Fersk corydoras fan!

hei! jeg har gått til innkjøp av corydoras og har hørt at man kan stikke seg på bartene...er det sant?
har også hørt at man da kan få betennelse der den har stukket...
erfaringer?
Eg har blitt stukket av coryer flere ganger, men bartene er ikke synderne

Ja, alle stikk kan gi betennelse, men personlig har eg aldri merket noen reaksjon uavhengig av fiskeart.
ok! takk for svar blei litt i tvil på jeg vil ha hendene oppi der når jeg fik høre det. hender i forbindelse med vannbytter etc...
noe spesielt jeg bør/må ta hensyn til med corydoras??
og den typen corydoras jeg har ble kalt albino corydoras, men finner ingen beskrivelse av den her på akvaforum
Albino corydoras, er vel Corydoras Aeneus. Den finner du i fiskebasen.
ja den lignet....men mine er enda hvitere og med noen skikkelig intense røde øyne, men det kommer vel litt an på. det er vel forskjell på individene...
tusen takk!
Hehe, men "albino corydoras" som selges i dyrebutikker er corydoras aeneus.

Lykke til. Mange syns den er kjedelig, fordi den er "billig og vanlig", men jeg har den selv - og liker den godt
hmm....da må jegsi det er teit å kalle den albino corydoras og ikke corydoras aeneus...men det er en helt annen sak!
jeg liker den også kjempegodt! en artig liten sak men mine har fått det med å svømme fram og tilbake ved bakveggen...og opp og ned:/ trodde de skulle rote rundt på bunnen?
De coryene jeg hadde i min varetekt i noen uker (Hadde dem i mitt kar mens akvariet til en venninne kjørte seg inn) vimset frem og tilbake på bakveggen konstant. De var ungfisk, 3-4 cm, og av arten Corydoras Venezuelanus. Det virket som om de "surfet" på strømmen fra filterutkastet hele tiden, rett og slett. Rotet nesten aldri rundt på bunnen. Jeg har rådasand i akvariet mitt, som jo kanskje er en del grovere enn det coryer bør ha, og da de flyttet til karet til min venninne, som har fin biltemasand, vimset de for det meste rundt på bunnen og rotet i sanden. Hvorfor de oppførte seg sånn hos meg aner jeg ikke. Kanskje det har noe med sand å gjøre, men jeg ser jo at de er rolige og på bunn i dyrebutikkene der de stort sett har mye grovere grus enn det jeg har. Kanskje det har noe med plassering av filterutkast å gjøre? Vannverdiene i karet mitt er hvertfall helt fine.
okei jeg har fin biltemasand i mitt kar så sanda burde ikke være noe problem... mulig de bare leker seg i vannstrømmen da...
vannverdiene er også helt der de skal være så det er heller ikke ett problem.
får vel heller konstantere at de gjør som de vil..
de er flinke til å rote i sanda morgen og kveld så skal ikke klage

*fine fisken*
Hehe albino aneusen har tidenser til slik oppførsel. Her hos meg pleier albinoen å begynne å alle kobberene følger på, så det er veldig vanelig oppførsel blandt dem
Plussmedlem
Selv om Corydoras aeneus-albinoen er mest vanlig, finnes det også en albinovariant av Corydoras paleatus
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap