Noen råd i forbindelse med egg hos corydoras aeneus

Hei!

Til min store glede har gruppa jeg har med corydoras aeneus begynt å legge egg. De la 40-50 stk i går, og i natt har de lagt ca. 150. Jeg trenger litt råd angående hvordan jeg skal gripe det an for å prøve å få fram yngel.
Gruppa går i artskar, og har foreløpig ikke vist interesse for å spise eggene. Jeg har flyttet noen egg over i ei fødekasse av plast som flyter i det samme akvariet, men tenkte jeg skulle spørre om dette er noe vits før jeg flytter flere. Noe sier meg at yngelen muligens er så liten at den vil komme seg ut av fødekassa.

Spørsmål:
- vil coryene spise yngelen så fort den er ute av egget; hva er andres erfaring med dette?
- vil fødekassa av plast gjør jobben med å holde yngelen, eller er de for små?
- bør jeg rett og slett la eggene være og satse på at noen yngel overlever i karet?

Erfaringer mottas med takk!
Mona O. har skrevet en flott artikkel om oppdrett av Corydoras, som du kan lese her
Takk for det!

Men jeg tar gjerne imot råd i forbindelse med spørsmålene jeg stilte, siden jeg ikke kan komme meg på dyrebutikk før tirsdag og mye kan ha skjedd på den tid.
Omicron
Hei! :) Spørsmål: - vil coryene spise yngelen så fort den er ute av egget; hva er andres erfaring med dette? - vil fødekassa av plast gjør jobben med å holde yngelen, eller er de for små? - bør jeg rett og slett la eggene være og satse på at noen yngel overlever i karet? Erfaringer mottas med takk!



Grattis med cory egg ;- =)

Fødekassa vil med sine "STORE" sprekker i endene nok slippe de fleste av ynglene ut i karet ditt. Ynglene er veldig små. Isboks med brusestein var det jeg begynte med. Nå klekker jeg eggene i et eget klekkekar med yngelsikkert filter samt at aeneusene og metae eggene klekker jeg i fødenett med litt strøm fra pumpa. Dette har fungert fint og har en grei klekke prosent på det.

Når det gjelder å la eggene ligge.... De vil med stor sikkerhet bli spist. Jeg sier ikke at ingen yngler vil vokse opp, men sannsynligheten for veldig mange er liten etter mine erfaringer. Du kommer med veldig lite info om karet ditt. Hvor stort det er, har du mye planter, str på karet og hva annen type fisk du har. Disse faktorene kan ha innvirkning. Sjekk gjerne bladenes underside om du har planter med blader. Der vil du evnt finne masse masse egg, i tillegg til de du som regel finner på glassene, pumpa og kolba

Ønsker deg lykke til. LOFFA

1. Corydoras Metae egg. Bilde 3 Metae yngel
2 Corydoras albino egg
Håper det går greit at jeg bare stiller et urlite spørsmål i tråden din.

Har bare hatt aeneus i 1 dag nå. De ser ut til å stortrives.. Full fart .. Men det er ikke tydelig at de er stimfisk hos meg (?)
Er dette bare et tegn på at de føler seg trygge, siden de kan forlate flokken?

Hvis jeg rører i karet så klynger de seg sammen.
Takker for svar.

LOFFA: Karet er et 150 liters kar, og som jeg skriver er det kun corydoras aeneus i karet. Det er endel planter, men ingen "yngelvennlige" ala moseballer osv. så det er få gjemmesteder for yngel. Jeg skal sjekke innunder blader seinere, har sett endel aktivitet der også.
Jeg har vurdert om jeg skal sette en nylonstrømpe rundt fødekaret av plast for å fange opp de som går igjennom sprekkene. Men tror kanskje dette blir litt vel kronglete når det etterhvert samler seg endel "dritt" i bånn av det.

Ronny-Andrè: Mine driver litt for seg selv og litt sammen, særlig ved fòringstid blir de en skikkelig tett gruppe.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap