Kvaliteten på adolfoi

Jeg har merket store forskjeller på kvaliteten på denne fisken.
Kjøpte 5 stk fra en som drev med oppdrett .
Disse var nydelige fisk. De var klare i makeringer og farge. Kjøpte deretter 4 fra en butikk.
De var mye mørkere i fargen og ikke så klare ryggstriper osv. Men disse var også mindre. Kan det være sånn at de blir klarere i fargen og mønster etterhvert som de blir større?

Bilde1: De kjøpt i butikk

Bilde2:kjøpt av opptrett.
syns det så ut som to arter jeg..
Det første bilde av C. duplicareus, og det andre av C. adolfoi.
De er veldig like arter så det er veldig vanskelig å skille disse. De kommer også fra samme plass så det gjør tingene mer vanskelig.
Kanskje en skikkelig Corydoras-ekspert kan gi deg bedre svar.
Den sikreste metoden for å skille disse to artene er å se på og kjenne på brystfinnene ved gjellelokkene (pectoral finnene). Hos C. adolfoi er første finnestråle i dette finneparet helt glatt, mens den hos C. duplicareus er taggete. Om man vil ha en helt sikker identifikasjon på hvilken av disse to artene man har, kan det altså hende at man må ta opp fiskene av vannet og kjenne etter med fingrene for å sjekke dette.
De jeg jøpte i akvariebutikken er kjøpt som adolfoi.
Jeg regner med at de vet hva de har og hva de tar inn.
Hvis det er to forskjellige typer Cory , kan jeg risikere at de får yngel på tvers av rase ?
desverre vet ikke butikken alltid hva de får, de vet bare hva de har bestilt... og de fleste som jobber i generelle dyrebutikker har ikke fisk som hovedfelt og kan id 100vis av arter
nå er det gjerne variasjon innenfor artene og, men som det står ovenfor, eneste måten å være helt sikker på er å sjekke finnene. som stresser fisken. og ja, de kan krysse seg.. jeg vet om en som fikk bastardyngel av c panda og c trilineatus...
Plussmedlem
Fiskene på bilde nr. 1 kan ikke være så mange ukene gamle.
Det skal godt gjøres å se hva det er.
Men de ser ikke forskjellig ut fra adolfoiyngelen som går hos meg.

At yngel er mørkere i fargen er ikke uvanlig. Jeg ser det spesielt på c. metaeyngelen jeg har. Ryggfinnen er beksvart på enkelte av småtassene.

De kan krysse seg, ja.
De minste er 2-2,5 cm, og håper det er som du sier at de er sånn fordi de er små.
Får nok vent til de blir litt større før jeg sjekker finnene. Om det er en annen rase får jeg skille de.

Takk for hjelpen :o)
jeg har også kjøpt en gruppe som var så små, og de hadde variende styrke i svartmarkeringene. nå vokser adolfoi utrolig sent, så det tar en stund før de blir på størrelse med de andre du kjøpte
Men det tar sikkert en stund før de blir kjønnsmoden også så det haster ikke å skille de?
[QUOTE=Heidi Jensen]Jeg regner med at de vet hva de har og hva de tar inn.
QUOTE]



En skal være ganske så "blond" om en skal tro at de som står i butikkene rundt omkring har stor kunnskap om fisk. Må si det finnes unntak. Kanskje ikke så rart at det skjer feil vurderinger og bytte på ID når det finnes utallige familier og hundrevis av typer fisk. Innen corydoras familien finnes det nær 200 forskjellige sorter og flere av dem er VELDIG like, akkurat som i dette tilfelle. Et annet eksempel er at mange av butikkene selger triller som julii. Jeg stoler heller på min egen kunnskap og hva jeg ønsker, enn på betjeningene rundt forbi. Som regel vet jeg hva jeg vil ha når jeg er å handler fisk. Er jeg usikker leser jeg gjerne litt før jeg reiser tilbake til butikken for å kjøpe
Det er ingen dyrebutikk jeg har vært i men en AKVARIEbutikk. Denne butikken har et godt rykte derfor regner jeg med at de vet hva de selger.
Jeg skaffer meg også info om fisken før jeg kjøpte den , som jeg alltid gjør.
Heidi Jensen
Det er ingen dyrebutikk jeg har vært i men en AKVARIEbutikk. Denne butikken har et godt rykte derfor regner jeg med at de vet hva de selger. Jeg skaffer meg også info om fisken før jeg kjøpte den , som jeg alltid gjør.





Bare for å poengtere det så skrev jeg ikke dyrebutikk eller akvariebutikk, men butikk/er. Det skulle dekke det meste........ Men samme hvilken butikk det er snakk om vil svaret mitt være det samme
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap