Corydoras

Jeg ønsker meg en gruppe corydoras til mitt første akvarium, men vet ikke hvilken. Kanskje dere kan hjelpe meg?

livlig og aktiv, ikke sky
ikke veldig dyr, men heller ikke av de aller vanligste
lett å få til
enkel å drive oppdrett på, om jeg skulle få lyst å prøve det
trives i GH: 2 og PH: 7.0

Karet er 112 liter, med andre Sør-Amerikanere. Bunnsubstrat: 0,4 - 0,8 mm sjøsand.

Jeg har forelsket meg i Corydoras Melanotaenia, hva tror dere om denne? Bilder og informasjon - ja takk!
melanotaenia er en flott fisk, jeg har den selv. om den er sky kommer an på akvariekameratene. den er meget aktiv, nesten frenetisk når maten blir servert. er en ganske slank art, halveis langsnutet.

[External Image]
Sanne
melanotaenia er en flott fisk, jeg har den selv. om den er sky kommer an på akvariekameratene. den er meget aktiv, nesten frenetisk når maten blir servert. er en ganske slank art, halveis langsnutet. [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v720/ladonia/aquaria3/IMG_8992.jpg[/IMG]


Hvordan tror du den vil trives med en stim Rosentetra på 10 stykker, ett par ancistrus og ett par nøkkelhullciklider?

Hvor mange vil du anbefale å ha i en 112 liter?
stimfisken vil nok ikke by på problemer. men corydoras eier ikke begrep om territorie, så du må ha nok skjulesteder for alle fiskene.
nå har jeg ingen ciklider, så nøkkelhullene's temperament vet jeg ingenting om.. men om de yngler og holder til på bunn og er territorielle, kan de angripe corydoras.

i en 112 liter kan du godt ha en 15 stkker. disse er av de større artene, men så lenge karet har normale mål og ikke er veldig høyt i forhold til bunnareal kan du ha en god gruppe der. som sagt, det kommer an på om ancistrusene og coryene har bra med gjemmesteder
Sanne
stimfisken vil nok ikke by på problemer. men corydoras eier ikke begrep om territorie, så du må ha nok skjulesteder for alle fiskene. nå har jeg ingen ciklider, så nøkkelhullene's temperament vet jeg ingenting om.. men om de yngler og holder til på bunn og er territorielle, kan de angripe corydoras. i en 112 liter kan du godt ha en 15 stkker. disse er av de større artene, men så lenge karet har normale mål og ikke er veldig høyt i forhold til bunnareal kan du ha en god gruppe der. som sagt, det kommer an på om ancistrusene og coryene har bra med gjemmesteder


Jeg har lest meg til at Nøkkelhullciklidene er litt sky og svært fredelige uten om yngelperioden. De er visst territorielle i yngelperioden, men jeg har ikke inntrykk av at de er av de verste. De holder til i midt-og bunnsjiktene.

Holder det med 10 stykker? Liker runde tall og vil gjerne spare litt Akvariumet har målene 80x35x40.
nå vet jeg ikke hvor vanlige de er i vadsø, men i oslo har de dem inne nesten hele tiden. 10 er nok bra det, bare de er mer enn 5 så er det jo greit. de koster gjerne rundt 50-60 kr stykket for voksne vf individer
Sanne
nå vet jeg ikke hvor vanlige de er i vadsø, men i oslo har de dem inne nesten hele tiden. 10 er nok bra det, bare de er mer enn 5 så er det jo greit. de koster gjerne rundt 50-60 kr stykket for voksne vf individer


I Vadsø har vi nok ingen dyrebutikk, nærmeste er Alta som er 40 mil unna. Derfor bestiller jeg heller med fly fra Tromsø

Lurer på om jeg skal velge boliviansk sommerfuglciklide i stedet for nøkkelhull. Noen erfaringer med disse ciklidene og cory sammen?
EvaA
[QUOTE=Sanne]nå vet jeg ikke hvor vanlige de er i vadsø, men i oslo har de dem inne nesten hele tiden. 10 er nok bra det, bare de er mer enn 5 så er det jo greit. de koster gjerne rundt 50-60 kr stykket for voksne vf individer


I Vadsø har vi nok ingen dyrebutikk, nærmeste er Alta som er 40 mil unna. Derfor bestiller jeg heller med fly fra Tromsø

Lurer på om jeg skal velge boliviansk sommerfuglciklide i stedet for nøkkelhull. Noen erfaringer med disse ciklidene og cory sammen?

Ja det er kjipt med dårlig tilbud i øst-finnmark. Er selv fra Kirkenes så vet hvordan det er. Heldigvis flyttet jeg til Tromsø, og det første jeg kjøpte for studielånet var et akvarium

Ciklider er vanskelige å holde med corydoras, slik som andre har påpekt her inne. Men det går ann å prøve. Vet ikke om rolige arter siden jeg bare har hatt palettciklider og serbraciklider, og de passer ikke i små akvarium med andre arter.

Vet ikke om du har fiskelisten til Imazo, så tenkte jeg kunne legge den ut. Tropehagen-zoo i Tromsø har Imazo som forhandler og bestiller inn fisk hver andre uke. Så du kan jo se på lista og velge fisker som de har inne, og så ringe eller maile tropehagen og få de til å bestille inn fiskene du vil ha. Så kan du få en venn til å sende dem med flyet.
Kine Kristine
[QUOTE=EvaA][QUOTE=Sanne]nå vet jeg ikke hvor vanlige de er i vadsø, men i oslo har de dem inne nesten hele tiden. 10 er nok bra det, bare de er mer enn 5 så er det jo greit. de koster gjerne rundt 50-60 kr stykket for voksne vf individer


I Vadsø har vi nok ingen dyrebutikk, nærmeste er Alta som er 40 mil unna. Derfor bestiller jeg heller med fly fra Tromsø

Lurer på om jeg skal velge boliviansk sommerfuglciklide i stedet for nøkkelhull. Noen erfaringer med disse ciklidene og cory sammen?

Ja det er kjipt med dårlig tilbud i øst-finnmark. Er selv fra Kirkenes så vet hvordan det er. Heldigvis flyttet jeg til Tromsø, og det første jeg kjøpte for studielånet var et akvarium

Ciklider er vanskelige å holde med corydoras, slik som andre har påpekt her inne. Men det går ann å prøve. Vet ikke om rolige arter siden jeg bare har hatt palettciklider og serbraciklider, og de passer ikke i små akvarium med andre arter.

Vet ikke om du har fiskelisten til Imazo, så tenkte jeg kunne legge den ut. Tropehagen-zoo i Tromsø har Imazo som forhandler og bestiller inn fisk hver andre uke. Så du kan jo se på lista og velge fisker som de har inne, og så ringe eller maile tropehagen og få de til å bestille inn fiskene du vil ha. Så kan du få en venn til å sende dem med flyet.

Jeg har trosset telefonskrekken og ringt både widerøe og tropehagen i Tromsø Om noen uker er akvariet klart for fisk.

Listen har jeg fått på mail av tropehagen, men takk likevel.

Det var en kombinasjon av et innlegg Mona O skrev i en tråd, og at de var på fiskelisten til Tropehagen, som gjorde at jeg fant melanotaenia.

Jeg har hørt at flere corydoras som lever i samme område, får samme farge, men forskjellig snuteparti. Har melantoenia en mer buttsnutet kompis?
melanotaenia er den eneste turkise og gule coryen jeg vet om. det finnes andre med gule finner, men de har ikke grønn/turkis bunnfarge.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap