene eg ha mer på skrå slik at de har noe å gjemme seg under.
Karet var lekkert innredet, altså Men på bildet så det ut som om det ikke var noe skyggefullt sted for dem. Jeg hadde det litt slik i det ene karet mitt i en kort periode også, og mine smalt også i glasset så det sang. Var forferdelig, så jeg fikset rota slik at den ga en lav glippe under som de kunne trekke seg tilbake i, og da var problemet løst Håper det funker for deg også, uten at du må endre så alt for mye på innredningen din!
Satser på å bare snu ene roten og legge den litt mer på skrå. "Ofrer" innredningen for at fiskene skal få det best mulig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap