Bunnfilter

Holder på å sette opp noen nye kar, som jeg tenkte å ha corydoras i.kan jeg i disse karene bruke bunnfilter med powerhead,eller er det bedre med luftdrevet filter(boks i hjørne)
arne.a
Holder på å sette opp noen nye kar, som jeg tenkte å ha corydoras i.kan jeg i disse karene bruke bunnfilter med powerhead,eller er det bedre med luftdrevet filter(boks i hjørne)


Du er sikkert klar over det, men bunnfilter krever grus. Det kan ikke kombineres med sand på bunnen. Dermed får du ikke noe godt bunnlag for å ha Corydoras. De må ha sand på bunnen. Så dermed ville ikke jeg anbefalt bunnfilteropplegg i kar der det skal være Corydoras.

Hvis boksfilteret ditt "lades" med noe fornuftig filtermedie, kan du heller bruke det. Men det må jo selvfølgelig være i stand til å holde god nok vannkvalitet i forhold til literstørrelsen på akvariet. Har du sjekket at de er det?

Du kan evt sette opp HMF filterhjørner istedet. Dette gir iallefall prikkfri vannkvalitet, og koster ikke stort. Innkjøp av blåsvampmatte (finnes i svart svamp også) og powerhead'er er kostnader, samt glasslister å lage matte-holdere av. Finnes en artikkel i artikkelsamlingen her på AF, under Gjør-Det-Selv, der det vises hvordan man lager HMF filterhjørne.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap