Sykdom hos corydoras; ormelignende dyr på barter

Under fòringen av Corydoras Green Laser i kveld merket vi noe veldig underlig på den ene coryen. Den hadde noe som så ut som små ormer som hang fast på bartene. Ormene er ca. 1-2mm store, og rørte seg en del så de levde. Ormene kan når jeg tenker meg om, minne litt om microorm i størrelse. Men vi ikke har matet med microorm i det karet, hverken i dag eller tidligere. Det var vanskelig å se om noen fler av coryene i karet hadde dette. Har prøvd å lete etter informasjon om noe som kan ligne, uten hell.

Informasjon om karet: Corydorasene går med en gruppe Red Bee og Nannostomus Eques. Vi bytter ca. 50% med vann hver uke, og fòrer med både tørrfòr og frossentfòr. Ingen nye fisker el. ligenende bortsett fra 1 stykk Nannostomus Eques for et par uker siden. Corydorasene har vært igjennom en avlusningskur med Sera Tremazol tidligere i år, ellers ingen annen medisinering.

Er det noen der ute som vet hva dette er, og hva vi bør medisinere med?
Jeg ville prøve med Kusuri Wormer Plus (virkestoff flubendazole), hvis dere har det i hus?

Tusen takk for svar. Du er akkurat den jeg håpet skulle se tråden, Mona. Heldigvis har vi faktisk Kusuri Wormer Plus. Bestilte det for en liten stund siden for å ha det liggende hvis noe skulle skje. Snakk om flaks! Bør rekene flyttes over til et annet kar under medisineringen?
Reker, ja... prøver å huske om jeg har hatt reker i kar der flubendazole er brukt, men husker ikke. Jeg tror jeg brukte Flubenol i ren form i karet med C121 da de var nye, og der var det mye reker. De overlevde den kuren. Men Kusuri er jo utblandet med kritt (!), og jeg vet ikke hva reker syns om det. Det skulle jo ikke være så farlig det...? Virkestoffet er iallefall det samme, og som sagt så overlevde kirsebærrekene mine Flubenol15 kuren for et par år siden.

Jeg kan dessverre ikke huske konkrete tilfeller med reker under kuren ellers. Stort sett bruker jeg denne medisinen i karantene-kar der det er kun de nye fiskene.

PS! Er det ikke utrolig deilig å ha et utvalg medisiner i hus, slik at man kan bare sette i gang med en gang sykdom dukker opp? Kan ikke tenke meg noe mere frustrerende å skulle måtte begynne og bestille og vente på de riktige medisiner i både en og to uker, når man sitter der med syke fisker...!
Da blir det en vurderingsak rett og slett. Jeg skal lese litt, og se om jeg finner noe info på det. Vil ikke miste rekene heller for vi har begge blitt så glad i dem Men nå går de med egg så da spørs hva som skjer hvis flytter dem. Uansett; tusen takk for hjelpen! Nå får vi vel bare krysse fingre for at det ordner seg med de stakkars coryene. De oppfører seg normalt, og spiser godt så da har vi kanskje oppdaget det på et tidlig stadie. Ved sånne hendelser er jeg glad for at vi har diverse medisiner liggende sånn at man kan begynne medisineringen med en gang.
Har fått sett litt bedre på coryene i dag. De har ikke bare ormer i bartene, men også på alle finnene. På finnene var det bare noen få, ca. 2-3 ormer. Kjører Kusuri Wormer plus i morgen.
Hold oss oppdatert her da, når kuren er satt i gang og fullført ?
Det skal vi gjøre. Greit for andre som evt kan få samme problem ved en senere anledning

Her kommer en liten oppdatering:
Vi begynte medisineringen med Kusuri Wormer plus i går kveld (søndag) etter å ha tatt en vannbytte på ca. 60%. Doserte etter pakken (til tross for at jeg har lest at man bør øke dosen for å få bedre effekt, men avventer dette pga rekene i karet) så får vi se om det vil holde. Regner med vi uansett kommer til kjøre kuren to ganger for å være helt sikre, og i tilegg følge med nøye i tiden fremover. Etter mye om og men bestemte vi oss altså for å la Red Bee rekene bli i karet under medisineringen fordi de også kan ha larvene på seg. Ønsker ikke å spre disse i andre kar så da får det gå som det går. Fant en artikkel om en amerikaner som hadde brukt en medisin ment for hunder og katter med samme virkestoff som Kusuri Wormer plus medisinen (flubendazole). Han hadde brukt denne på sine reker, og de overlevde, så da tok vi sjansen.

Nå gleder jeg meg til å komme hjem fra jobb, og se om det har skjedd noe. Leste litt rundt på nettet i går, og man skal visstnok kunne se en forbedring ganske fort.
Det positive i dette er at ektoparasitter (parasitter utenpå kroppen, på huden) som oftest er mye lettere å få has på enn innvendige parasitter
Her kommer en liten oppdatering siden i går. Vi kan nå se litt forbedring på corydorasene. Det virker som at mye av det som var på bartene har forsvunnet, men en av dem hadde fortsatt ormer på finnene sine. Om flere hadde det greide vi ikke å se. Det er mulig vi blir nødt til å ta ut rota i karet for å kunne følge med lettere. Uansett må vi nok må vi øke den neste dosen fra 2.5 mg/L til 5 mg/L for å være helt sikre. Rekene og sneglene lever forøvrig i beste velgående (heldigvis!).
Hvis dere tar ut trerota, legg den i en tønne kokvarmt vann. Drep alle eventuelle parasitt-egg, så den ikke settes tilbake med mulig smitte når kuren er ferdig og fiskene er friske.
Del 2 av kuren ble tilsatt i karet etter et vannbytte. Kunne ikke se noen ormer på corydorasene på søndag, men jeg liker ikke å være usikker på noe derfor tok vi en kur til. Eplesneglene har i løpet av første kuren tatt kvelden så anbefaler ikke å ha disse i karet når man medisiner med Kusuri Wormer plus. Rekene derimot, lever i beste velgående (dette er selvsagt ikke et fasistsvar, det er mulig noen reker tåler slike medisiner bedre enn andre).
Tilfeldig bekjentskap
© Geir B Løland
Reklame for plussmedlemskap