- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Noen spørsmål om corydoras sp. black =)
Noen spørsmål om corydoras sp. black =)
Postet 20.02.10 kl 17:09
ThereseNEr de vanskelig å få tak i, eller kan dyrebutikkene bestille de?
Jeg tror det kommer litt an på hvilke leverandører zoobutikkene i nærheten av deg benytter. Jeg vet at Dahls Dyrerike i Moss bestiller dem fra grossist fra tid til annen. Men det som blir levert, skjærer en Corydoras-entusiast i hjertet
Jeg har sett hva de får inn, og det er tynne, bittesmå streker. De har ikke fått mye mat i sitt liv, og de blir shippet avgårde så fort det overhodet er mulig. Og da blir det mens de fremdeles er knøttsmå babyer nærmest.
Hvis du derimot er heldig og kommer over dem til salgs fra en privatperson, er det ofte mye bedre kvalitet på de ungfiskene man får kjøpt. Nå vet jeg ikke hvordan de lokale akvarieklubbene i ditt distrikt er, men om du er villig til å kjøre et stykke får du sikkert tak i dem før eller siden
ThereseNEr de vanskelig å holde, spesielle behov?
Neida, de er ikke vanskelige å holde Veldig enkle faktisk. Ikke for varmt vann (ca 25°C), nøytral ph (7 eller litt lavere) og lav gh. Typisk for så mange sør-amerikanske fisk mht vannverdier.
De er verken vanskelige å få til og trives, eller å få til oppdrett på. De spiser det meste de blir tilbudt, og er ikke kresne.
Men når det gjelder oppdrett, så har jeg funnet ut en ting:
Yngelen trenger veldig næringsrik mat de første par månedene, og får de det, er de en temmelig hurtigvoksende art. De vokser dobbelt så fort (bokstavelig talt!) som f.eks. Corydoras adolfoi. Så det er gøy å drette dem for man ser resultatene så fort.
Det er altså en takknemlig art å drette når man først kommer i gang, for de legger mange egg og yngelen vokser veldig bra hvis man gir dem næringsrik føde som nyklekket artemia.
Jeg har hatt ganske dårlige resultater på andre kull av C. Black som ikke har fått nyklekt artemia, men når jeg ser på det store og flotte kullet jeg har nå (60 yngel) så leder det meg til å tro at disse må ha spesielt næringsrik føde de første par månedene. Flakfôr o.l. duger ikke skal man ha god oppvekstprosent.
Resultatene taler for seg selv:
Kull der jeg ikke har gitt levende nyklekt artemia: oppvekstprosent 20%
Kull der jeg har gitt levende nyklekt artemia daglig: oppvekstprosent 80%
Postet 20.02.10 kl 18:12
Endret: 20.02.10 kl 18:13
Har blitt svært nysgjerrig på disse selv, av samme grunn som Therese. Sølvi og Mona, dere sprer corygalskap! Men jeg lurer litt på hva Corydoras Sp Black egentlig "er". Har ikke disse fått et eget navn, eller er Sp Black bare blitt et kallenavn? Finnes disse i fiskebasen, og i såfall under hvilket navn?
Postet 20.02.10 kl 18:43
Corydoras sp. Black er en farge som har oppstått i fangenskap ved hjelp av systematisk avl. I et kull med vanligfargede Corydoras schultzei oppdaget en tysk akvarist at noen av yngelen var nesten svarte. Han tok vare på disse og begynte å avle dem systematisk, for å få frem enda svartere farge.
Pr i dag er artsnavnet Corydoras schultzei erklært som ugyldig artsnavn av vitenskapen (det skjedde en gang på åtti-tallet tror jeg), og dette navnet ble da slått sammen med den stadig større gruppen av fisk som går under navnet Corydoras aeneus.
Resultatet av at stadig flere arter blir dyttet inn i den gruppen, gjør at hele greia har begynt å bli temmelig stor og komplisert. Det er mange arter som trenger en revisjon i den gruppen etterhvert. Mange helt klart ulike arter som pr def må kalles Corydoras aeneus, selv om alle soleklart ser at de umulig kan være det fordi forskjellen er for stor.
Men dette er altså grunnen til at du ikke finner Corydoras sp. Black i fiskebasen. Man må se på Corydoras aeneus, siden C. schultzei er slått sammen med den, og Corydoras sp. Black er "bare" en fargevariant av den igjen.
Sånn - det var lørdagskveldens historetime )
Pr i dag er artsnavnet Corydoras schultzei erklært som ugyldig artsnavn av vitenskapen (det skjedde en gang på åtti-tallet tror jeg), og dette navnet ble da slått sammen med den stadig større gruppen av fisk som går under navnet Corydoras aeneus.
Resultatet av at stadig flere arter blir dyttet inn i den gruppen, gjør at hele greia har begynt å bli temmelig stor og komplisert. Det er mange arter som trenger en revisjon i den gruppen etterhvert. Mange helt klart ulike arter som pr def må kalles Corydoras aeneus, selv om alle soleklart ser at de umulig kan være det fordi forskjellen er for stor.
Men dette er altså grunnen til at du ikke finner Corydoras sp. Black i fiskebasen. Man må se på Corydoras aeneus, siden C. schultzei er slått sammen med den, og Corydoras sp. Black er "bare" en fargevariant av den igjen.
Sånn - det var lørdagskveldens historetime )
Postet 20.02.10 kl 19:29
Postet 20.02.10 kl 19:36
Postet 20.02.10 kl 21:15