Hvilken corydoras er dette?

Hei!

Kan noen si meg hvilken cory dette er?
Selv tror jeg kanskje på enten corydoras brevirostris eller corydoras ambiacus, men tar gjerne imot forslag fra andre med corydoras-erfaring. Jeg lurer forøvrig på om cory`en på bilde nummer 2 er en annen cory enn den på bilde nummer 1; selv om dyrebutikken var sikre på at de var av samme art.



Plussmedlem
For meg ser det ut som begge er ambiacus, bare med litt forskjellige tegninger. Men det er mange cory'er med liknende tegninger så det kan være ganske vanskelig å se forskjell, ja.
Takk for svar.

Jeg har bare aeneus fra før, men jeg syns at ambiacus likna ganske mye. Siden jeg ikke har hatt dem før, veit jeg lite om hvor mye tegningene kan variere, men håper jo at begge tilhører samme art.
Inaktiv bruker
coryen på bilde nummer to ser ut som en Corydoras trilineatus
Plussmedlem
Hmm, ja, du har et poeng, David G. Med den sorte flekken høyt oppe på ryggfinnen ser det helt klart ut som en trilineatus ja.
Men den på bilde nummer 1 er vel ikke en trilineatus, så da har de faktisk klart å gi meg to forskjellige??
Jeg er ganske sikker på at du har fått to arter. Jeg er enig med David i at nr 2 ser ut som en trilineatus. Nummer en kan være en agassizii, eller en av de du nevner i første post. (Eller noe annet - jeg tar alle forbehold.)

Vil du ha sikker identifikasjon tror jeg du bør ta noen flere bilder, gjerne nærmere, eller som du beskjærer slik at fisken vises bedre.
Coryen på bilde nr 2 kan være en leopardus, men det er vanskelig å se siden "snutepartiet" ikke vises.
Her er 3 av mine leopardus, kanskje noe å sammenligne med?

[External Image]
Ett par bilder til (ikke veldig gode dessverre):

Der posta vi samtidig. Jeg skal prøve å ta bilde av nummer to igjen også. Den må jeg nok gi tilbake til dyrebutikken/eventuelt gi bort på rubrikkmarkedet. Uansett vil jeg gjerne vite hva det er.
Nye bilder:

Syns kanskje den ser for lys ut til å være leopardus??
Ang. bildene du har postet nå til sist:
Den øverste er Corydoras trilineatus, slik David foreslo. Veldig vanlig i handelen. Selges ofte feilaktig som C. julii, sannsynligvis fordi det er lettere å skrive og uttale :p

Den andre er med stor sannsynlighet Corydoras leucomelas.
[External Image]

De har altså greid å gi deg to forskjellige. Gå og klag!
Takk for svar.

Da går jeg for de to du nevner Mona, med mindre andre har noe å utsette på det. ; )

Det verste er at jeg til og med kommenterte at jeg syns de så forskjellige ut; at den ene hadde en mer sammenhengende linje på siden, samt kun en liten svart flekk på ryggfinnen i motsetning til de andre. Men nei, det skulle være samme slaget; kanskje ikke farget ut skikkelig ennå osv. Men men, antakelig har de fått feil, og ikke tenke noe videre over det selv heller. Da får jeg finne nye eiere til den ene, eventuelt levere den tilbake.
Jeg må også skaffe meg noen flere til den gruppen jeg har som hører sammen; 5 er i minste laget.
Det burde jo begynt å demre for den ansatte da den ene av de to fiskene har svart øyemaske (bånd over øynene) og den andre ikke...

Burde i grunnen det ja... : )
Omicron
Nye bilder: Syns kanskje den ser for lys ut til å være leopardus??


Er ikke en leopardus nei, 2 av mine er riktignok veldig lyse. Men nesen på leopardus er lengre mens på trådstarters cory er den mer butt.
Takker for alle innlegg i tråden; coryen som ikke hører til gruppa er nå levert tilbake til butikken (uten problemer).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap