- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- C. julii eller trilineatus
C. julii eller trilineatus
Jeg har kjøpt meg noen coryer, og er veldig i tvil om hvilke type de er. For å hjelpe til i identifiseringen skal jeg komme med all info jeg har.
Opprinnelig bestilte jeg Brochis Splendens, men da dyrebutikken ikke fikk disse inn, spurte jeg hva annet de hadde inne av cory. Betjeningen virket ikke sikker, men da jeg hørte de var prikkete, gjettet jeg trilineatus. Etter litt venting, var hun sikker på dette. Hvordan hun fant det ut vet jeg ikke.
De er ca. 5 cm. Jeg kjøpte alle de hadde i butikken, 5 stykker. Bestemor har triller, og hennes er veldig sky. Mine bryr seg tilsynlatende ikke om bevegelser utenfor i det hele tatt, og det er full fart hele tiden. De svømmer opp og ned langs sidene, spesielt på motsatt side av utløpsrøret til filteret.
Per stykk betalte vi 69 kr, og de er mest sannsynlig bestilt fra imazo. Jeg vet ikke om de er viltfanget eller ikke, og hvor de eventuelt er fanget. Imazo tar visstnok inn oppdrettet trilineatus, VF trilineatus og VF julii.
Jeg kan ta legge ut flere bilder og eventuelt ta flere, om ønskelig!
Opprinnelig bestilte jeg Brochis Splendens, men da dyrebutikken ikke fikk disse inn, spurte jeg hva annet de hadde inne av cory. Betjeningen virket ikke sikker, men da jeg hørte de var prikkete, gjettet jeg trilineatus. Etter litt venting, var hun sikker på dette. Hvordan hun fant det ut vet jeg ikke.
De er ca. 5 cm. Jeg kjøpte alle de hadde i butikken, 5 stykker. Bestemor har triller, og hennes er veldig sky. Mine bryr seg tilsynlatende ikke om bevegelser utenfor i det hele tatt, og det er full fart hele tiden. De svømmer opp og ned langs sidene, spesielt på motsatt side av utløpsrøret til filteret.
Per stykk betalte vi 69 kr, og de er mest sannsynlig bestilt fra imazo. Jeg vet ikke om de er viltfanget eller ikke, og hvor de eventuelt er fanget. Imazo tar visstnok inn oppdrettet trilineatus, VF trilineatus og VF julii.
Jeg kan ta legge ut flere bilder og eventuelt ta flere, om ønskelig!
Postet 20.12.10 kl 19:58
Velkommen til trille klubben)
Som du ser av bilde nr 2 er det flere lange streker oppe på hode så det er nok Trilineatus.
Jeg har en ca 30 stk gåenes i en 250 lt og halvparten er skye mens andre halvparten ikke bryr seg det døyt..
Disse leker så fort jeg tar et kaldvannsbytte )
Julii er ikke så lett og få tak i............
Strekene blir lengre etter hvert som fisken blir eldre...
PS: Elvegrusen er byttet ut med Råda sand
Som du ser av bilde nr 2 er det flere lange streker oppe på hode så det er nok Trilineatus.
Jeg har en ca 30 stk gåenes i en 250 lt og halvparten er skye mens andre halvparten ikke bryr seg det døyt..
Disse leker så fort jeg tar et kaldvannsbytte )
Julii er ikke så lett og få tak i............
Strekene blir lengre etter hvert som fisken blir eldre...
PS: Elvegrusen er byttet ut med Råda sand
Postet 20.12.10 kl 20:15
Endret: 20.12.10 kl 20:16
BuskizVelkommen til trille klubben;-)) Som du ser av bilde nr 2 er det flere lange streker oppe på hode så det er nok Trilineatus. Jeg har en ca 30 stk gåenes i en 250 lt og halvparten er skye mens andre halvparten ikke bryr seg det døyt.. Disse leker så fort jeg tar et kaldvannsbytte ;-)) Julii er ikke så lett og få tak i............ Strekene blir lengre etter hvert som fisken blir eldre... PS: Elvegrusen er byttet ut med Råda sand ;-)
Ja, det er nok triller da. Forvirrende med disse to, særlig når begge kan være prikkete. Jeg håper ikke mine får så tydelige striper, jeg synes de er fine nå
Disse er jo mer hardføre og lettere å få tak i flere av, så kan ikke si at det gjøre noe akkurat! Kunne godt tenke meg å minst doble antallet senere.
Postet 20.12.10 kl 20:24
Vis du får dine i lek har du straks flere da denne ynglen er ganske lette og få til og vokse opp. Har oppdrett på Aeneus, Adolfoi og Trilineatus og eggene til trillene har ikke så lett for og mugne som de andre jeg har! Eggene har jeg bare puttet i et føde nett av typen stoff sammen med en god posjon javamose og knust diskus granulat og har fått frem mange på det viset. Disse kan jo gå helt ned i 16 grader så kanskje derfor?
Ok lykke til..
Ok lykke til..
Postet 20.12.10 kl 20:55