Fiskesammensetning - hovedfisk c.adolfoi

Nå har jeg tenkt og vurdert og studert og lest - både topp 100, andres akvarier og tråder. Men klarer ikke å finne ut hvilken fisk jeg kan sette inn i karet mitt!

Har altså et 125-liters Juwel Rio (se profil), med 10 c.adolfoi, 10 cherrybarber og 5 otocincluser. Jeg ønsker å sette inn noe som oppholder seg i midtre/øvre sjikt, for å dekke litt mer av karet. Ser for meg et par av noe, evt en som kan gå alene. Jeg ser gurami-alternativet, men har slått fra meg perlegurami som lenge var planen, fordi jeg synes de blir for store både i forhold til karet og i forhold til resten av fiskene. Honninggurami har jeg i 63-literen som står rett ved siden av, så det er litt kjedelig. Da står jeg igjen med dverggurami. Den er fin og et godt alternativ, men jeg skulle så gjerne visst om det er andre alternativer jeg burde vurdere først.

Det er veldig viktig for meg å ikke sette inn noen som er potensielt slemme med c.adolfoiene mine!

Anyone?!
Har du sett hva andre har c. adolfoi sammen med da???
Jeg har lest på tilsvarende akvariestørrelser som jeg har, men er det noen måte jeg kan søke opp andre som har c.adolfoi og se hva de har? I så fall har jeg ikke funnet den søkemetoden.
Når du går i basen å ser på artsprofilen til adolfoi, står det i venstre margen Finn akvarier med denne fisken!!!
Takk, Bettina! Stadig nye ting å oppdage Da skal jeg prøve det.
Det ble jeg ikke mye klok av... Veldig ulike sammensetninger, og noe av dem stikk i strid med mye jeg har lest. Men kanskje apistogramma kan gå?!
Apistogramma ville jeg ikke hatt sammen med corydoras i en 125-liter. Jeg prøvde den sammensetningen i en 110-liter, og måtte nødevakuere coryene etter kort tid. Tviler på at de ekstra 15 literne vil ha noe å si. Apistoer er litt for territoriale for coryene.

Jeg ville heller hatt en pen stimfisk sammen med coryene, enn flere fisk som konkurrerer om bunnarealet. En skikkelg stim er pent og harmonisk, og de fleste stimfisk går veldig bra sammen med cory (om du ikke er ute etter lek og egglegging, den sjansen synker med andre fisk i karet).
Ja, jeg tenkte kanskje at jeg huska feil og at det var ciklider du hadde fortalt meg om før. Men da utgår også apistogramma!

Jeg har allerede en stimfisk, selv om de stimer veldig dårlig. Men cherrybarbene er livlige og fine og jeg liker dem godt.

Da står jeg egentlig igjen med dverggurami. De liker seg i de øvre lag, og burde være veldig trygge å ha sammen med coryene?
Apistogramma er en dvergciklide

Dverggurami burde gå greit, jeg har hatt de sammen med cory før. De er skjøre, men utgør ingen trussel for coryene etter min erfaring
Hva med en liten sør-amerikansk tetra-art?
Siden du hovedsaklig er ute etter å "befolke" øverste vannlag, tenkte jeg å foreslå marmorert øksefisk! Stilig og uvanlig fisk å se på der de glir rundt under vannflaten
Dens vitenskaplige navn er Carnegiella strigata, og det finnes flere medlemmer i samme slekt med samme kule utseende.
Jeg har sett øksefisken, og synes nesten de er litt spooky å se på! Tror jeg må se lenge og nøye på dem før jeg velger en slik gjeng. Men det vil jo da i så fall bli stim nr 2, men det gjør kanskje ikke noe så lenge de bare siger i overflata?

Etter å ha sett c.adolfoi leke i går, med livlig følge av cherrybarbene og otocinclusene, har jeg kommet til at de sannsynligvis vil stresse livet av guramier hvis de skal holde på sånn ofte. Så dette må jeg nok tenke nøye på.
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap