Corydoras anatomi

Har fått meg 105mm macro-linse og "leker litt" med den om dagen ...
Kommer plutselig så nær "de søte små" at de til tider ikke ser søte og små ut lenger ....

Har oppdaget at Corydoras har 3 forskjellige organer på hodet (i tillegg til øyne og munn) og lurer på om noen vet hva de forskjellige brukes til.
- Et "hull" foran øyet (rød sirkel på bildene)
- En "blomst" foran øyet (blå sirkel på bildene)
- små huller i huden (gule sirkler på bildene)
Er alle tre lukteorganer ?
Kan de i såfall lukte på forskjellige måter ?

Noen med greie på fiskeanatomi der ute ?
Plussmedlem
I en corydoras-bok jeg har nevnes "anterior" og "posterior" nares.
Med nares menes vel nesebor. (Posterior: The back or behind, as opposed to the anterior.)

Det er vel de blå og røde ringene på bildet.
de små hullene i de gule sirklene er porer i sidelinjeorganet til fisken.
Takk !
Fant løsningene når jeg søkte litt på "nares" og "sidelinjeorgan".

Det ser ut til at fisk har "nesebor" som ikke er som våre ("nares" på engelsk).
De har spesialiserte organer til å lukte med (brukes ikke som hos oss også til å puste med...)
Vann pumpes inn gjennom de forreste (de blå) og ut gjennom de bakerste (de røde).
Mellom disse åpningene er det et rom med et organ fullt av celler som sjekker vannet for forskjellige duftmolekyler og sender signaler samtidig til forskjellige deler av hjernen.
Fisk kan "lukte" 3 forskjellige typer lukt samtidig:
- sosiale signaler (hvor andre i stimen er og tilstanden deres, som ro, frykt etc.)
- sex feromoner (om "dama" er klar ...)
- matlukt
De to forreste neseborene ("innsugene") er bevegelige så Corydoras kan lukte fra forskjellige retninger uten å snu på hodet.

De små "hullene" i hodet (gule ringer på bildene over) kalles "hodekanal systemet" og fungerer som en del av sidelinjeorganet. Hullene kalles eksterne neuromaster og i bunnen av disse sitter reseptorceller som er hårceller med ett eller flere hår som stikker ut i en væske som har kontakt med vannet.
Organet registrerer mekaniske bevegelser i vannet omkring fisken, men hos noen arter er de også modifisert for elektriske stimuli, temperatur eller for kjemiske stimuli.
Har ikke funnet ut om disse hos Corydoras kan føle annet enn mekaniske stimuli.

Plussmedlem
Interessant informasjon.

Er det sp. black?
Kanskje du kan forsøke å få lagt inn bilde nr. 2 i basen?
Med informasjon om "sansene" under Beskrivelse av alle fisker med genus 'Corydoras':
Hei Loomis

Ja, det er C. "sp. Black".

Jeg tror informasjonen om sansene er så generell for fisk at den ikke hører hjemme under Corydoras...
Skal se om jeg får lagt opp bilde nr 2 uten tegnede ringer på under C. aeneus.
enig med POM! kjempe interessant informasjon!

(guuuuuud som jeg ønsker meg ei skikkelig makrolinse nå! er jo nesten bedre enn mikroskop jo! )
elektroresepsjon er mest vanlig hos bruskfisk, men finnes på noen få beinfisker som mormyrider, polypterus, lungefisk, knivfisk og noen maller.
Plussmedlem
FEW
Jeg tror informasjonen om sansene er så generell for fisk at den ikke hører hjemme under Corydoras...

Ja, enig med du.
Men bildet med ringene og tilhørende "anatominavn" kan være interessant for andre med cory.
I dette tilfellet aeneus.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap