Sopp på corydoras aeneus, hjelp

det er lenge siden jeg har vært her inne ,så jeg jeg bare skummet gjennom enkelte ting. Har jo hatt corydoras aeneus noen år nå vil jeg tro- og bygget meg opp noen flotte eksemplarer,da jeg sluttet å rote med eggene de la, har de selv med naturens egen hjelp fått frem yngel stadig vekk i et passe tempo. De virker lykkelige, har sand mosestenger skjul osv.Men jeg har hele tiden plagdes med dårlig miljø i karet,jeg har prøvd ut diverse filtre,delebytter av vann- til helbytte. veggene ble bedre etter at jeg satte oppi et pr sugemaller som faktisk bryr seg og er effektive,men fremdeles sliter jeg med sopp i mosen, sopp på fiskene mine!!!
Jeg spurte om dette for lenge siden- og fikk til svar at corydoras skjelden eller aldri får sopp... men d er tull, mine var så over i hvit ekkel sopp at jeg gråt i fortvilelse- begynte behandle de med noe bakteriell og soppfjernede middel,og de ble bedre i rykk og napp. Nå har jeg sluttet med det, for de blir bedre og verre alt etter som, bartene blir borte også på enkelte individ, og nå ser det ut som om jeg skal miste nr 2 på like mange dager, og for meg ser det ut som om den også har sopp på øyet og er blind! skal prøve å legge ut bildet her, og da vil dere se at bartene er nesten borte... Jeg fortviler, da jeg elsker disse småtassene mine med verdens fineste personlighet- det går en Similis sammen med de, men har aldri vært syk.(han var alene på butikken) En tanke som slår meg mere og mere er at det kan komme av akvariet?
Jeg fikk det av en dame som hadde hatt det lagret i mange år og det var et forferdelig arbeide å få det rent- kanskje fikk jeg det aldri bra nok?? kanskje er det noe som ligger der og ødelegger alt i karet den dag i dag??
kan noen hjelpe meg, forstå hva som skjer???
En ting er hvertfall sikkert; du kaller alt for sopp "Sopp i mosen" har jeg aldri noensinne hørt om, og jeg tviler sterkt på at det er sopp. Det er noe helt annet. Jeg kunne ikke se hva du siktet til på bildet av mosen. Kan du forklare nærmere hvor denne "soppen" befinner seg på bildet der?
Det første jeg tenkte på var mugg pga råtnende matrester som har blitt liggende. Det kan legge seg i plantene, og da mugner det før det råtner.

Det hvite øyet på en Corydoras som du nevner er sannsynligvis heller ikke sopp, men noe helt annet. Det kan komme av dårlig vannkvalitet, og ofte får fiskene da hvite øynee (der den svarte pupillen egentlig er).

Jeg blir litt bekymret når jeg leser at du har drevet og skiftet filter i hytt og vær. Dette er noe som ganske sikkert har forårsaket stor forgifnting og krise i akvariet ditt hver gang. For filtermaterialet inneholder de nyttige og livsviktige bakteriene vi trenger for å holde vannet fritt for giftstoffer som nitritt og ammoniakk. Sjekker du vannverdiene dine jevnlig? Hva bruker du i så fall og teste med.

Siden du har skiftet filter uten videre har du samtidig forårsaket svært dårlig vannkvalitet i ukesvis i akvariet ditt. Dette er en meget sannsynlig årsak til blant annet de hvite øynene på den ene Corydorasen din. Ammoniakk kan også "svi" av bartene på Corydoras, og så kan det senere sette seg sopp i sårstumpene etter bartene. Det er ikke sopp i seg selv som har fått den til å miste bartene, det er jeg temmelig sikker på. Det er etter all sannsynlighet dårlig vannkvalitet. Dårlig vannkvalitet kan også forårsakes av råtnende matrester i mosen, spesielt hvis filteret i utgangspunktet har for liten kapasitet ifht literantallet på akvariet.

I de periodene der du har hatt et filter gående over lengre tid i akvariet, kan du fortelle litt mer om dine vedlikeholdsrutiner? Hvordan går du frem ved rens av filteret, hvor ofte gjør du det, og har du litt mere info om bl.a. akvariestørrelse og nøyaktig hvilke filtermodeller og typer du har brukt til dette karet? Det er viktig for andre å vite for å kunne finne årsaken til problemene du skisserer.

nå forklarte jeg meg sikkert litt dårlig når det gjaldt filtret, filtermatrialet er stortsett det samme det er i grunn bare selve pumpene jeg har byttet noe på, også da jeg modifiserte de etter anbefalinger her på nett.Jeg er i grunn klar over d meste ang overforing,og amoniakk- men det skal være sagt at jeg ikke h ar målt vannverdier med egnet utstyr,og hjelp på dyreforrettninger her er helt håpløst. Men problemene med sopp som jeg vil kalle d, og overgroing i karet har vært et problem hele tiden- jeg passer på å ikke overdrive rengjøring, men tar delvannsbytter,både større og mindre ved behov.Karet er ca 60 liter, har prøvd å holde meg til den 30% vannbytte regelen i uka +-, men d fordamper også mye så jeg fyller gjerne på litt imellom. Akkurat i dag da jeg tok dette bildet så var det denne fisken som hadde synlig skade, barter og øyne, men vanligvis er det inntil finnene de får disse hvite ekkle flekkene, som for meg ser ut som "sopp"forhøyninger, best som de er der, er de borte igjen. Filtermatrialene rengjør jeg ikke før de på en måte går tett og da prøver jeg å ikke ødelegge de viktige bakteriene jeg vet de må ha- men filtrene går altfor snart full av guffe jeg ikke fatter hvor kommer fra. Jeg har prøvd pumper eller filtre kall d hva du vil- fra 90l(som jeg har nå)opp til et som kunne hvert brukt opp til 300l i følge anvisningene, poenget var at den knapt fikk plass i akvariet og ting ble overhodet ikke bedre.
Jeg lufter sanda så den ikke skal drive å lagre gass, jeg gir de på langt nær så mye mat som jeg ble anbefalt her inne ,fordi jeg nekter å tro at de klarer spise så mye(1 tabimin pr fisk, elller en kvart eller1/2 tab av de andre sortene jeg fikk nevnt?) og selvfølgelig får de litt mygglarver i mellom som de blir veldig glade for. det at jeg ikke husker navnet på maten, er ganske enkelt fordi den pokkers butikken ikke selger annet enn tabimin, så det går stort sett på d og mygglarver for tiden.
Jeg skjønner jo at jeg sikkert må få meg en dråpemåler(er d ikke d det heter?)for de stripsene måler akkurat d samme uansett i hvilket kar jeg måler, så jeg kan vel gå med på at mye går på sundt vett og en følelse jeg bare har,jeg har flere akvariumer og de andre karene har jeg aldri hatt problemer med ...ikke sikkert du blir noe klokere av d jeg skriver Mona, men jeg er villig til å si meg skyldig i hva d skal være å gjøre alt for å rette opp ting visst d bare blir bedre. Hvor stor pumpe(filter)trenger jeg, hvor mye, hvor ofte skal jeg "lufte" sanda, hvor mye og hvor ofte skal jeg skifte vann, og rengjøre filtermatrialet- å hvilken nettbutikk er brukbar for å få tak i d jeg måtte trenge, som har alt.Butikken her er i ombygging for 4 gang på kort tid så de er selvfølgelig ikke i drift og har ikke peiling i alle fall!
på forhånd takk i alle fall


pst:pumpen heter hailex, å skulle passe til et 90 l kar av hva jeg leste på esken,og bruker blåfilter.Det bildet av mosen var noe dårlig, dessuten er det ikke så mange dagene siden jeg hadde mosestengene oppe å fjernet "gugg"fra de.
Jeg må tenke litt på det du skriver om sykdommen på Corydorasene. Skjønte beskrivelsen din bedre nå. Jeg skal komme tilbake med bedre svar (om jeg har noe) til en litt bedre tid på døgnet når hjernen ikke er så trøtt

Du skriver at de mosestengene får sopp. Jeg tror rett og slett det er bambusen som avgir noe dritt i vannet. Hvem vet, kanskje de er lakkerte med noe giftige greier, uten tanke på at de skal ned i akvarievann? Hadde jeg vært deg ville jeg løsnet opp trådene som bandt mosen fast til dem, og fjernet pinnene. Mosen kan du spre tynt utover en trerot eller noe hvis du har det. Den vokser mye bedre da, når den ikke er bundet tett og stramt rundt en pinne. Jeg har sett de bambuspinnene de bruker til det i zoobutikker, og mosen ser aldri sunn og frisk ut... mere halvdau.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap