- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Mokki sitt leksakvarium. oppdateringstråd.
Mokki sitt leksakvarium. oppdateringstråd.
I dag er det 5 dager siden min corydoras aeneus leksgruppe la egg første gang. jeg hadde hatt de ca 14 dager da. da jeg kjøpte de var planen å ha de i en 60 liter. Fikk de og syntes de var alt for store for det lille karet, men de fikk gå der inntil videre tenkte jeg. Bunnen der trengte sårt flittige coryer til å rote i sanden. Overraskelsen var jo stor da jeg oppdaget egg for 5 dager siden. Aner ikke om det er første gang denne gruppen leker, men det ble mange dårlige egg. Nå har jeg 3 bittesmå 2 dager gammel levende yngel i nettingfødekar i foreldrekaret.
I går kveld var det himla aktivitet i gruppen. det fortsatte i morges og nå har jeg akkurat overværet de to første rundene med egglegging. Jeg er utrolig spent på om det blir bedre egg denne gangen. Og syns det er utrolig artig at de leker. De ser tydeligvis ut til å trives godt i 60-literen så enn så lenge får de gå i den...
I denne tråden vil jeg oppdatere hvordan det går. Er helt ny på dette så blir nok endel prøving/feiling...
I går kveld var det himla aktivitet i gruppen. det fortsatte i morges og nå har jeg akkurat overværet de to første rundene med egglegging. Jeg er utrolig spent på om det blir bedre egg denne gangen. Og syns det er utrolig artig at de leker. De ser tydeligvis ut til å trives godt i 60-literen så enn så lenge får de gå i den...
I denne tråden vil jeg oppdatere hvordan det går. Er helt ny på dette så blir nok endel prøving/feiling...
Postet 17.01.11 kl 12:33
Endret: 17.01.11 kl 12:47
Postet 17.01.11 kl 12:56
Postet 17.01.11 kl 13:52
Nå har jeg rundt 100 egg liggende i nettet. Det neste døgnet blir veldig spennende. Håper de har flere gode og befruktede egg denne gangen. hadde vært litt artigere med 10-20 yngel enn 3. Føler liksom det er litt større sjans for at vi får noen til å vokse opp da... Aktiviteten i karet har roet seg, så regner med de er ferdig med akten for denne gang.
Postet 17.01.11 kl 16:52
Endret: 17.01.11 kl 16:53
Dag 1
Nå har jeg akkurat renset opp i egg som har blitt hvite. Jeg har ca 60 egg igjen i nettet pr nå. Håper ikke flere blir hvite. Jeg har også akkurat nå studert en svært så aktiv liten baby som har virret rundt i nettet. Jammen har den vokst på bare noen dager. Jeg tror jeg fremdeles har 3 levende yngel oppi der. jeg VET jeg har to. Det er veldig spennende dette.
Postet 18.01.11 kl 13:07
Jeg har prøvd ut noe nytt idag. Eller for noen dager siden da.
Det kom egg, men jeg har slitt med det at om jeg tar dem over i en boks samme dag blir en del hvite, men jeg lot eggene henge i 1,5 dager, da var de mørkere. Jeg flyttet dem i en boks med luftestein og da klekket de tvert. Det er jo fare for at de kan spise opp noen egg om du lar de henge, men når de først har startet å legge egg.. Da fortsetter de..
Det kom egg, men jeg har slitt med det at om jeg tar dem over i en boks samme dag blir en del hvite, men jeg lot eggene henge i 1,5 dager, da var de mørkere. Jeg flyttet dem i en boks med luftestein og da klekket de tvert. Det er jo fare for at de kan spise opp noen egg om du lar de henge, men når de først har startet å legge egg.. Da fortsetter de..
Postet 18.01.11 kl 18:53
RobertJeg har prøvd ut noe nytt idag. Eller for noen dager siden da. Det kom egg, men jeg har slitt med det at om jeg tar dem over i en boks samme dag blir en del hvite, men jeg lot eggene henge i 1,5 dager, da var de mørkere. Jeg flyttet dem i en boks med luftestein og da klekket de tvert. Det er jo fare for at de kan spise opp noen egg om du lar de henge, men når de først har startet å legge egg.. Da fortsetter de..
kanksje jeg skal prøve det neste gang. Tror også jeg vil ha egg/yngel i en bolle eller skål eller noe med brusestein i stedet for fødekaret neste gang. Tror det blir lettere å holde rent..
Postet 18.01.11 kl 21:12
Dag 3
i dag er det 3 dager siden "kull" 2 med egg ble lagt. I går klekket eggene. Jeg aner rett og slett ikke hvor mange små fisk jeg har oppi rugenettet nå men det er hvertfall mange. De gjemmer seg under plasten. De 3 levende fra første kull henger med enda, og de har doblet størrelsen. Jeg har observert de svinsende rundt langs vegger og i bunnen og de er veldig aktive. I dag har jeg lagt en brusestein oppi rugenettet for følte det ble for lite sirkulasjon oppi der. Nå må jeg bare finne på noe lurt i forhold til å få rengjort oppi der.... I dag har jeg også kjøpt artemia mix som er serveringsklar i morgen, så da får vi se om det faller i smak...
Postet 21.01.11 kl 22:19
Jeg har en 20l til yngel jeg også en gjennomsiktig boks til klekking. Ser det som en fordel å ha egg og yngel hver for seg. Har også 6-7 yngel fra første kull, de er ca 1-1,5 mnd nå. De har fått flekkene og er vel sikkert salgsklare, men jeg har dem gående i en 50l. Så yngelen min feiter seg opp i 20 l til ca 3-4 ukers alder så går de over i 50l. Da er de store nok til å få tak i mat i sanda.
Postet 22.01.11 kl 13:48
Dag 5
Ja, da er det 5 dager siden kull 2 ble lagt. Jeg har rundt 25 yngel i fødekassen og de vokser jevnt og trutt. i dag utførte vi litt risikosport og flyttet yngel ut i en midlertidig bøtte og fikk rengjort nettet. Så langt er ingen døde. De 3 eldste henger enda med og har nesten fått litt coryorasform. De er ivrige når jeg kommer med mat..
Det er spennende.
Dere som har hatt yngel før, når er de gammel nok til å flytte inn i hovedkaret? Det går en stim med gulltetra i samme kar, samt 7 voksne corydoras (artsfrender) og noen baby-ancistrus.
Det er spennende.
Dere som har hatt yngel før, når er de gammel nok til å flytte inn i hovedkaret? Det går en stim med gulltetra i samme kar, samt 7 voksne corydoras (artsfrender) og noen baby-ancistrus.
Postet 23.01.11 kl 22:20
Dag 8
Nå er de yngste yngelene blitt 8 dager (inkl tiden som egg hehe). De vokser stadig og det er mye aktivitet i rugekassen.
I dag la samme hunnen egg igjen, så nå er det et hundretalls egg rundt i akvariet. Denne gangen lar vi bare eggene være. Kan ikke ta vare på alle sammen, da må jeg få til en annen løsning med flere småkar og nå har jeg ikke kapasitet til det...
Men det er utrolig artig og jeg håper jeg får frem nok fisk til at jeg får en fin stim i det store akvariet..
I dag la samme hunnen egg igjen, så nå er det et hundretalls egg rundt i akvariet. Denne gangen lar vi bare eggene være. Kan ikke ta vare på alle sammen, da må jeg få til en annen løsning med flere småkar og nå har jeg ikke kapasitet til det...
Men det er utrolig artig og jeg håper jeg får frem nok fisk til at jeg får en fin stim i det store akvariet..
Postet 26.01.11 kl 20:55
RobertJeg har en 20l til yngel jeg også en gjennomsiktig boks til klekking. Ser det som en fordel å ha egg og yngel hver for seg. Har også 6-7 yngel fra første kull, de er ca 1-1,5 mnd nå. De har fått flekkene og er vel sikkert salgsklare, men jeg har dem gående i en 50l. Så yngelen min feiter seg opp i 20 l til ca 3-4 ukers alder så går de over i 50l. Da er de store nok til å få tak i mat i sanda.
Kjekkt å lese at det går bra med de små ,men salgsklare vil jeg nok ikke si at de er ennå. Selv vil jeg gjerne at de skal bli 5-6 mnd. gamle før de selges, men de bør minimum være 3-4 mnd. for å være sikker på at de tåler overgangen.
så kos deg med å følge de videre en stund til
Postet 26.01.11 kl 21:46
Sølvi Gullaksen[QUOTE=Robert]Jeg har en 20l til yngel jeg også en gjennomsiktig boks til klekking. Ser det som en fordel å ha egg og yngel hver for seg. Har også 6-7 yngel fra første kull, de er ca 1-1,5 mnd nå. De har fått flekkene og er vel sikkert salgsklare, men jeg har dem gående i en 50l. Så yngelen min feiter seg opp i 20 l til ca 3-4 ukers alder så går de over i 50l. Da er de store nok til å få tak i mat i sanda.
Kjekkt å lese at det går bra med de små ,men salgsklare vil jeg nok ikke si at de er ennå. Selv vil jeg gjerne at de skal bli 5-6 mnd. gamle før de selges, men de bør minimum være 3-4 mnd. for å være sikker på at de tåler overgangen.
så kos deg med å følge de videre en stund til
Du ser sikkert at det ikke er mitt innlegg du har sitert? Her er ikke fiskene salgsklare i det hele tatt. De er fremdeles bittesmå babyer som skal gå her lenge enda...
Mine går jo i et nett som er i samme kar som foreldrene. Det går også en liten stim gulltetra der. Nå er de 3 største ca 2 uker gamle. Når er de store nok til å bli satt ut i akvariet sammen med de andre fiskene? Regner med jeg setter de ut samtidig alle sammen, så størrelsen avhenger jo av den minste av de. Her skal de ikke utsettes for fare for å bli spist eller dø pga flytting og overgang..
Postet 26.01.11 kl 22:48
Postet 26.01.11 kl 23:22
Dag 14
De minste yngelene er nå 14 dager. De fores med nyklekket artemia og de er utrolig aktive. I morgen planlegger jeg å flytte de over i en plastdunk eller så, for jeg får ikke holdt det rent nok i den nettingkassen. De 3 fra første kull er dobbelt så store som de minste, og der ser man finner begynner å vokse ut.
På de 14 dagene de har gått siden de minste ble lagt, har hunnen lagt to runder til med egg. Så hun er produktiv, denne hunnen. Redd det blir for mye av det gode...
På de 14 dagene de har gått siden de minste ble lagt, har hunnen lagt to runder til med egg. Så hun er produktiv, denne hunnen. Redd det blir for mye av det gode...
Postet 01.02.11 kl 22:55
Dag 15
I dag er alle de små fiskene flyttet over i en 8 liter stor plastdunk, med brusestein. Kjøpte 3 slike dunker og en står nå klar til å bytte vann i morgen. Tok en sjans og hev de eggene som ble lagt i går oppi også, så får vi se om det blir alt for folksomt oppi der eller om jeg må flytte noen over i en annen dunk.
I morgen skal jeg prøve å ta bilde av de søte små.
I morgen skal jeg prøve å ta bilde av de søte små.
Postet 02.02.11 kl 23:09
Lekende metallpansermaller
Disse mallene er utrolig lette å få i lek, et vannbytte og hvips de er i gang, lykke til med oppdrettet!
Postet 05.02.11 kl 08:52
Ang størrelde før du setter dem tilbake
Pansermallene bør i alle fall bli ca. en cm.før du setter dem tilbake, da er de blitt hardføre nok til å takle overgangen til dypere vann med støkke trykk, håper de du nå har flyttet taklet overgangen til plaskassen godt, da de som små tåler dålig variasjon i vanntrykket (dvs. trykket øker med høyden på vannet i karet) Lykke til!
Postet 05.02.11 kl 09:00
Dag 22
Her henger alle med fremdeles. De tre største er virkelig blitt små minicoryer, og kullet som nå er 22 dager gamle kommer hakk i hæl. De er svært aktive og svinser rundt med de søte små bartene sine. Nå har de også fått selskap av et stort kull til, som er ca en uke. Ingen har sålangt falt fra. De får nytt vann daglig, og har brusesten oppi plastkaret sammen med en liten varmekolbe (en plastgreie som ligger på bunn) for å holde temperaturen stabil. Vi hadde en krise her da tempen oppi der falt med 5 grader når jeg var på jobb, for å gå raskt de 5 gradene opp igjen. men de tålte det alle sammen.
Enn så lenge blir de oppi plastkaret alle sammen. Så får vi se når de flytter over i det store. Har ikke planer om det med det første..
Enn så lenge blir de oppi plastkaret alle sammen. Så får vi se når de flytter over i det store. Har ikke planer om det med det første..
Postet 09.02.11 kl 20:06