Hvor mange c. leucomelas i 96-liters akvarium?

Hei!

Som tittelen sier; hvor mange Corydoras leucomelas kan jeg ha i en 96-liter?

Jeg har 10 stykker gående nå, men de ser ikke ut til å trivs noe særlig, så jeg har tenkt å øke antallet, samt å sette inn flere planter. De går i et artskar, så det er ingen andre fisker som kjemper om plassen.
10 stk til

Hvis du ser tegn til at de ikke trives, bør du sjekke vannet nøye. Verdier som ph, kh og gh, samt nitrat og nitritt. Har du sjekket alt dette?

Hvor ofte bytter du vann? Hva fôrer du dem med?

Har du skjulesteder i form av røtter der det er plass for dem å ligge under røttene i skyggen? De føler seg trygge når de ikke kan ses ovenfra. Huler er ikke det riktige for Corydoras, de liker mere åpne skyggefulle steder der de kan svømme ut både foran og bak. De kan sette seg fast om det blir for trangt (som huler) pga de har stive ubøyelige finnepigger på rygg og ved gjellene. De ved gjellene kan bare legges bakover og rett ut i vinkel ved gjellene. Ikke forover. Det gjør at de kan sette seg fast i trange passasjer, så vær obs når du skaper gjemmestedene deres. Åpent og luftig, men med skjerming ovenfra som gir skygge for lyset ovenfra for dem.
Takk for svar!

Jeg har sjekket vannkvaliteten, bruker dråpetest, og alt var ok (pH 7, nitritt 0, gH 8-9, kH 3-4). Nitrat sjekket jeg ikke; men det er liten belastning i karet, og 0 i nitritt (skal sjekke etterpå, men regner med det er i orden). Jeg skifter 30-40 % av vannet annen hver uke. Temperatur er på 24 grader. Forer med Tetra Tabimin.

Jeg har et par røtter i karet, men trenger nok flere planter. Jeg har også flyteplanter i karet for å lage et dekke ovenfra.
Fiskene holder stort sett til rundt/under røttene, jeg ser sjelden at de er ute å roter i sanda slik som Aeneusene mine gjør hele tiden.
Det var høy gh, altfor høy. Corydoras trives best i veldig bløtt vann.
Driver du og tilsetter gh+ pulver av noe slag? Det er totalt unødvendig til Corydoras. De vil ha så lav gh som mulig.

Eller er det brønnvann eller kommunalt vann der du bor som leverer så hardt vann?
Brønnvann her, tilsetter ingenting til vannet. Jeg sørger bare for å holde fisk som i følge fiskebasen tåler vannet mitt.
At de tåler det, i den forstand at de kan overleve med det, betyr ikke at de nødvendigvis trives best med det. Så høy gh KAN være det som er årsaken til at du ser at Coryene dine ikke trives optimalt.

Jeg ser at det idiotisk nok er lagt inn 0-10 på gh i basen her på den arten du nevner. Hvorfor det står så høy gh på en fisk fra Amazonas og en artsfamilie som vil ha helt bløtt vann, det begriper ikke jeg. Noen har vel lagt det inn så det skal "passe alle akvarister", uten å egentlig tenke over fiskenes trivsel.
Min mening er at det er feil, det som står der.

Jeg ville si at Corydoras bør ha gh mellom 0 og 2 bare. De kan vel tåle 3 og 4 i gh også, men noe høyere enn det ville jeg ikke gått hvis jeg hadde noe valg.
Men, britiske akvarister har jo Corydoras med hell de også, og i England har de mye hardere vann enn hva vi vanligvis har i norske vannkraner. Mange av de britiske, danske og amerikanske Corydoras-entusiastene på Corydorasworld samler regnvann flittig for å få ned hardheten på akvarievannet, siden kranvannet deres er så hardt.

Det er gratis og det er jo noe du kan gjøre også? Sett en vanntønne under en takrenne eller to, og bruk vannet fra den ved vannbytter.
Jeg ser poenget ditt, og det er godt mulig jeg forsøker med regnvann.

Samtidig ser jeg at aeneusene lever og trivs (i den grad man kan se om fisker trivs eller ikke). De spiser godt, legger egg og oppfører seg "vanlig". Jeg har heller ikke hatt noe frafall i den gruppen. Så det må vel kunne sies at det er forskjell på hvorledes fisker tilpasser seg vannkvaliteten.
Corydoras leucomelas koster rundt 80 kroner her jeg bor, men da kan jeg altså øke på opp til 10 stykker til reint volum-messig i alle fall.
Corydoras aeneus kan man nesten ikke sammenligne med Den trives jo overalt nesten Det er en av de desidert mest vidspredte artene i Amazonas. Det er nok grunnen til at du ser at de trives bedre. Og også grunnen til at det selges så utrolig mange av dem. De er så greie å ha med å gjøre.

Det er imidlertid store forskjeller, enkelte arter har ganske spesifikke krav til vannet og mange arter er mye mer kresne på vannet de holdes i. En Corydoras er ikke en Corydoras, uansett
Som en opplysning, har jeg holdt Corydoras sterbai og atropersonatus i en gh på rundt 6 i flere år. Jeg er overbevist at de trives optimalt - de spiser godt, er aktive, legger egg og oppfører seg "vanlig"


Det var godt å høre. gH-en min er enda høyere, men i alle fall aeneusene ser ut til å trivs. Jeg skal sette inn flere planter hos leucomelasene og økte antallet fisk i første omgang, så får vi ser hvordan det går.

Uansett må man vel innse at akvariene vi tilbyr fiskene er veldig langt fra miljøet de tilhører ute i det fri.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap