Corydoraseggspisere?

Har en 100 liter der det går 7 corydoras sterbai som leker jevnlig. Så merker etter egg og eggrester på glasset i dag tidlig. I samme akvarium går det også 3 platy og 10 neontetra + 4 SAE.

Går ut fra at både platyene og neontetraene spiser eggene etterhvert som de blir lagt og vurderer og ta ut disse for å se om jeg kunne fått tak i noen egg.

Spiser SAE`ene opp eggene også? Og hvis de gjør det, hvilke typer algespisere kan jeg da ha i akvariet hvis jeg vil prøve sterbaioppdrett?

Noen som vet?
Både sterbaiene selv, SAE, neontetra og platy er solide eggtyver. Mange/de fleste plukker ut corydorasegg når de ønsker å få fram et kull eller to, det finnes en flott artikkel i artikkelsamlingen om dette (Oppdrett av C.adolfoi).
Takk for svar og link til artikkelen! Der stod vel det meste man trenger å vite for å få til oppdrett. Er vel større sjans å rekke å plukke ut eggene hvis det kun er corydoras i karet da. Nå tror jeg de blir spist opp etter få sekunder...
Corykuhli
Og hvis de gjør det, hvilke typer algespisere kan jeg da ha i akvariet hvis jeg vil prøve sterbaioppdrett?


Hvis man vil ha oppdrett, har man ikke noen andre fisk i karet Ikke algespisere heller. Du greier deg uten. Et leks- og oppdrettskar bør helst være bare nettopp det, kun den ene arten, for størst mulig sjans til å lykkes.
Det som evt kan være som gjestebeboer, er en gruppe dvergreker. De er flinke til å spise alger, de også, men ikke så glade i egg som sugemaller og sånn er.

Et godt tips : Skaff deg en hel del javamose til oppdrettskaret. Mange Corydoras liker å dytte eggene sine inn i javamose når de leker. Er egg lagt i mosen, øker det sjansene for at eggene overses av Sterbai'ene selv når de kommer forbi. I tillegg er det perfekte skjulesteder for yngelen som små, de finner i tillegg en del små microorganismer i mosen som de kan spise. Det er ikke nok mat alene, men litt "tilleggskost" for dem de første dagene

PS! Søk på javamose i annonsedelen av forumet her viser at flere har javamose til salgs Mange akvarister selger mose billig. Det er ikke så ofte man finner den i zoobutikkene. Det er stort sett noe som bytter hender mellom privatpersoner, dette.
Takk igjen for god og nyttig info! Blir nok til at jeg ordner litt nødvendig utstyr/ ekstra kar og får i gang et filter som er klart over sommeren og gjør et forsøk da...
I det jeg skulle slå av lyset i akvariet for kvelden oppdaget jeg et egg på et av plantebladene. Tenkte jeg skulle prøve å redde det så jeg tok et tomt 15 l kar, fylte det med vann fra 100 literen, en stein til å skjule seg under + en luftestein og flyttet egget over dit.

Kommer ikke til å bruke all verdens tid og krefter på dette ene egget, men det er "mitt" første corydorasegg og det kunne jo hende det klekket ut en liten cory.

Har over 10 minutters erfaring med coryoppdrett nå så hvis det er noe du lurer på Mona så ikke nøl med å spørre...!
Corykuhli
Har over 10 minutters erfaring med coryoppdrett nå så hvis det er noe du lurer på Mona så ikke nøl med å spørre...!;-)


*knegg*
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap