Corydoras panda lek?

Hei,

Ganske sikker på at jeg har observert lek på mine corydoras. Har 10 stk i en 190l, sammen med L144 ungfisk, pygme corydoras og en stim med nannostomus beckfordi.

Etter vannskifte lørdag kveld så observerte jeg voldsom aktivitet på en av hunnene, mye fram og tilbake og det var både en og 2 og 3 hanner som prøvde å "danse" med hunnen. Hunnen ser ut til å være proppfull av egg.

Men, har ikke sett noen egg så langt. Hva bør eg gjøre videre?
Vannbytter, foring, etc. ?

Takk for svar!
Du kan prøve å skifte ca en tredjedel av vannet med kjølig vann, og så gi dem en dose frosne mygglarver. Et vannbytte er ofte kicket som skal til for å sette i gang med lek og egglegging hos Corydoras.
Takk for svar!

Ser ut til å hjelpe, byttet vann og matet med frossen artemia. I dag morges ser det ut til at de leker igjen. Hvor ofte bør jeg bytte vann framover, før jeg evt. kan forvente egg?

Bør man ta ut eggene med en gang i så fall? Har kjøpt inn yngelbokser og luftpumpe, så det ligger klart...

Mvh,

Thomas
Yngelbokser?

Du bør ta ut eggene, ja, for en del Corydoras spiser gjerne egne egg (og yngel). Egg er en delikatesse for de fleste fisk.
I blant kan man oppleve at de voksne Coryene ikke rører eggene, men lar dem være i fred. Dette er imidlertid veldig varierende, noen leksgrupper spiser alt, noen gjør det ikke. Det vet man aldri

Du kan gjerne gjenta "behandlingen" med vannbytte og god mat daglig en periode fremover. Corydoras panda er enkel å få i lek, så de burde sette i gang ganske raskt
Supert prøver på det, takk for tilbakemelding

Yngelboksene er noen små plastkar som jeg kjøpte på Webzoo. Tror du har anbefalt de i en tidligere artikkel, der du beskriver hvordan du bytter yngelen fra en boks til en annen daglig.

Lurer på om luftpumpen er noe overdimensjonert, tror den var på 200 liter i timen(?), kan det stemme?

Får håpe eg oppdager eggene i tide
Aha, sånne plastkar, ja! Det var andre saker, hehe (jeg så for meg sånne skrekkelige små levendeføder-bokser som flyter i overflata)

Luftpumpen lar seg kanskje justere? Det er justeringsmuligheter på mengden luft de skal pumpe på både Schego og Eheim luftpumpene iallefall, men jeg vet ikke hvilket merke du har? Fikk bare en "Eheim feeling" når du nevnte "200", for de har en modell som heter det. Bare å vri på den "bryter-tingen" midt oppå pumpen;
med klokka = mer luft,
og
mot klokka = mindre luft.
(hvis jeg ikke husker feil
Hmmh, ingen egg å spore enda... Har gått vel en uke, der jeg har byttet 30% vann annenhver dag og matet med artemia. Flere av hunnene ser ut til å være sprekkfulle med egg. Ser ut til at noen av de "gnikker" seg i rykninger bortover sanden.

Bør jeg fortsette med å bytte vann, eller risikerer jeg at det blir for stor belastning for fisken med såpass frekvente temperatursvingninger?

Mvh,

Thomas
Prøvd med røde mygglarver? Du bør varieree fôringen da det kan være alt som trengs for å trigge dem.
Nei, har kun matet med tablett for og frossen artemia så langt. Noe bekymret for å bruke røde mygglarver, i forhold til Apistogramma par som jeg her i samme karet, hva tenker dere om det?

Takk for svar!

Mvh,

Thomas
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap