Kan jeg ha cory?

Jeg har et kar på 160L, hvor det foreløpig går en kvartett med guppy og et voksent par ancistrus, oppdrettsvarianten. Jeg har en del forskjellige snegler og skal ha litt reker også, så pH ligger på 7-7,5. Vannverket sier at dH i Bergen ligger på under 4, og temperaturen ligger på 26 grader.

Jeg har egentlig aldri likt coryer, men har etter hvert blitt litt fascinert av dem, og kunne tenke meg en liten stim selv, hvis det lar seg gjøre med den pH'en. Jeg kan senke temperaturen med en grad, toppen to. For jeg har sett at det ikke er så mange cory som liker temp over 24-25 grader, og noen svært få som kan ha opp til 26 grader.
Kan jeg ha cory, eller burde jeg finne en annen bunnfisk?
Er det noen som evt kunne kommet med forslag om arter som passer bedre enn andre?

Takker for tilbakemelding
Synes det høres helt greit ut å ha cory i det karet. Slik jeg ser det, vil det være et mye større problem om du har grus som bunnlag, enn at PH ligger på rundt 7 26 grader er heller ikke noe større problem for de fleste cory.
Jeg er klar over at de ikke skal gå på grus, og har et generøst lag med fin lys sand, så når jeg bare får kjøpt en hule eller to til, så skal det være ganske cory-vennlig.
Det eneste jeg tenkte på var at jeg ser at både temp og pH ligger på grensen av hva noen av artene trives best i.
Og jeg ser jo på fiskebasen at det er noen arter jeg ikke bør ha, da de skal ha lavere temp og lavere pH. De ville sikkert klart seg hos meg, men det er jo unødvendig å velge av disse artene, når jeg ikke har forelsket meg spesielt i noen av disse, og det finnes andre som passer bedre inn i det miljøet jeg har.
Å jeg a? kan jeg ha cory? panda
:=) tok denne tråden jeg da det blei samme spørsmål..
har kikket på en gruppe med pandaer... men tempen i karet mitt ligger på rundt 27-28 grader... scalarene mine holder seg friske sånn og vi liker ikke kaldt vann når vi skal gjøre reint å plante fra spøk til alvor igjen.. pandaen skal visst ikke ha no særlig varmere enn 25 iflg. basen... erfaringer?
Ikke C. panda og varme. Det tåler de dårlig, og over tid vil de begynne og falle fra

Men det finnes jo så mye lekre Coryer! Hvorfor ikke velge f.eks. Corydoras duplicareus, Corydoras adolfoi eller Corydoras sterbai, som ville stortrives i din temperatur?

En litt mer sjelden art som også trives i noe varmere vann er Corydoras gossei Den har en herlig sjokoladebrun farge med gule finnestråler Jeg har lest andre steder, f.eks. her, at den er en fin kandidat til litt varmere vann, selv om Planetcatfish skriver opptil 26°C på den.
Det der er forresten en art jeg driver og sikler litt på selv, og har veldig lyst å anskaffe meg, hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap