corydoras leopardus eggsanking

Hei

Jeg har 6 stk levendefangede Leopardpansermalle (Corydoras leopardus) i min 400 liter. Flotte fisker importert fra Peru. De blir godt foret med levendefor og ser ut til å trives godt, jeg finner nemlig stadig egg høyt oppe på glasset, nesten i vannskorpa, gjerne der strømmen fra pumpa er sterkest. Jeg har ikke gjort noen forsøk på gjøre noe med disse eggene og de blir borte etter noen dager, at de er befruktet er jeg ganske sikker på for jeg mener å kunne skimte bevegelse i de etter en dag eller to. Jeg vil tro at eventuell yngel blir spist opp hvis de først klekker da jeg har L202 maller og cupidociclider i samme kar. Jeg ønsker ikke å sette opp et eget lek-kar ennå grunnet plassmangel, men har lyst til å prøve å redde eggene.....Er det noen som har erfaring med å plukke eggene fra glasset, samt hva jeg bør gjøre videre for å redde avkommet? Har ikke mye erfaring med cory da jeg i utgangspunktet er en "ciclide-mann". Kjenner imidlertid at malle-interessen er sterkt økende!

Wobbler
Har du et annet akvarium å ha oppdrettet/yngelen i?

Det finnes flere måter å gjøre det på.

Eggene samles inn med fingrene. Rull pekefingeren din forsiktig over egget. Dette må gjøres innen kort tid etter at de er lagt, for det er kun en bestemt tid de fremdeles er klebrige og mulige å få av glasset uten å skade egghinnen. Litt øvelse må til, men etterhvert klarer du å få "rullet eggene av" glasset og over på pekefingeren din. Så flytter du dem, et og et, over i et eget klekkekar. Kleb dem opp på sideglasset eller noe i klekkekaret på samme måte som du rullet egget på fingeren, så ruller du det av ved å forsiktig stryke det over glasset. Og igjen; dette er noe som kan virke vrient i starten, men øvelse gjør mester og er egentlig såre enkelt når man først har fått dreisen på det

Luftestein koblet til luftpumpe er nødvendig i klekketanken for å forhindre mugg og gi god sirkulasjon over eggene mens de klekker. Hvor lang klekketiden er, varierer noe mellom artene og også av temperatur. Men det vanlige er fra 3 - 5 dager.

Du kan jo starte med å f.eks. lese denne artikkelen om måten jeg ofte dretter Corydoras. Jeg har alltid stor overlevelsesprosent på kullene med den metoden, men den er arbeidskrevende

Jeg bruker småakvarier i plast til å drette Corydoras-yngel i, og har både 11 og 22 liters plastkar. Man får kjøpt for eksempel slike som disse.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap