Angående grus og pansermalle

Har lest litt rundt og skjønnt at pansermaller skal vell helst ha sand altså, nestne ikke snakk om noe annet virker det som. MENNE, så denne linken:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5253
hvorav de 3 første bildene er pansermaller på grus.
Because? De kan leve helt fint med grus også da eller?
Plussmedlem
Det betyr at de fint kan fotograferes på grus
Du vil nok finne flere bilder som viser miljøer som ikke er ideelle i fiskebasen.
Vill ledene "informasjon" :O.

Sånt egentlig virker det jo som ingen fordeler med grus fremfor sand i kar?
Virker som de fleste fisk egentlig liker sand best.
Plussmedlem
"Alle" fisk kan gå i et kar med sand. Grus derimot...
Shit...
Brukte bare posen som vi fikk med på akvariumet vi, og det er kjørt på 3 uken nå, er vell ikke bare bare og plutselig skifte til sand nå? Må karet tømmes helt vell, alt grus fjernes, alle planter og ting ut. Mister vi vell kanskje noe av bakterie floran i vannet også?

For holde oss til fisker som kan klarer seg godt med grus da.
Håper ikke slørhalene sluker grus bitene! for de er veldig aktive med å lete etter mat i sanden, og spytte ut sand restene.
Napp ut plantene, grav ut grusen og fyll på med sand og plant plantene igjen.
For å sitter Heiko Bleher "Det burde være straffbart å ha Coridoras i kar med annet enn HVIT sand".
hør andre del av intervjuet der.
Jeg har ikke pansermaller med grus da, de lever koslig oppi 70 literen med sand dem, men snart legger vi vell ned det karet og skal bare ha 240 liter, så må jo enten bytte ut da vell, eller gi dem bort.
Hvordan fungerer det å bytte bunnlagg med vann i? blir det ikke VELDIG masse sand flytende i vannet da? og går inn i pumpen og tuller?
Søkefunksjonen på forumet er en flott sak "Bytte fra grus til sand"
Skader ikke å spørre i sin egen tråd helelr
Googel er en flottere sak
Men for lese litt ^^
Digi
For å sitter Heiko Bleher "Det burde være straffbart å ha Coridoras i kar med annet enn HVIT sand".


Det der har jeg lyst til å adoptere som min signatur her på AF Hehe
Tror sannelig jeg skal gjøre det! Ikke noe galt i det...? Heiko bli'kke muggen for det, håper jeg
Thomas K
Hvordan fungerer det å bytte bunnlagg med vann i? blir det ikke VELDIG masse sand flytende i vannet da? og går inn i pumpen og tuller?


Først oppklare en myte du ser ut til å tro på (du skrev det lenger oppe i tråden):
De viktige og nyttige bakteriene som renser akvarievannet, er IKKE i vannet.

Absolutt ikke. De sitter inni filteret, i filtermaterialet (svamper o.l.) ! Etterhvert vil det også befinne seg nyttige bakterier på alle overflater i akvariet (med tiden, når akvariet er i balanse). De hjelper også til, men hovedsaklig sitter de altså inni filteret.

Ikke bytt til sand mens det er vann i karet. Det blir bare gris. Foreslår at du heller gjør det grundig og best mulig for fiskene. Det vil si; flytt dem ut og la dem få gå i en separat balje mens du jobber, gjerne en mørklagt en (dekk til) så de roer seg og ikke stresser og er redde.

Det greieste er å flytte planter og fisk over i en balje, som du har fyllt med vann fra akvariet. Tapp gjerne ut noen ti-liters bøtter med akvarievann og sett til side. Du behøver ikke ta ALT, men kanskje to tredjedeler eller halvparten av vannet i karet. Ta ut filteret fra karet og sett det i drift f.eks. i balja der du har fiskene. Pass på å dekke til balja med noe, så ikke fiskene hopper ut og ligger inntørka på gulvet når du kommer for å hente dem...

Så kan du tappe ut resten av vannet i karet og la det gå i sluket. Spa ut grusen. Bruk gjerne en sånn barnespade, type sandkasse-leke. De koster vel en tier eller to på Nille. Kjekke å ha til sånt arbeid
Når grusen er ute, tømmer du sekken med Biltema-sand (?) i karet. Så fyller du akvarievannet fra bøttene i karet, og tøm gjerne forsiktig ned på en te-asjett som står på sanda, så det ikke virvler opp sanda og grumser til vannet.
OBS! Dette med å tømme sanda rett i karet gjelder kun Biltema-sand!
Har du tenkt å bruke noe annet enn Biltema-sand, den vaskes (skylles lenge i rennende vann) før bruk, ellers vil vannet bli brunt som sjokolade...
Det er en tidkrevende og litt slitsom jobb å stå krokbøyd over bøtter med sand i dusjen eller badekaret mens man spyler og spyler til vannet blir klart.
Men det er verdt det! Lekkert med sand i karet!

Tilbake til det med at sanda er lagt i akvariet, og du har fyllt opp med noen av ti-liters bøttene med akvarievann du tok vare på. Nå henter du plantene og evt annen innredning og plasserer det. Deretter filteret, og til slutt fiskene. Fyll opp karet med det du evt har igjen av akvarievann, og topp om nødvendig opp karet med rent kranvann (ikke bruk noe annet enn vann fra kaldtvannskranen! Meget usunne forhold i bunnen av en varmtvannsbereder)

Dette burde ikke ta særlig lang tid dersom du ikke har drøssevis av bittesmå planter som må pirkes ut og pirkes inn igjen

Lykke til. Dette går sikkert kjempefint!
Forrige batch jeg fikk tak i med Biltemasand var veldig støvete, har ikke åpnet de jeg kjøpte i dag enda, men kan være greit å skylle om den er slik forrige var.
Spørs om det blir å ha noe pansermaller i det hele tatt i store kart da.
Bruker nå et par timer på å fylle 240 liter karet med vann med bøtter, det er bare å konstant fylle, så si med bytte vann, ta ut alle tingene og fisk, fjerne alt grus, vaske alt sand, bytte sand, innrede på nytt fisker og alt oppi, vil vell ta 4-5 timer nesten.
Og den største pumpen går det IKKE an å ta ut av karet, for det er koblet ledninger med topp dekslet slik at du har av og på bryter der, så det vil si at jeg kanskje hadde drept alle gode bakteriene oppi der i mens også.
Og nå begynner karet å nærme seg ferdig innkjørt.
Og jeg hadde garantert klart å ikke få grusen helt ren, så vannet hadde blitt grumsete i en dag kanskje, og ha fiskene i en bøtte i en dag er ikke noe jeg har lyst det.

Såååååååå Grus er fint nok det vist.
Fylle vann med bøtte er bare slit, akvaristens gode venn fra Hozelock krantilkoblingen (2274) og hageslange ordner det

søk etter 2274
Ehhh, kan du forklarer lett hvordan det der fungerer?
Kobler den koblinga på kjøkken/baderomskrana.
Bruker hageslangen til tømming, enten i sluk/ut vindu/ut døra.
Plugger hageslangen på koblinga (med hurtigkopling) og fyller karet igjen.
Hørtes jo genialt ut !
Trygt dette her da? ikke fare for plutselig vann i hele rommet?
Baderomskrana er jo sikrest, men har aldrig hatt noe som helst problem med det. Hadde ikke klart å stelle de 21 kara vi har uten (Discusene får 100 liter vannskift annenhver dag bare de)
Kan også skaffe deg det på Clas Ohlson. Har selv kjøpt derfra.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=150284258
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap