Corydoras sterbai i 160l, andre fisk også?

Jeg har arvet et 160 liters akvarium og er i planleggingsfasen. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å ha et selskapsakvarium med perlegurami og/eller honninggurami sammen med noen corydoras og ancistrus, kanskje platy, og muligens en type stimfisk i topp/midtsjiktet, f.eks kileflekkrasbora. Det er de tankene jeg har hatt hittil. Men så, mens jeg har gått i dyrebutikker og sett på forskjellige fisker har jeg altså forelsket meg i corydoras sterbai!

Og alt jeg kan tenke på nå er å gjøre akvariet best mulig for dem. Jeg er helt betatt! Jeg skal selvfølgelig ha sandbunn, røtter og planer som egner seg. Drømmen er at de skal trives så godt at de får egg og yngel.

Og her kommer spørsmålene inn, hva bør jeg isåfall ha sammen med dem? Ancistrusen er utelukket, den har jeg skjønt er veldig glad i egg. Er det lurt å ha reker i akvariet til opprydning og slik, evt noe annet? Og så var det sandsnegler, jeg har lest at noen ikke vil ha det i akvariet. Er det noen grunn til det, eller er det bare fordi det er snegler? Og andre fisk? Er det noen typer som kan fungere sammen med en leksgruppe, eller bør corydorasen helst få være de eneste fiskene i akvatiet?
Du burde nok ikke ha noen andre fisk i akvariet om du ønsker at de skal formere seg. Snegler og reker kan fungere, det gjorde det hvertfall med mine corydoras aeneus. Kan hende sterbai er litt annerledes der, men med aeneus gikk det hvertfall med en stor gjeng reker og snegler. Når jeg satte inn noen småfisk til dem ble det derimot stopp på eggleggingen.
Takk for svar! Da tror jeg at jeg begynner med å ha bare corydoras sterbai, jeg kan jo uansett ombestemme meg og putte flere fisk i på et senere tidspunkt. Når det gjelder reker, hvilken type vil dere anbefale? Edavidsandsir det noe jeg må ta hensyn til når det gjelder reker og corydoras utover vannverdier og temperatur? Og er akvariet mitt for stort for bare en type fisk? Jeg har fått inntrykk av at de fleste artskar for corydoras gjerne er mindre, er det noen grunn til det? Jeg har forresten målt akvariet og funnet ut at det er 150 liter, ikke 160 liter som jeg først skrev.
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap