Dårlig corydoras aenus

Den ene av de fem Corydoras Aenusene mine har liggi veldig mye stille på bånn av karet i løpet av de siste dagene. Mens den ligger stille hyperventilerer den med gjellelokkene. Ingen av de andre Coryene er sånn.

Vet noen hva som er galt?

Det er en Albino og hann... Tror jeg
Plussmedlem
Hvis du forteller litt mere så kan det bli enklere å komme med forslag.
F.eks.
Hvor lenge du har hatt dem?
Er det lenge siden du "startet" karet?
Har du målt noen vannverdier?
Vannverdier har vært ganske så stabile, og den har vært bra for Coryer.

Den vil heller ikke spise noe.

Jeg har hatt den sammen med 5 andre (2 albinoer og 3 vanlige) i nesten 2 uker.

Den startet sånn for 3 dager siden.

Beveger seg nesten ikke.

Det hender den ligger helt skeivt i vannet.

Som nevt tidligere hyperventilerer den med gjellene.

Akariet ble startet opp for 6 uker si'a da de 4 første ukene var fiskeløse for å bygge opp en bakteriekultur.
Har lagt den over i ett 15 liters karantenekar hvor jeg har skiftet bunnsubstratet fra skarpkornet sort grus til spesial rådasand.
Har du målt vannverdier?
Viss ja , hva viser de?

Tipper det kan være noe med vannet jeg og blir ikke overrasket om du har no2 i karret ditt.
Jeg er ganske sikker på at et seks uker gammelt akvarium ikke har "stabile vannverdier". Langt i fra.

Hvis du har hatt fiskeløs innkjøring i fire uker, og så nå i to uker har dumpet mange fisk i karet, er jeg nesten sikker på at det er nitritt-oppblussing som er problemet til fisken. Dette er du nødt til å sjekke med en gang, og du må bruke dråpetester. I tillegg må du sjekke ammoniakk-nivået, noe som alltid oppstår i nye akvarier i den sårbare perioden etter fiskeinnsetting.

Spesielt viktig er det å sjekke ammoniakk i tillegg til nitritt hvis ph er 7 eller over.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap