Beiter corydoras på alger?

Beiter Corydoras på alger, eventuelt hvilke?
Plussmedlem
Et klart svar er nei; corydoras beiter ikke på alger. Ser du de svømmer ved algene, leter de etter bitte små partikler, eller "snacks"
Kaj Daatland
Beiter Corydoras på alger, eventuelt hvilke?

Nei, de spiser ikke alger. Det de derimot gjør, er å koste gjennom algematten med bartene sine, for å finne eventuelle små microorganismer og mat-partikler som befinner seg der. Det er ofte mye sånt småtteri som lever i algene i et godt innkjørt akvarium. Jeg ser ofte at små Corydoras-yngel liker å barte seg gjennom algene, og jeg tipper de finner en hel del microorganismer å spise der i starten av livet sitt. I en så liten mage metter det sannsynligvis mer å spise så ørsmå organismer, enn når en voksen Cory gjør det da, men...
Jo, Corydoras spiser også alger. Cory er ingen typisk algeeter som renser akvariet for alger, men en del av kosten består også av alger.

Siden det tydeligvis er uenighet om dette og interesse legger jeg ved en link til en artikkel. Her er mageinnholdet til C. barbatus analysert. Alge inneholdet er i overkant av 25% medregnet diatomer og BGA.

Habitat use and food partitioning of the fishes in a coastal stream of Atlantic Forest, Brazil
Det tror jeg er alger som er "lugget med i dragsuget", mens fisken egentlig var på jakt etter noe annet (som befant seg i algematten) En Corydoras ville sulte ihjel om den skulle ernære seg på det.
Det som er dumt med sånn info er at folk bare får med seg deler av det som står. Nå kommer garantert mange til å bare få med seg at "joa, de spiser alger" og begynne og gi dem grønnsaker eller la være å fôre Coryene fordi de kan jo leve av algene....
At en skal unlate å komme med fakta fordi at folk er for dumme til å forstå det, er jeg absolutt ikke enig i.

Jeg forstår tematikken i tråden som et spørsmål om Corydoras er med på å redusere mengden alger i akvariet. Og det er de jo, fordi de spiser av algene. At noe følger med på lasset når de roter i sanden er åpenbart, om det bare er det er vel i utgangspunktet veldig vanskelig å si noe om? At den animalske føden har høyere næringsverdi, er en helt annen sak. At den vegetabilske føden ikke har noen næringsverdi, i det hele tatt, blir vel litt vanskelig å påstå?
Du er vel den eneste jeg noengang har hørt påstå slike ting om dietten til Corydoras. Jeg har vært medlem på Corydorasworld i flere år, og aldri har jeg hørt et pip om dette før.

For alt vi vet kan den arten som er nevnt i eksempelet være helt unik i Corydoras-sammenheng. Det er hundrevis av arter i den slekten, og at EN art evt er funnet med alger i magen, tilsier ikke dermed at alger er en del av dietten til Corydoras flest.

Jeg bare lurte på hvor sånn ca i artikkelen det sto at det var funnet at omtrent en fjerdedel av mageinnholdet i en Corydoras var alger? Jeg har skummet gjennom deler av artikkelen, men har ikke funnet det.

Jeg har altså ikke lest hele artikkelen, men det jeg så og la merke til, var tabellen som heter:

"TABLE 3
Percent composition of foreguts contents of the 13 species in the "Mergulhão" stream."

Corydoras barbatus,
prosentvis andel av alger ("Algae n/id"): 0
prosentvis andel av vegetabils materiale ("Vegetable materials n/id "): 6.0

0% alger iflg tabellen.
Plussmedlem
Baccilariophyceae, Chlorophyceae, Cyanophyceae og Zignemaphyceae er alger.
Scleromystax barbatus skal visstnok ha spirulina i kosten.

Her er innholdet til Corydoras difluviatilis undersøkt.
Nærmere 90 % er insekter, men en liten indikasjon på alger.

Her er C. aeneus nevnt. Ca. 3 % alger.

S. barbatus kan nok være spesiell når det gjelder alger.

Før man begynner å snakke om dataene stemmer så må man være kritisk.
Det er bare 10stk C.barbatus, 10 stk C.difluviatiis og 40 mager av C. aeneus i artiklene som de er represantert i.
Dette vil ikke i det hele tatt gi noen gode svar på hva de spiser. Spesielt ikke hvor det bare er 10 individer som er undersøkt.
Undersøkelsene er visstnok ikke gjort over flere år, så tilgangen på mat er ikke vist å være gjevn. Så det kan være at C. barbatus hadde et dårlig år med lite tilgang på bunnlarver/bunninsekter.

De som har laget artiklene har heller ikke skjekket ut hvor store menger det er av de ulike typer tilgjengelig mat, fordelt i vannmassene/bunnen. Det gjør artiklene dårlige.

Oi. Her kom visst biologen frem igjen, enda jeg fant ut at jeg ikke skulle satse på den retningen Digger figurer!
Plussmedlem
At artiklene er dårlige hørtes jo voldsomt bastant ut...
Ettersom artikkelforfatterne har utgitt flere rapporter, har master- og doktorgrader, er biologer og professorer så har de sikkert noe faglig tyngde.

Fiskene er i alle fall fanget både under wet og dry season. Tilgangen til mat er sikkert forskjellig på disse tidene.
De gir jo en god indikasjon på hva dissen coryene spiser.

Noe av forklaringen til den høye andelen alger hos barbatus kan jo være dette:
The study of stomach contents indicated high frequency of algae in most of the species. Probably it is due to the availability of this resource in the "Mergulhão" stream.

Her en artikkel om dietten til 246 stk Aspidoras fuscoguttatus. Ikke mye alger å finne her heller. Hovedsaklig diverse larver.
Men hvis de spiser dyr som livnærer seg på alger, vil ikke det gi utslag på testen ang algenivå i magen.
Eller snakker vi her om "rene" alger?
Ja var nok litt ekstrem da jeg sa at artiklene var dårlige.
Mente mer at de ikke sier så masse da de ikke har undersøkt godt nok. Men selvfølgelig så må man jo begynne ett sted å undersøke, og så fortsette noen år fram i tid. Noe de forhåpentlig vil gjøre.
Men som en enkelt artikkel så vil den ikke si noe særlig om føden, siden man ikke får vite mye om habitatet, og forandringer i fòrtilgangen.

Håper de kommer til å fortsette i noen år, slik at man kan se sammenheng mellom fiskebestandene, de abiotiske- og biotiske faktorene, og sammhandlingen på tvers av de ulike artene.

Ja, det er jo et problem at det er veldig få åpent tilgjengelige undersøkelser, selvom det er foretatt langt flere enn det som er allmennt tilgjengelig på nettet. Felles for dem er allikevel at de finner alger i magen på Corydoras. Hvor mye varierer åpenbart som følge av mange faktorer. Barbatus er nok spesiell og forholdene under denne undersøkelsen kan være noe anderledes enn normalen. Men at dette er enestående er vel noe en ikke uten videre kan konkludere med?

Om spirulina blir et tilnærmet naturlig eller et unaturlig kost tilskudd for Corydoras blir vel en debatt som følger av dette? Jeg registrerer i det minste at slikt algetilskudd er svært utbredt.

Ser en på C. aeneus undersøkelsen så viser den at forholdet mellom vegetabilsk og animalsk føde er 4:17, altså ca 25% vegetabilsk føde. Hvorav halvparten er alger. Men her er jo 2/3 av mageinnholdet organisk materiale og detritus.

Galemor: Det er nok snakk om "rene" alger, ja.

PS: Synes slike tråder som dette er flotte. Ikke fordi jeg er ute etter å kverulere, men fordi det er kjekt når folk går litt i dybden av ting.
Synd man ikke vet noe mer utfyllende informasjon om dette, 12 år etter at artikkelen ble skrevet.
Vitenskapens hjul kverner treeeeegt.... (sier alle de hundrevis av ubeskrevne og ikke-navngitte mallearter som står i kø med L-nummer og C-nummer)
For meg er det tydelig at Corydoras overhodet ikke er noen algespiser i hva man legger i ordet, men det er da opplagt at de likevel får i seg dette ved matsøk?

Mine C. sterbai spiser Tetra PlecoMin som bare det. Tablettene ble tidligere gitt til andre maller i karet, men det var alltid coryene som var først frempå (de får selvfølgelig eget fôr).

Etterhvert har eg helt kuttet ut PlecoMin til algespiserne til fordel for tabletter som ikke støver så mye, men eg hiver stadig noen oppi likevel grunnet coryene. Grunnen er at de spiser dem, samt at eg tror litt grønt er bra for dem; det kan i hvert fall ikke skade.?
For å sette det på spissen, det er vel ingen her som mener at en hund skal ha grønnsaker, men alle har sikkert sett at de spiser gress evnt spiser grønnsaker de får fra oss.
De er bygd for en ren kjøttkost, men de trenger gress for å stabilisere magen. De fikk kanskje i seg mer grønntfor da de levde av jakt, for de spiste nok ikke bare kjøttet, magesekk med innhold var nok også en del av kostholdet.
Uannsett hvor fordøyd eller ikke innholdet i magesekken til byttedyret evnt var.

Om man skjønner hva jeg tenker på.

Spirulina er en viktig alge de fleste kjøttetende fisker får i seg gjennom å spise byttedyr som lever av denne algen. Uten den naturlige tilgangen til dette, vil den kanskje kompensere ved å ta til seg rene alger selv.

Bare en tanke.
Plussmedlem
Galemor
Om man skjønner hva jeg tenker på. :)

Tror de fleste skjønte det.
Blir ikke som oss når vi spiser okse/ku til middag. Det blir jo ikke så mye gress i magen vår av det
(Kommer litt an på tilbehøret...selvfølgelig.)

Men mageinnholdet til en algespisende larve er sikkert ikke store prosentandelen av dette byttedyret.
Når det nevnes Baccilariophyceae, Chlorophyceae, Cyanophyceae og Zignemaphyceae så er nok mesteparten "reine" alger.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap