Corydoras sammen med endlers og platy?

Hei, vet ikke om dette blir helt rette plassen å spørre.. men prøver likevel.
Jeg har nå et 110 liters akvarie, med 14 Endlers guppy og 4 indianerplaty. Så har jeg etterhvert lyst å få meg noen maller, og lurer da på om Corydoras kunne passe sammen med dem? Evt en type corydoras dere kan anbefale, og hvor mange er nødvendig å ha?
De går fint sammen med levendefødere. Spørsmålet er vel heller om du har et akvarium som egner seg for Corydoras mht innredning. Det er ikke anbefalt å ha Corydoras i kar med grus på bunnen, de bør ha sandbunn. Har du sand eller grus?

Minsteantall er 5-6 stk, for at de skal føle seg trygge og medlem av "gjengen". De finner trygghet i samvær med sin egen art, og ofte er det slik at de blir mer aktive og mer fremme jo flere man har.

De artene som er vanligst i zoobutikkene er gjerne albino-varianten (helt hvite med røde øyne) av Corydoras aeneus, C. paleatus og vanlig C. aeneus. Andre ganger kan man snuble over interessante arter som C. panda og C. schwartzi.

Ønsker man å prøve seg på oppdrett av dem med tid og stunder, ikke velg C. schwartzi, men en av de andre. Den som er aller lettest å ha med å gjøre der er vel C. aeneus.
Har sandbunn ja, så da skal det vel gå fint. Må nesten sjekke litt opp i di forskjellige artene, å se hva de har i butikken. men takk for svar
I en 110 liter kan du godt ha flere enn 5-6 stk, det var bare minsteantallet. Du har plass til iallefall 8-10 om du vil ha
De artene jeg nevnte er vanlige arter man ofte finner i butikkene. Kan hende du har noen butikk i nærheten av deg som kanskje tar inn mere sjeldne og spennende Corydoras-arter? Sjekk opp og se, og spør gjerne her. Men generelt blir de fleste alminnelige Corydoras-artene man finner i butikken ikke særlig store, de ligger på rundt 4-6 cm i voksen alder, og alle er utpreget fredelige (ingen er aggressive).
Så det er stort sett ikke størrelsen eller om de er "slemme" man trenger å tenke på
Ok.. 8-10 stk skal jeg vel få plass til, om jeg finner ut jeg vil ha så mange. Men bør det være av samme art, eller går det an å blande litt? Må kanskje ut i dyrebutikken med en gang å se hva de har
Det skal aller helst være av samme art, ja. Det blir ikke det samme "å blande".
Corydorasene vet utmerket godt hvilken art de tilhører, og vil aller helst ha flere av sine egne. Ikke at det blir noe krangling eller noe mellom ulike arter, absolutt ikke, men hver enkelt vet at de er "ikke en av den gjengen der"

Så ja, de vil aller helst være flere av samme art. Ikke litt av hist og pist.
Jeg tror også at for din del og i de fleste menneskers øyne, så er det mest harmonisk og penest å se på en flokk med samme art og ikke "vill miks".

Da har jeg kjøpt 5 stk Corydoras maller. Som i butikken gikk som Julii, men har lest litt om det og funnet ut at det kanskje er Corydoras trilineatus ?

Synes de var så fine av alle de coryene de hadde på Verdalen Zoo på Ganddal (de hadde også albino, kobber og en til jeg ikke vet navn på).
Jeg synes de er fine fisker corydorasene, di jeg kjøpte var jo da ganske store.. Har det noe å si? For Endlers guppyene så litt skeptiske ut til dem, holdt seg i ene enden/på toppen av akvarie.. å de har pleid å være overalt. Platyene bryr seg heller lite, å svømmer overalt som vanlig.

hev oppi en malletabelett i går, men coryene brydde seg ikke.. var for d meste platyene som spiste av den.. synes det var litt rart. men alle fiskene trenger vel å få tilpasset seg, så håper jeg det vil gå bra til slutt

tenkte bare på det at albino og kobber coryene var ganske små, så kanskje jeg skulle hatt noen sånne.. så kunne de blitt større etterhvert.. men håper ikke d har noe å si
Plussmedlem
Er litt usikker på hva du mener med "Har det noe å si?".
Om du lurer på om store corydoras er en trussel mot endlers så er de ikke det.
Corydoras trilineatus er fredelige fisk.

Hva slags malletabletter har du? Hvis det er tabletter for "grøntspisere" så er de ikke egnet for corydoras.
Ok, visste ikke om endlersene ville føle seg truet av de store fiskene der på bunn.. har som sagt 5 stk av dem, er det nok? Håper vertfall de trives.. Men fant ut at tabelettene er grøntfor, så må nok få tak i cory malle tabelett, men de fikk mygglarver til mat i dag, så det likte de


Endlersene virker forresten ikke særlig truet lengre.. de holder seg ikke bare bak med pumpa, men svømmer rundt overalt som de gjorde før
Plussmedlem
Det er en helt grei gruppe med 5, men har du plass og råd til flere så kan du følge rådet til Mona. 10 ser bedre ut enn 5
Ja, kunne nok hatt fler av dem.. men har ikke funnet flere av samme art noen plass. De 5 jeg kjøpte var de siste de hadde på Verdalen Zoo, å de var i flere forskjellige kar tilogmed, så tilfeldig jeg fant 5 stk i det hele tatt
Men finner jeg fler, så kjøper jeg nok noen til, så de har litt fler venner å henge med .
Har endelig funnet en plass de har fler corydoras trilineatus.. Denne butikken selger dem også som Julii da (leopardcorydoras som det sto). Men de har dette "hjernemøsteret" på hode, så er temmelig sikker på at det er de samme jeg har. Men selvfølgelig var de i karantene, de fikk de inn før helgen.. så må nok vente litt før jeg får kjøpt noen fler av dem.

men så hadde de også fått inn noen bittesmå søte panda corydoras.. de var under 2 cm, å urtolig herlige små skapninger. har såååå lyst på dem også, men tror ikke d blir sammen med trili'ene i 110 literen (hvis d skal bli 10 stk av dem). Evt få sand i 63 literen, men går corydoras sammen med danio fisk?
Sjekket litt å så at 63 liter var litt lite for C. panda som skal ha 100L
Lotti
Evt få sand i 63 literen, men går corydoras sammen med danio fisk?


Ja, de går fint sammen med Danio også
Skift til sand, så kan du ha C. panda i 63 literen din.
Ok, takk for svar Mona.. så det går bra i med 63 liter, selv om d står de skal ha 100l i fiskebasen? da får jeg noe å gjøre til helgen.. så er fiskene forhåpentligvis klar til salg neste uke
Står det i basen at C. panda skal ha 100 liter....!???

REDIGERT:
Ja det gjør det sannelig. Kan ikke forstå hvorfor noen har satt så høyt liter-antall på C. panda...!
Jeg tror jeg skal rette på det der, for det var en betydelig overdrivelse. Jeg ville uten å nøle holdt en liten gruppe C. panda i både 63 og 54 litere, og det er jeg rimelig sikker på at de fleste Corydoras-entusiaster ville være enig med meg i.
Ok, men hvis du mener 63 liter skal funke for c.panda saa har jeg veldig lyst aa proeve det men maa som sagt faa sand i karet foerst.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap