Corydoras sp. black

Jeg har lest så mye om såkalt sp black og letet nettet rundt for å finne riktig ang om dette er en avlet art.
Fant svaret på denne linken: infohttp://www.corydorasworld.com/species_groups/the_aeneus_group

Denne sier klart at det finnes 2 varianter black hvorav den ene er å finne i naturen. den står oxo beskrevet i aqalog boken.

Bilder kommer senere da jeg har hatt lek på mine venucuelaer og plukket opp 190 egg
Den ene ekte arten som finnes i naturen, er så og si ikke-eksisterende i akvariehobbyen. Så den muligheten tror jeg du kan slå fra deg

Det du har med 99.9% sikkerhet, er Corydoras sp. Black, som er en fremavlet, menneskeskapt fargevariant av C. schultzei.
Nå er jo C. schultzei av vitenskapen erklært som ugyldig navn, og måkt inn i den stadig større samlegruppen som kalles "Corydoras aeneus". Merkelig nok, siden alle med et halvt øye kan se den store forskjellen på dem og den vanlige C. aeneus.

Så, pr i dag hører de altså som art til C. aeneus, men på markedet kalles den sorte varianten for Corydoras sp. Black.

Men som vanlig, noen grossister forsøker å gjøre seg litt finere enn de i virkeligheten er, og kaller den svarte Coryen for "Venezuela Black", selv om den ikke har noenting med det å gjøre. Så det tilleggsnavnet bør etter min mening droppes, da det bare skaper forvirring.
En av mine eksemplarer av Corydoras sp. Black De er ordentlig fine, med sitt fløyelsaktige svarte skinn

[External Image]

PS!
Jeg ser nå at innlegget ditt er postet under "Personlige akvarietråder", og ikke som et spørsmål eller noe under vanlige forum. Da må jeg kanskje beklage, for jeg vet ikke helt om du ønsker mine to innlegg her i den personlige akvarietråden din?
Nydelig Cory, Mona!
Har du fått yngel på de?
FredG
Nydelig Cory, Mona! Har du fått yngel på de?

Jada, flere ganger. De er ikke vanskelige å få i lek, men yngelen er noe svakelig. Så det er ikke så ofte man lykkes med å fôre opp alle i et kull, det er ofte store frafall.

Har et kull på rundt 60 stk som er ca 5 uker gamle nå + ca 15 stk som er noen mnd gamle nå.
Sp black
Jo ble nok litt feil i hvor det ble kagt ut men spiller ingen rolle det.
Det jeg ville oppklare var at det faktisk finnes sorte cory'er vilt.
Leste at du hadde stort frafall på yngelen, gjaldt det egg oxo?
De 190 eggene mine ble klekket mandag, ikke alle klekket men de fleste.
Har mistet 2 yngel pr dag men har minst 170 veldig oppadgående yngel igjen.
Greit å spørre deg Mona siden du selv har hatt mye med disse å gjøre
Nei, eggene går det alltid bra med. Massevis av klekking. Kryr av yngel i starten, for de legger jo ganske mange egg disse svarte Coryene. Men frafallet kommer etterhvert i løpet av noen uker.

Sp. black
Uff da... Ganske triste uker i møte da men bedre å være forberedt.
Jeg har spekulert og grublet en del på dette skjønner du, hvorfor de svarte er så mye skjørere enn andre Corydoras yngel. Det er ikke bare jeg som har dårlig oppvekstprosent på dem, flere andre akvarister jeg vet om også. Det er ikke uten grunn at det ikke flommer over av dem på markedet, akkurat! Det er fordi såpass få får yngelen til å vokse opp. Det blir som oftest små kull etterhvert som tiden går. Så mange egg som den typen Corydoras legger og så mange som klekker, så burde markedet (det private og i butikker) ha rent over av svarte Corydoras egentlig. Men det gjør det ikke, nettopp fordi oppvekstprosenten på kullene er så lav.

Jeg kan ikke gi deg en vitenskaplig forklaring, men en egen personlig teori om hvorfor, det er noe jeg har....

Men nå skal jeg ikke forstyrre mer i den personlige tråden din Kanskje du vil at denne tråden om Corydoras sp. Black heller skal flyttes til underforumet "Corydoras" her, og så kan du starte en ny, personlig tråd... rensket for alt dette surret fra oss andre, hehe?
Sp black
ja får finne ut hvordan jeg flytter den.
Alltid inneressant å diskutere det som angår barn... he he
Jeg har rapportert (står nederst i hvert innlegg) ved å rapportere et av mine innlegg, og skrevet beskjed til moderatorteamet og spurt om de kan flytte tråden for deg Så får du starte på ny frisk med din personlige blogg
Sp black
Kjempesnilt av deg!

Du virker som en kul dame å fått lov å besøke.
mona o
Jeg kan ikke gi deg en vitenskaplig forklaring, men en egen [I]personlig[/I] teori om hvorfor, det er noe jeg har.... ;-)
Selektiv avl på gendefekt fisk?
Både nei, og kanskje litt ja, Donald.
Godt eg ikke finnes nysjerrig, Mona
Sp black
He he ikke nysgjerrig men alltid kult å få besøke folk som har peil på fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap