Har endt opp med pansermalle-mix!

Etter en litt uheldig butikk-rådgivning (pokkers butikkbetjening som bare later som de kan noe) har jeg endt opp med 4 pansermaller av 3 ulike arter. Det er en panda, to flekket, og en elegans. De tre sistnevnte går bra sammen og svømmer mye ilag, de er omtrent samme sjatteringer og størrelse.

Det henger slik sammen at jeg spurte i butikken om de kunne skaffe pandaer, men fikk beskjed om at det ikke var så farlig om det var samme art, så lenge det var corydoras. Når hun skulle ha min tre elegans oppi posen klarte hun bare å få med to... og ikke var de elegans-er heller, men flekket pansermalle. Når vi oppdaget at det var bare to hadde vi ikke tid til å rette opp, og måtte vente til over jul. Og når vi da fikk med en elegans... så så vi at de to første ikke *VAR* elegans likevel.

Så nå har vi 4 pansermaller... av 3 forskjellige arter. Smart? Neppe.

Men å ha 5 av alle er egentlig ikke noen løsning, er det? Egentlig burde jeg vel ta med de siste tre tilbake til butikken og bestille 5-6 nye pandaer?
Du svarer selv på spørsmålet ditt

Her har butikken gitt deg feilidentifisert art og du skulle kunne ha rett til å få byttet de fiskene som er feil art til riktig art.

Men hvis det er C.panda du vil ha så burde det heller ikke være noe problem å få levert de fiskene som ikke er denne arten tilbake, siden du likevel kan levere noen av dem som en reklamasjon mener jeg.

En gruppe på minimum 6 stk av samme art er å anbefale.
Jeg ser jo at tre forskjellige arter ihvertfall blir litt mye, og pandaen er jo urinnvåner, så han får nå nesten få lov til å bli.

Men elegans er jo en vakker pansermalle og veldig livlig, så kanskje er det greit å ha to grupper (altså en gruppe panda og en gruppe elegans)? Eller blir det for mye i en 110l? Eller bør man helst ikke ha mer enn en art pansermalle i ett kar?

Blir mange spørsmål, så dere får bære over med en stakkars nykommer. Leser til øyet blir stort og vått, men så er det å sette teori ut i praksis, det er ikke alltid like enkelt....

Takk for svar igjen, Anna!
Så lenge de to gruppene ikke er like hverandre har jeg lest at det skal gå greit å ha to grupper i samme kar. De KAN krysse seg, men hvis de er ulik hverandre i utseende er sjansen mindre for at det vil skje.

Hvis du er sikker på at det er C.elegans du har ser jeg ingenting i veien for å fylle på til en gruppe. Denne arten og C.panda er jo rimelig ulik hverandre.

Og med tanke på antall fisk skulle det heller ikke være noen problem. Filterkapasitet avgjør mye her.
Bare for å oppdatere
Jeg har levert tilbake både de flekkete og den ene c.elegans vi endte opp med, og har bestilt 5 nye Panda istedenfor. Så da får vi en fin gruppe der
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap