Sloss corydoras seg i mellom? - sår på en cory

Oppdaget et sår på ene siden til min ene corydoras trilineatus i dag. Bor 15 stk i 240 liters akvarium.

Såret ser pent ut, om man kan si det om et sår. Ser nesten ut som en skrape, altså bare overfladisk, men samboer mente det så ut som et bittsår. Fisken er fin i formen, ikke slapp, ikke tynn, spiser og puster ikke fortere enn normalt.

Kan såret ha vært laget av en annen cory?

Andre bunnlevende fisk er ancistrus sp oppdrettervariant og kuhlii ål. Kan evt noen av disse ha laget såret, om det ikke er en annen cory? (Resten av akvariets beboere er små stimfisk og reker)
Har ikke noe skarpe gjenstander i akvariet, men den kan jo evt ha skrapt seg på en av røttene.


Tenkte å ta et ekstra vannbytte nå. Noe annet jeg kan gjøre for å sørge for at såret gror skikkelig, uten at det går betennelse eller soppinfeksjon i det?
ancistrus sp oppdrettervariant kan være synderen.
Jeg tror DET er synderen!

Coryer går ofte for nære og da kan ancistrusene av og til eksplodere, for å få ro rundt maten eller hula si feks.

Esha 2000 og/eller exit skal vel hjelpe i sår helingen slik at bakterier ikke kommer i såret.

Lykke til

Espen
Takk for rask tilbakemelding!

Ok. Jeg har 5 stk. Får se det an, og om det skjer flere ganger får jeg vurdere å kvitte meg med noen. Jeg har sett to av dem sloss litt seg i mellom, så mulig det er en av dem da.


Har lagt merke til at coryene er ganske nærgående ja, så høres rimelig ut at det kan være ancistrusen.

Har ikke sett noe agressivitet ved mating, da er alle bunnlevende fisk + reker samlet i en klynge omtrent, men hva som skjer ellers i løpet av dagen eller natten vet jeg jo ikke.



Exit har jeg liggende, 2000 er jeg tom for, men er jo bare å stikke å kjøpe. Greit å ha liggende uansett.

Tar vannbytte nå, og om såret ikke har blitt bedre til søndag så medisinerer jeg. Høres dette ok ut?
Plussmedlem
Regn med at jo gamlere ancistrusen blir, jo mer grinete blir den. Litt som kvinnfolk egentlig.
Jeg har aldri hørt om Corydoras som lager sår på hverandre eller slåss på den måten. Ikke snakk om at det er en annen C. trilineatus som har gjort det.

Det jeg derimot har hørt om, og opplevd selv flere ganger, er at territoriale L-maller kan skade Corydoras for å få dem vekk fra hulen sin.

Jeg er 99% sikker på at det er Ancistrusen som har gjort det i ditt tilfelle. De blir territoriale, spesielt hannene og med stigende alder og kjønnsmodenhet øker deres territoriale atferd.
Hunner er ikke like ilskne, og sjelden så aggressive.

L-maller har (i varierende grad alt etter art) territoriell atferd, og kan ofte bli ilsken når Corydoras vimser inn i hulen dens, eller hvis Coryene kommer inn under en trerot der L-mallen har tinget plassen.
Å ha Corydoras sammen med territoriale fiskearter som ciklider eller L-maller kan ofte by på et problem:
Corydoras skjønner seg rett og slett ikke begrepet territorium! De blir bare forskremte og stresset og virrer rundt i forskrekkelse hver gang L-mallen prøver å få frem poenget; "mitt område, ligg unna"! Coryene ses da gjerne komme susende ut fra hulen til Ancistrusen (eller annen L-malle) og surre rundt i en stor U-bue før de forskremte gjør det eneste det kjenner til; søker dekning fordi de er redde. De forsto ikke hvorfor de ble jaget ut derfra, så de kan ofte finne på å suse rett inn igjen fordi det er det beste gjemmestedet i karet. Når Ancistrusen får "uinvitert besøk" for andre gang på kort tid, eksploderer han naturligvis. Kanskje han tar i litt hardere denne gangen for å gi beskjeden. Skader oppstår.

Det du kan gjøre er å sørge for at innredningen i karet byr på flere alternative gjemmesteder, og ha i bakhodet hva de to ulike artene foretrekker. Ancistrus foretrekker litt trange huler som er lukket i ene enden.
Corydoras foretrekker å ligge i le i skyggen under en trerot som står akkurat nok opp fra bunnen til at de får god plass under. Ikke for trangt. Det kan godt være åpent i bakkant. Da vil nok ikke L-mallen se på den plassen som like attraktiv, og Coryene får ha den i fred.

Gi Ancistrusen flere huler fordelt rundt i karet, så den har noe å velge mellom.
Takk for grundig svar.


Var ikke klar overt at disse l-mallene kunne være så territorielle. Men har lest dette om coryene før da, at de kan svinse inn på andres territorie og ikke forstå signaler om at de må komme seg vekk.


Jeg har en trang hule, og den er okkupert av den største hunnen jeg har. Da blir det å skaffe flere trange huler. Skiferhuler tar vel lite plass, og kan kamufleres innimellom plantene. De er jo ikke spesielt pene å se på.

Fem ancistrus er muligens mye på 240 liter uansett, men jeg prøver med flere trange huler først, og ser om det hjelper på før jeg evt omplasserer noen.


Hulrom under røtter har jeg mye av.
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap