Overtar 18 corydoras

Jeg er helt nybegynner som akvarist, og overtar 12 C.Sterbai, 4 Aeneus og 2 jeg ikke vet navnet på. Jeg lurer på noen ting i den forbindelse.
-Fins det en tommelfingerregel for hvor stort (åpent) sandareal pr. fisk jeg må regne?
Har skjønt at jeg kanskje må ominnrede det nyinnredete karet. Trodde jeg bare skulle overta 5-6.. Karet er 100x40x50.
- Hva slags skjul vil de foretrekke?
- Har to L144 fra før, og de legger igjen mange "kabler". Hvor følsomme er c. for slikt? Må jeg slamme veldig ofte, og hvordan unngå å suge opp det de er på jakt etter i sanda?

Tar ellers gjerne i mot tips og råd om andre sider ved c.-hold Har fått med meg at de må ha ganske fin sand, at de spiser egg men ikke yngel hvis sugemallene formerer seg, at de må være fler sammen o.l.
Og hvor lett formerer de seg? Har ikke mulighet til å ha flere kar her..
De skal være minst fem av hver art, så de to som du har kun to av bør du omplasere o.l for at de skal trives.

Du bør ha et godt og stort åpent sandområde, jeg har omtrent halve artskarret åpent, De fåretrekker og ligge i skjul under røtter og blandene til store planter, hos meg ligger de spesielt under lotusen.

Dette med kabler tør jeg ikke svare på.

Corydoras skal ha egen mat, altså tablettfor, tetramin tabimin spiser de som regel alltid, en halv til en hel tablett til hvert 6 individ.

De bør ha veldig fin sand fra 0.5 og til 3,0 altså helt fin sand som de kan skylle gjennom gjellene.

De legger kun egg hvis de trives, hvis du ikke vil ha flere er det bare til og ta vekk eggene som de legger på glasset eller på plantene.
Da er alle 18 i hus/kar! De kom i går og det er 11 sterbai, 6 aeneus og en jeg ikke vet hva er. Kanskje vet noen andre? Legger ved bilde.

De ser ut til å trives, og var spesielt begeistra for taksteinen jeg har laget "leskur" til dem av de første timene. Nå er de svært aktive og kommer suverent overens med de fire beboerne jeg hadde fra før (L144 og platy)

Mht. arealet med sand som jeg har spurt om før, har det endt med at 80% av bunnen (100x40cm) er sand, og resten små runde steiner. Ikke alt er åpne flater selvfølgelig, siden planter, røtter og hule tar noe av plassen, men jeg vil tro60% er rein sand.
Takk Loomis. Det ser unektelig ut som du har rett Jeg synes den er riktig sjarmerende, men må vel vurdere å bytte/gi bort, siden jeg ikke har plass til å gi den en hel familie.
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap