Hvilken type cory?

Har bestemt meg for å ha ei gruppe corydoras i akvariet mitt (når det endelig blir innkjørt...) Det er bare 63liter, så de bør være små. Det er så mange fine, og jeg klarer ikke velge.

Kanskje noen av dere kan komme med forslag, og fortelle litt om deres favoritter?
Hei

Jeg liker Adolfoi, Metae, Green Laser og Atropersonatus best Kjempesøte alle sammen Dette er aktive og morsomme coryer.
Hva slags andre fisk har du tenkt å ha i akvariet? Det kan ha mye og si for hvilken Corydoras-art du kan/bør velge
Det blir fort fullt i en 63 liter, det er ikke plass til allverdens med fisk, så derfor kunne det være greit å vite hvilke andre fisk du har planer om før forslag om Coryer.

Men skal jeg nevne en av mine store favoritter, så må det bli Corydoras adolfoi

Annet alternativ til et lite akvarium er selvsagt en av dverg-artene blant Corydoras istedet, for eksempel C. habrosus eller C. pygmeaus. Siden de er så små, kan du ha flere av dem enn av f.eks. C. adolfoi.
skal ha en ancistrus, et par snegler og..... Hm.... Ser ut til at samboeren min vil ha platy. Han gikk motvillig med på å kjøpe akvarium til meg, siden det var det eneste jeg ønsket meg til bursdagen, så han må jo få litt innflytelse skal jeg få overtalt ham til flere karr...
Jeg ville satset på en gruppe med 5-6 stk av en Corydoras-art i samme str som C. adolfoi, eller 10-12 stk om det blir en dverg-art.
Det er litt vanskelig å anbefale arter også, for det er ikke alle arter som er like lette å få tak i. Det er liten vits å sitte her og nevne arter du neppe får tak i i din lokale zoosjappe Men om du ikke ser akkurat C. adolfoi i butikken (eller den du måtte bestemme deg for), kan du spørre om de kan bestille inn for deg.
C. adolfoi er en vanlig art å finne på listene til grossistene, så du bør kunne få tak i den på forespørsel dersom de ikke har den akkurat når du kommer og skal handle.

En annen fin art som er veldig vanlig på listene er noe de alltid feilaktig på lista kaller Corydoras julii. I virkeligheten er det Corydoras trilineatus som kommer, men de er så like at folk flest ikke ser forskjell uansett De er fine begge to, så det er også et tips.
Veldig populær i hobbyen er også Corydoras sterbai. Kanskje du liker den?

Til sist vil jeg nevne en annen klassiker som ikke burde være umulig å få tak i, og det er den alltid like sjarmerende Corydoras panda!
Takker for gode tips Mona! Regnet nesten med at du ville svare på denne Liker alle typene jeg!!! Morsomt med dverger da kanskje, siden jeg da kan ha flere... Har ihvertfall 5 butikker med fisk i nærheten her i trondheim, så det bør være mulig å få tak flere typer.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap