Vf corydoras trilineatus

Hei. Fikk mine Corydoras trilineatus i dag, VF. Men jeg lurer litt på om vf er vanskeligere å holde kontra oppdrettsfisk?

Hvorfor er VF så mye dyrere og så mye "bedre"?
Hei
Opdrettsfisken er billigere , da det er opdrett opdrett opdrett, mange mange mange yngel som fores raskt opp.
Opdrettsfisk er som regel mye mer "lett" å halde,da de kan tåle litt mer/mer hardfør enn viltfanget som av og til (avhengig litt av type) tåler lite svinginger i vannverdi osv.


-Lars
De er dyrere fordi det har kostet mer å fange dem, shippe dem verden rundt og distribuere dem rundt til grossister og butikker. De er gjennom en lang, lang reise. Helt fra Sør-Amerika, til kalde Norge i Nord-Europa! Så klart, da koster de litt mer
Når du kjøper viltfanget fisk, kan du være ganske sikker på at de du kjøper er ubeslektede. I tillegg er det slik at de fiskene som har overlevd i det fri til voksen alder når de blir fanget i nett, er de sterkeste fiskene. Ellers ville de ikke nådd voksen alder, men bukket under og blitt spist eller dødd i naturen. Der er det som kjent "survival of the fittest" som gjelder.
Du kan altså regne med å få svært sterke og friske eksemplarer, som ikke er i slekt.

Om de vf er "bedre" eller ei, kan vel diskuteres. Jeg ser ikke noe galt i oppdrettsfisk heller. Jeg kjøper gjerne begge deler, men må innrømme at viltfanget kanskje er litt ekstra gjevt Det er kanskje en større utfordring med dem pga det å få dem til å trives i akvarium. Mulig det er det som lokker meg, jeg liker slike utfordringer

Men oppdrettsfisk man kjøper i butikk er gjerne resultatet av systematisk avl, altså masseoppdrett, hos grossister. Kjøper du f.eks. en gruppe på 6-7 Corydoras i en butikk, så er de ofte søsken fra samme kull. Og kanskje også resultat av lek mellom søsken også, i flere ledd.
Nå er ikke innavl noen stor problematikk i akvariehobbyen, generelt tåler fiskene dette uten problemer og resultatet blir sunne og fine fisk. Men noen arter som f.eks. guppy, som har vært populær så utrolig lenge, er i ferd med å svekkes betydelig pga intens innavl over hundrevis av generasjoner. De er blitt svake, blir fort syke og dør lett. Men dette har skjedd nå først de senere år, etter lang, lang, tid med innavl.

Dette er ikke et problem hos Corydoras. Akvarieoppdrettede Corydoras er generelt like friske som viltfangede. Den eneste jeg kan komme på som virker noe svekket pga innavl, er Corydoras sp. Black.
Ok takk! Får håpe det går bra med disse seks da. Fine fisk jeg håper å få yngel på etterhvert, men de må nok vokse seg litt større først..
Oppdrettsfisk er generelt sett lettere å holde da de er vant med lokale vannforhold og bakteriekultur. At de da også er drettet (i fangenskap) gir jo også en indikator på at dette er en fisk som er grei å få til også i ditt akvarium.

Dog, ingen "regel" uten unntak; ref. Guppy eksempelvis.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap