Utvekst på sidefinne

Den ene coryen min har fått en utvekst på den ene sidefinnen. Så det først i dag, har kun hatt den noen dager. Det ser ut som en blemme eller noe, og er rød. Virker blodfylt. Leste nå kjapt på nettet at det kunne være en parasitt. Noen som vet sikkert? Hvordan skal jeg evt. behandle det? Er det veldig farlig, smittsomt? Har ingen erfaring med sykdom på cory.

Den svømmer rundt, er veldig aktiv. men, det ser ikke godt ut. Vil helst ha det bort så fort som mulig!
Har desverre ikke kamera.

Utveksten er vedsiden av sidefinnen. Helt inntil. Så nærmere på den nå, den er samme farge som fisken, med litt rødt helt i enden, det ser ut som blod. Den er vel på størrelse med halve finnen ca.

Fisken svømmer veldig mye opp og ned og fra side til side. Virker stresset..
Slike utvekst kan forekomme på hvilken som helst fisk. Det er en infeksjon av et eller annet slag. Jeg pleier å fjerne den med en skarp kniv og gi fisken et lite saltbad før jeg legger den tilbake i karet. Ha også litt salt i karet for å forebygge ytterligere infeksjon.
badat
Slike utvekst kan forekomme på hvilken som helst fisk. Det er en infeksjon av et eller annet slag. Jeg pleier å fjerne den med en skarp kniv og gi fisken et lite saltbad før jeg legger den tilbake i karet. Ha også litt salt i karet for å forebygge ytterligere infeksjon.

gjør ikke det veldig vondt da?:P Er er ikke corys veldig ømfitlig for salt? har ikke mage til å skjære noe av. hehe.
Det er vell bare å stålsette seg eller få hjelp til skjæringen.:o)
Dersom du øker salt mengden gradvis i et par timer,vil coryen tåle dette.
Det er å gå i saltholdig vann over tid de har problemer med,de vil etterhvert begynne å "tørke ut".
Det å salte opp karet en liten periode (1-2 uker)høres også smart ut,det vil forhindre innfeksjoner i såret.Bruker du Akvariesalt som selges i butikkene står det også en doserings anbefaling ved forebyggende behandling, og behandling. Da har du noe konkret å gå etter.
Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap