Slitte corybarter av biltemasand?

Noen som har merket slitte corybarter ved bruk av biltemasand (den grove av de to)? Fisken er ellers frisk og fin og spiser godt, ingen tegn til sopp. Hvor lang tid tar det før barter vokser ut igjen?
Mine coryer har gått på biltemasand i snart 1 år og de er det ingen problemer med. Lange flotte barter på hele gjengen. Har du sandsnegler? Kan være ammoniakk i sanden som tærer på de, med snegler så slipper du dette.
MariaT
Noen som har merket slitte corybarter ved bruk av biltemasand (den grove av de to)? Fisken er ellers frisk og fin og spiser godt, ingen tegn til sopp. Hvor lang tid tar det før barter vokser ut igjen?


Jeg tror det skyldes bakterie- eller soppinfeksjon i bartene i dette tilfellet. Ved slike tilfeller må man behandle med medisin.

Sanden er nok ikke årsaken her med tanke på slitasjeskader. Jeg har (som kjent av mange) nesten bare Corydoras i mine akvarier, og Biltemasand i mange kar Ingen har hatt noe barteproblem av den grunn. MEN... sanden kan ha en indirekte årsak: Av og til kan usunne forhold med bakterier oppstå i bunnlaget i et akvarium. Dette skjer spesielt der bunnlaget er for tykt, slik at det dannes et anaerobt miljø nederst i bunnlaget. Dette er de eneste bakteriene som kan overleve uten oksygen, de er veldig usunne (og de lukter ofte ille, som råttent egg...)!

Dersom du har tatt i et altfor tykt lag sand i akvariet ditt, kan slike forhold ha oppstått og resultatet blir bakterieinfeksjon i bartene på Corydoras, siden de kommer i berøring med det når de roter rundt nedi sanden.

Kan du måle sånn ca hvor mange cm tykkelse sandlaget i karet har?
Selv bruker jeg stort sett bare akkurat nok til at plantene får feste, nettopp for å unngå slike bunnforhold. Det er ikke mange cm.
Har brukt én sekk i en 160liter, er ikke mer enn 2-3 cm med sand på bunn, det går også endel snegler i karet.
Rammer sopp/bakterier bare enkelte individer? Hvilke medisin kan man bruke (som helst ikke går utover filterbakterier)?
Bartene (eller de manglende sådan) ser ut som på adolfoien jeg fikk med fra deg, Mona, om du husker hvordan den så ut.
Biltemasanden er det nok ikke som har tatt bartene dens. Jeg har biltemasand i alle karene mine, og her er barteprakten på mine sp. 'black':

[External Image]



Jeg ville prøvd medisinering, som Mona foreslår.
Forslag til medisin (og evt hvor man får kjøpt denne) mottas med takk!
MariaT
Forslag til medisin (og evt hvor man får kjøpt denne) mottas med takk!


Esha 2000
Takk!
Hadde denne stående og startet medisinering i gårkveld.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap