Corydoras pygmaeus yngel

Jeg har en liten gjeng med Corydoras pygmaeus. 7 stykker. Har hatt de noen uker, og de har allerede lagt en del egg. Noen få har liggi slik til at jeg har reddet de ut i en isboks, siden jeg har noen guppyer i samme kar som spiser de. Resten håper jeg at guppyene lar være i fred (dvs ikke finner).

To av disse eggene i isboksen har blitt som rumpetroll. De ser ut som egg med hale rett og slett. Skifter vann i isboksen flere ganger om dagen (med vann fra akvariet).

Men hva gjør jeg nå med disse to ynglene? Kan jo ikke putte de opp i karet enda. Men hva spiser de? De ser jo ikke ut som om de har munn en gang... Og når starter de å spise noe?
Måten jeg gjør det på har jeg skrevet om i artikkelen
Oppdrett av Corydoras adolfoi.
Men metoden kan selvsagt brukes på alle Corydoras-yngel.

Du har veldig, veldig små yngel, siden arten er en dverg-corydoras, så det vil ta lang tid før dine er trygge i hovedkaret uten å bli spist. Corydoras, i likhet med andre maller, vokser relativt sakte og guppy er glupske...

Har du mulighet til å skaffe deg et yngelkar?
Hvis ikke kan de fint leve i isboksen i ganske lang tid siden du har så få yngel og av en så liten art, så lenge du skifter alt vannet hver dag og ikke overfôrer.
Takker.

Spiser de voksne Coryene sin egen yngel forresten?
Ja, det hender ofte at de gjør. Men det varierer, fra gruppe til gruppe og fisk til fisk. Man vet egentlig aldri når de kan finne på å spise opp rubb og stubb av både egg og nyklekte yngel.
Min erfaring er at jo yngre og mer uerfarne C-gruppen er, jo mer egg og yngel spiser de :p Noen fortsetter å spise alt av nyklekte egg bestandig.
Men noen forandrer på det. F.eks. min gruppe med C. adolfoi spiste opp alt av egg sånn ca det første året etter at de startet å leke. Det tok bare noen minutter maks etter at et egg var lagt, så spiste de det.
Men så forandret ting seg, uvisst hva, men kanskje det bare var alder eller erfaring? Uansett, nå pr i dag noen år senere vokser det opp yngel i bøtter og spann i karet sammen med de voksne. Jeg tipper det er mellom 30 og 40 yngel der, og det er bare de som har vokst opp i løpet av de siste 8 - 9 månedene. Hadde jeg tatt ut egg og klekket dem separat, hadde det riktignok antallet sikkert vært 10 ganger så mange, men...
Den samme erfaringen har jeg med andre arter også, som f.eks. Corydoras panda og C. weitzmani.
Takker igjen for svar. Klart å reddet ut noen nye egg de har lagt. Så da får jeg se om jeg får de til å vokse opp. Bytter vann og isboks til de hver dag, og har kjøpt nyklekket artemis til de.

Men de spiser vel ikke mye? Kan jeg la artemisen ligge i kjøleskapet i en boks et par dager, eller må den være nedfrosset? Tenkte det var enklere å tine opp en liten bit for å posjonere ut. Lettere å få små posjoner av opptint enn frosent...

Og så lurte jeg på om en slik boks kunne egne seg som yngelkar. Eller to da, så jeg kan bytte på de...

http://www.webzoo.no/default.pl?showPage=695
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap