C. aeneus sammen med hva?

Jeg har et kar på 180 liter som inneholder kun C. aeneus albino (foreldre og ungdommer) og noen snegler. Så lurte jeg på om dere har noen tips til hvilken fisk jeg kan ha i mellomsjiktet... (Toppsjiktet er overgrodd av pistia.)

Jeg vil at dette skal være en fisk fra Sør-Amerika.
Helst med noe farge da coryene er albino.
Har ikke en agressiv adferd.
Ikke er stimfisk.

Jeg har lest og lest, men finner ikke noe godt svar på dette selv, derfor håper jeg dere har noen tips.

Jeg har tre ciklider i min 60 liter og ser at adferden deres ikke hadde passet så godt i karet til coryene...
Hadde tenkt å foreslå Nannostomus, f.eks. Nannostomus marginatus, N. beckfordi eller N. eques. Ser at du ikke er ute etter stimfisker, men du kan jo ta en titt likevel?
Er redd for at scalaren vil anse ungdommene i karet som et herremåltid... men ellers en fin fisk ja, litt vel brun i fargen kanskje.

Stine Sofie
Hadde tenkt å foreslå Nannostomus, f.eks. Nannostomus marginatus, N. beckfordi eller N. eques. Ser at du ikke er ute etter stimfisker, men du kan jo ta en titt likevel? :-)


Grunnen til at jeg ikke vil ha stimfisk er fordi de trenger å være så mange for å trives, og at coryene allerede er stimfisk i det karet, selv om de stimer på bunn. Jeg har Paracheirodon innesi i 60L og de har tatt over hele karet.

N. Marginatus'en har fine farger, så mulig den blir med i vurderingen selv om jeg må ha >5 av den.
hva med sommerfuglciklider?
Hvis det er denne du tenker på så skal de ha veldig lav ph i vannet sammenlignet med c. aeneus (som har det fint i kranvannet mitt). Noen erfaringer i forhold til dette?

Mens den bolivianske ser ut til å være mer uvanlig i handel, men ellers en veldig fin fisk som ser ut til å passe. Noen som vet om den spiser ungfisk av andre arter - siden den er kjøtteter?

Tar gjerne i mot flere tips. Håper på å finne en fisk som kan få lov å flytte inn i det litt underbefiskende karet mitt.
Glemte å si at jeg også har fem røde krystallreker i karet... de vil vel kanskje bli mat for kjøttetende ciklider eller?
Med sommerfuglciklider holder de iallefall ikke lenge. Mine to utraderte rundt 30 voksne reker i et overgrodd 130 liters akvarie i løpet av ei uke eller to.
Mo9ca
Jeg har et kar på 180 liter som inneholder kun C. aeneus albino (foreldre og ungdommer) og noen snegler. Så lurte jeg på om dere har noen tips til hvilken fisk jeg kan ha i mellomsjiktet... (Toppsjiktet er overgrodd av pistia.) Jeg vil at dette skal være en fisk fra Sør-Amerika. Helst med noe farge da coryene er albino. Har ikke en agressiv adferd. Ikke er stimfisk.


Du skriver at du ikke vil at de skal være stimfisk, og det er veldig synd, for nå satt jeg her klar til å anbefale deg en utrolig fin, liten stimfisk fra Sør-Amerika

Tar sjansen på å nevne den likevel, hehe Det er ildtetra. Jeg har selv 20 stk av dem, og de har en utrolig flott, glødende oransje farge. Selv om de er veldig små, så syns de på lang avstand på grunn av sin glitrende oransje farge.
De er veldig fredelige og passer sine egne saker.

Verdt å vurdere hvis du skulle ombestemme deg?

Her er noen bilder av mine:
[External Image]

[External Image]

Bilde tatt i mørket
[External Image]
Jeg har sett at du har anbefalt denne til flere Mona, og det ser ut til å være en stilig fisk. Men karet mitt oppfyller ikke alle kravene den har, og da blir jeg litt usikker.

Det står i fiskebasen: Akvariet innredes med mørkt bunnsubstrat og tett beplantning. Torvfiltrering en fordel for trivsel og utpreget rødfarge.

Jeg har ikke torvfiltrering, og ikke mørkt bunnsubstrat. Beplantningen kan vel kalles tett kanskje, i allefall i toppen hvor de vil holde seg (i følge basen), men verst er det vel med ph.

Vil de ikke trives på noe ph over 6.5?

Bilde av karet: Keramikken er byttet ut med kokosnøtter, catappablader og en rot med juletremose.
[External Image]
Hm, da må jeg tilstå noe: jeg har ikke engang sett det som står om bunnsubstratets farge i fiskebasen... og jeg har mine på vanlig, beige sand! Ikke har jeg torvfiltrering heller. Men jeg har veldig mye flyteplanter, massevis, og det liker de. Det er mellom røttene på disse flyteplantene de søker tilflukt om det er noe.
Jeg ser at du har litt flyteplanter også, og ellers vil jo akvariet gro til mer etterhvert.
Når det kommer til ph har jeg mine på ph 6.8, og det har fungert helt fint i ett år nå. De ser runde og gode ut, spiser med hjertelig appetitt og tar jeg ikke heeeelt feil, har de ved enkelte tilfeller lekt og lagt egg "i buskene" også (det kan se slik ut i mine øyne iallefall). Men ingen yngel overlever i det karet, det er for mange sultne munner til det

Jeg syns du skal prøve dem jeg! Fiskebasen gir anbefalinger, ikke regler og info som skal følges slavisk.
Bare du passer på at ph i det minste ikke overstiger 7, og helst har den noe under det, så regner jeg med at det går bra. Du bør bare huske på dem når det blir tid for luking, pass på å ikke ribbe karet helt og la det være igjen en del akkurat i det området der du ser de liker best å stå og henge Det hersker ingen tvil om at de liker tett beplantning, det gjør dem trygge og de farger nydelig ut. Som sagt; karet ditt vil gro til med tiden, så det vil jo ikke se ut for alltid slik det gjør akkurat nå
Nå tenkte jeg ikke på å nevne pistiaen i forrige post... men når sant skal sies så er karet så overgrodd at jeg driver å selger pistia videre for å i det heletatt ha litt bevegelse i overflaten. Bildet er nemlig ca en måned gammelt.
Mo9ca
Jeg har ikke torvfiltrering, og ikke mørkt bunnsubstrat.
Du kan jukse litt her ved bruk av eike- eller catappablader. Coryene vil også sette pris på det
Catappablader har jeg akkurat kjøpt her på forumet og hatt i karet.

Har ikke fyllt karet med det da, jeg har bare hatt i to stk. Synes det så litt rotete ut, men det får bare være. Cory'ene ser ut til å like det ja.
Da ser det ut til, takket være Mona O... at jeg får ildtetra i karet mitt.

Ikke i dag da, for den typen hadde de ikke hatt på lenge, men han skulle bestille noen til meg, så jeg får de på mandag.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap