Blass c. adolfoi, eller en annen art?

[External Image]
Vi har tre små cory kjøpt som Adolfoi på en auksjon. Når vi nå har fått flere Adolfoier i hus ser vi at de yngste skiller seg ut. De er lys guloransje i flekken, ikke så rødoransje som de andre. Er de blasse Adolfoi eller en annen art?

[External Image]
la oss rope på MonaO kanskje hun vet råd...
Jeg har allerede sett innlegget, men har ikke svart for jeg vet faktisk ikke Følte meg litt "inhabil" i saken også, hehe, siden de mest fargesterke Rita nettopp har fått i hus er fra meg

Men jeg skulle tro det var de samme. Kanskje den oppveksten de har hatt, har gjort dem litt blassere...? Fôring osv kan ha innvirkning.
mona o
Jeg har allerede sett innlegget, men har ikke svart for jeg vet faktisk ikke :) Følte meg litt "inhabil" i saken også, hehe, siden de mest fargesterke Rita nettopp har fått i hus er fra meg ;) Men jeg skulle tro det var de samme. Kanskje den oppveksten de har hatt, har gjort dem litt blassere...? Fôring osv kan ha innvirkning.


Inhabil ja, hehe

Det med fóring kan sikkert stemme for de var skikkelig stusselige når de kom, små, magre og bleke (de var 5, bare 3 klarte seg). Nå har de fått kroppsmasse og ser friske og fine ut

Jeg har sett litt på de andre artene i fiskebasen og Burgessi kunne jo passet med fargen på flekken, men ikke med lengden på stripen. Disse små ser helt ut som Adolfoi bortsett fra fargen på flekken.
Duplicareus er jo alltids en mulighet. Jeg har alltid syntes at Monas adolfoier har skarpere farge enn mine duplicareuser.
Eg aner ikke hvilken art det er, men dersom det er C. adolfoi kan forskjellig lokasjon være årsaken.
fra hva jeg har skjønt er den eneste måten å skille adolfoi fra duplicareus er å ta den ut av vannet og kjenne på brystfinnene. glatte er adolfoi, ruggete er duplicareus. fritt fram til å skyte meg hvis jeg husket feil. har selv et par adolfoi ungfisk som har noe blassere farge enn de andre, to andre igjen har helt svarte ryggfinner. er nok variasjoner ute og går skulle jeg tro..
Inger Anne
Duplicareus er jo alltids en mulighet. Jeg har alltid syntes at Monas adolfoier har skarpere farge enn mine duplicareuser.


Den muligheten har jeg undersøkt minst 3-4 ganger siden jeg kjøpte min voksne, viltfangede gruppe i desember 2005 Jeg ville være sikker, og derfor har jeg undersøkt så mange ganger (for å sjekke om mine C. adolfoi'er kan være C. duplicareus'er). Dette har jeg gjort fordi flere ganger har noen bemerket at mine C. adolfoi'er har så bred svart stripe ifht en del andre C. adolfoi.

En gang jeg var på akvarietreff med foredrag i Porsgrunn, møtte jeg Ian Fuller himself, og fikk anledning til å ta en prat med han ved bordet senere. Da benyttet jeg anledningen og spurte han hvordan jeg kunne vite forskjellen på C. adolfoi og C. duplicareus, helt sikkert. Han ga meg da den sikreste forskjellen mellom de to, og det er å ta fisken opp av vannet og undersøke første finnestråle i pectoralfinnene (brystfinnene) med fingrene, rett og slett. Kjenne etter hvordan denne første finnestrålen er utformet.

- C duplicareus har taggete første finnestråle
- C adolfoi har helt glatt første finnestråle

Uttrykket Ian Fuller brukte, var at første finnestråle skulle være "heavily serrated" på C. duplicareus. Når han sier "heavily serrated", så betyr det "grovt takkete". Ikke bare litt altså, men "heavily".

Jeg har fisket opp mine (en eller to eksemplarer pr gang) minst 3-4 ganger siden da, for å sjekke. Hver gang har jeg kommet til samme konklusjon: mine eksemplarer har helt glatt første finnestråle.

Jeg klarer ikke å kjenne noe annet enn en helt glatt finnestråle, iallefall. Men det hadde vært interessant om noen andre kanskje kjente etter på sine fisk som kommer fra meg (Rita?)

Det jeg ikke husker sikkert om Ian Fuller nevnte noe om, er om dette med finnestrålen skal være synlig for det blotte øye i tillegg, men det tror jeg ikke. Da hadde det vel neppe vært nødvendig å holde fiskene og kjenne etter med egne fingre.

Ulike lokasjoner på fisken i naturen kan sannsynligvis ha til dels stor innvirkning på utseendet til akkurat den C. adolfoi gruppen man har.
Da har vi fisket opp to stk (en fra Mona O og en av de små) og kjent på finnestrålen. Det er ingen tagger på noen av dem. Vi kan sjekke alle sammen men det venter vi med til diktatorfruen med barn (A. Schwarzbrust) skal ut av karet om ikke lenge
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap