C.aeneusene har lagt egg, kan jeg bruke rugekasse i akvariet til å ta vare på de?

Overskriften sier vel sitt.
Kjøpte en gruppe på 7 voksne metallpansermaller for ca 2 uker siden. i går kveld oppdaget jeg massevis av egg rundt om i akvariet. Tenkte jeg skulle prøve å ta vare på noen av yngelen og lurte på om jeg da kan flytte eggene over i rugekasse i hovedakvariet eller om jeg må bruke et seperat akvarie. leste at det kunne brukes en isboks eller så, men hadde jo vært greit å bare ha de i selve akvariet bare skjermet fra de andre fiskene.

Så et dumt spørsmål. Hvor lang tid etter lek legges eggene? Scalarene legger jo egg og så befrukter hannen dem etterpå. er det slik med coryene også? Eller skjer befruktningen av eggene i hunnen og så legger hun eggene? bare lurer på om leken har foregått her hos oss eller i akvariet de kom fra 8er jo utrolig kjekt om det har skjedd hos oss. da har de det jo greit hos oss..)
Det har nok skjedd hos dere ja! Du finner artikkel om lek på corydoras her under "artikler".

Hvis rugekassen du sikter til er laget av et nett så kommer hvertfall ikke yngelen seg ut. Er det derimot disse plastkassene med sprinkler du mener vil yngel komme seg ut gjennom sprinklene. Om det er å anbefale å drette dem på denne måten vil jeg ikke uttale meg om.
De er befruktet når de henger på glasset, hvertfall det jeg har erfart. Har metallpanser egg selv, noen klekket for 2 mnd siden og noen klekker akkurat nå. Jeg har de i gjennomsiktig "soddbøtte", da ser jeg når de klekker samt når jeg trenger å gjøre rent. Det som er viktigst er vel at du har luft i boksen. Jeg bruker en luftpumpe med 2 utganger og har på en brusestein i hver av dem, begge i boksen. Da er det godt med rørelse i vannet og da klekker de bra. Ellers er det jo lys og riktig temperatur. Jeg bruker lyset som varmekilde, det gir ca 23-24 grader. Litt under det det burde være, men de klekker som bare det.

Du må i tillegg klekke artemia, så det må du også ha luft til samt egg og klekkeri. Det må du sette deg inn i, men det trenger de ikke før dag 3 etter klekking siden de lever på "posen" sin de første dagene.

Jeg vil anbefale deg å klekke dem utenfor karet, men du kan jo evt bruke et fødenett med luft i, men først må du skrape løs eggene. Jeg bruker et flatt knivblad tilhørende tapetkniv. Husk å slå av pumpa i karet eller så vil det være egg OVERALT!

Send mail om det skulle være noe, mulig jeg kan hjelpe
Går fint an å bruke en fødekasse som du henger inni foreldrekaret. Hvis det er laget av nett er jo det veldig bra .Men er det et slikt plastkar med riller ,så må du sikre det slik at ikke yngelen svømmer ut. Hvis du har filtervatt så kan du fint bruke dette .da fester du det oppe og nede på hver side meg gummistrikk,pass på at det sitter stramt og ikke har åpninger de kan stikke ut av.

Har du mulighet til å hjenge karet foran utblåseren på pumpen er det veldig bra ,da får eggene god sirkulasjon som forhindrer muggdannelse.

Ellers har det ikke ingen betydning om egg som henger på glasset eller ei med tanke på befruktning. Coryer legger egg overalt ,noen liker best å legge på glasset,andre i mose eller på planter osv. Hvis eggene blir hvite ,er de ikke befruktet,blir de gylne eller mørkner i farge ,så er de befruktet.

Ønsker deg lykke til ,håper du får det til
Takker for svar. Prøver meg på plastrugekassen jeg, og bare sikrer den. har filtevatt så det blir jo greit. Og plasserer det med utblåsningen. Hadde vært kjekt om jeg fikk frem noe yngel. Ble litt tatt på sengen egentlig, for hadde ikke ventet det. Hvertfall ikke så raskt. Men her får vi bare sette oss inn i greiene.
Får man kjøpt artemia på zoobutikken??
Ikke alle butikker har det men du rekker kanskje å bestille fra en nettbutikk. Det tar jo en 4-5 dager før eggene klekkes og etterpå det lever de på plommesekken i 2-3 dager.Har du en dott med javamose ,så hiv den oppi en når de har klekket .Da har de litt gjemmested pluss litt knask å spise på som de finner i mosen.

Webzoo har artemia som er ferdigblandet med salt og alt ,bare til å tilsette vann. Men blir litt dyrt i lengden da det er små poser så det svarer seg å kjøpe vanlige egg til klekking.
Hvis du synes det blir mye styr med flasker,luftpumpe osv. til klekkingen,så kan du kjøpe en ufo-artemiaklekker som vi kaller det .Det er en slik rund sak beregnet til klekking uten luftpumpe .Webzoo har nok den og,bare til å søke her.
selv synes jeg denne er ok men den klsrer nok ikke de helt store mengdene .Best er det med 2 stk. så en hele tiden har artemia klar.

Ellers så er det bare å søke på klekking av artemia her på forumet ,mye hjelp å få
Oppdatering 1
Det blir desverre et bortimot 100% frafall av fisk. Vi flyttet ca halvparten av eggene over i rugekasse. Det viste seg at veldig mange av disse var ubefruktet eller dårlige. Jeg trodde jeg hadde en dag til før klekking så i dag kjøpte jeg en nettingrugekasse. Da jeg kom hjem oppdaget jeg til min store overraskelse at ting hadde skjedd. Et par bittesmå nestenusynlige bittesmå fisker svømte rundt. Jeg har nå prøvd å flytte de over i nettet. har renset ut det meste av egg for klarte nesten ikke å skille friske egg fra de dårlige... Men det jeg ser nå er at tre usle små fisk svømmer i nettingrugekassen, og det ligger noen friske egg der som jeg håper vil klekke. Så det blir ikke den store suksessen dette, men jeg håååper jo de vil leke igjen snart, så da prøver vi igjen..
Om de først har begynt å legge egg, så legger de nok nye om en til to ukers tid!
Oppdatering 2 de leker igjen
I går var det voldsom aktivitet i akvariet. Og rett i sted satt jeg stille forann akvariet og studerte. Så hannen bukte seg noe voldsomt og i neste sekund ser jeg hunnen svømme med lukkede bukfinner på jakt etter en egnet plass. Hun har nå lagt første dose nye egg. Under en uke siden forrige. denne gangen er vi mer forberedt. Jeg har 3 levende yngel etter forrige kull (der flesteparten av eggene ikke var befruktet).
Så nå blir det kjempespennende fremover.
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap