Hjelp, kjøpte 8 c.julii, 3 døde i posen + 2 til nå. Hva skjer?

I går kjøpte jeg 8 c.julii.

når jeg kom hjjem hvar 3 av de døde i posen og nå på morningen var det 2 som hvar døde.

Hva kan ha skjedd!
Hei
Dette har nok noe med frakten og gjøre..høres ut som kombinasjon med lang tid i posen og dårlig vann eller veldig kaldt vann.
Inaktiv bruker
Så rart..... jeg hadde nå snakket med butikken.. de må vel ha vært syke da du kjøpte dem?? eller som Jørn Henning skrev.. har det noe med frakten å gjøre?? Hvor lenge var de i posen?
Corydoraser kan skille ut giftstoffer hvis de blir stresst og dermed ta livet av seg selv og andre.Derfor anbefales det å pakke en og en i hver sin pose for å være på den sikre siden.En kan og stresse de /jage de litt før de blir pakket i rent vann. Så hvis de ble pakket alle i en pose ,så kan dette være årsaken.
Så ta kontakt i allefall med butikken ,du bør få erstattet disse mener jeg .
Leit uansett med tanke på de stakkers fiskene ,men håper det ordner seg for deg.
Sølvi Gullaksen
Corydoraser kan skille ut giftstoffer hvis de blir stresst og dermed ta livet av seg selv og andre.Derfor anbefales det å pakke en og en i hver sin pose for å være på den sikre siden.En kan og stresse de /jage de litt før de blir pakket i rent vann. Så hvis de ble pakket alle i en pose ,så kan dette være årsaken. Så ta kontakt i allefall med butikken ,du bør få erstattet disse mener jeg . Leit uansett med tanke på de stakkers fiskene ,men håper det ordner seg for deg.

Hei Sølvi..når det gjelder corydoras er det artene med gule brystfinner å ryggfine som er verstingene der eks. sterbai og pulcher. Det skal ikke være nødvendig å pakke C julii en og en i poser..
Joda ,disse er nok verstingene ,men tror nok det kan forekomme blandt andre og .Jeg sier ikke at dette er årsaken,bare at muligheten kan være der. Har selv fått coryer pakket i samme pose og sending som tok lang tid .Gikk bra det ,men selv er jeg kanskje litt vel forsiktig med tanke på dette

Tror nok at det må ha noe med transporten å gjøre som du også har nevnt.
det er faktisk trilineatus som er den ultimate verstingen..(dette ble fortalt på et coryseminar for et par år siden) og så godt som alle coryer solgt som julii er trilineatus..

og butikker blir ofte sure om du spør om å få pakket de enkeltvis da posene ikke er gratis.. da vil de ofte ha betalt for posene også.
Ja alle åtte ble pakket i samme pose og jeg hadde de nok rundt 2 timer i posen
Dette er nesten garantert et klassisk tilfelle av Corydoras som skiller ut stressgift i posen. Det er dessverre noe som skjer i blant, om man pakker for mange i en pose, og uten å ta forholdsregler som f.eks. de Sølvi nevner.
Fiskene dør i posen, og noen dør etterpå i akvariet pga senvirkninger av giften.

Jeg pakker selv sjelden mer enn 2-3 voksne Corydoras i posen, ofte kun en eller to bare pr pose, og det avhenger også av hvor langt de skal. Ungfisk eller yngel får seg en god jage-runde i karet (få ut stressgiften i stor vannmengde=ufarlig) og så plasseres de i et plastkar først, der de venter en stund, før jeg pakker de i posene. Skifter vann (fra akvariet) på plastkaret en gang, og passer dermed på at de får rent vann i posene med seg. Uten stressgift. Da er det ikke så farlig å pakke f.eks. 5-6 småtroll i en og samme pose

Tusen takk alle sammen.

Skal få meg 6 nye i dag.
Er det flere fisker som kan skille ut slik gift..

Betaler jo gjerne for posene om det kan hindre dei i å dø under transport.
Alle fisk skiller jo ut ammoniakk, så er de pakket mange i posen kan vel alle stryke med uansett fiskeart. Dette kan svinge veldig, for ammonium og ammoniakk er noe som styres av ph. Over 7 i ph, så blir det giftig ammoniakk, men om ph er under 7 blir det ammonium som tåles mye bedre og er mer ufarlig.
Så, ting kan variere veldig. Ammoniakkforgiftning kan ramme dersom ph er feil i posevannet.

Når det gjelder stressgiften som Corydoras er beryktet for, vet jeg ikke om det egentlig er noe "vitenskaplig begrep". Hva det egentlig ER for noe, er uvisst. Alle som driver med Corydoras kaller det bare for det.
For alt vi vet, kan det være at de ikke skiller ut noen "egen gift", men at Corydoras rett og slett er uhyre ømtålige for ammoniakkforgiftninger, altså mer enn andre fisk er.
Kanskje årsaken til at jeg aldri har opplevd at Coryer jeg har solgt har dødd i posene, er fordi jeg ikke har ph over 7 i noe kar. Alle er på 6-tallet i ph.
Tusen takk for svar..
Ikkje ein dag her inne uten att ein lærer noe nytt..
Hei
på de storauksjonene som vi har hatt, når det har vært døde corydoras i posene som er av selvforgiftning er det to arter som går igjen.. sterbai og gossei. Jeg har selv opplevd dette. Om det oppdages på et tidlig stadie så kan man redde fisken med et vann bytte. det å pakke 8 stk voksne corydoras i en pose som gjerne har blitt matet samme dagen... syntes jeg at butikken kunne spandert to poser på sef.
Har nå fått meg 6 livelige corydoras
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap